Menu Zavřít

Studie: Vzájemná komunikace samořídících vozů zrychlí provoz až o třetinu

23. 5. 2019
Autor: Profimedia.cz

Spolupráce samořídících vozů může zrychlit provoz na víceproudých silnicích až o 35 procent. Zjistili to vědci z Univerzity v Cambridgi. Jejich studie je potvrzením předpokladu, že naplno se potenciál autonomních vozidel projeví jen tehdy, budou-li vzájemně komunikovat.

Výzkumníci během experimentu nechali jezdit modely aut po testovací trase. Na této dráze sledovali, co způsobí zpomalení či úplné zastavení vozu. V případě, že spolu vozy nekomunikují, se za pomalu jedoucím vozidlem takřka ihned vytvoří kolona a auta musejí čekat na příležitost zařadit se do rychlejšího pruhu.

Vědci následně naprogramovali modely tak, aby spolu komunikovali prostřednictvím Wi-Fi signálu. Dopravní situaci to výrazně změnilo. Zpomalující vozidlo dalo signál všem vozům v okolí, které následně upravily rychlost, tak aby se auta jedoucí za pomalejším vozidlem mohla plynule zařadit do rychlejších pruhů.

Těšíte se na dobu, až budete jezdit autonomním vozidlem?

Z výsledků vyplývá, že k plnému využití všech výhod autonomních vozů bude nutné, aby spolu auta komunikovala na společné platformě. To potvrzuje jeden z autorů pokusu, Nicholas Hyldmar. „Pokud každá automobilka bude vyvíjet vlastní autonomní vozy s vlastním softwarem, všechna tato auta spolu musí efektivně komunikovat,“ napsal Hyldmar.

Autoři experimentu vyzdvihují nízké náklady pokusu. Podobné situace jsou totiž často simulovány modelovými vozy, které jsou buď příliš velké, nebo příliš drahé pro provádění ve vnitřních prostorech. „Náš design umožňuje širokou škálu praktických, levných experimentů,“ podotkla hlavní autorka pokusu Amanda Prorok.

„Samořídící vozy mohou vyřešit spoustu problémů spojených s dopravou ve městech,“ konstatoval další spoluautor Michael He. Experimenty jako tento budou nezbytné pro budoucí masové využití autonomních vozů. „Aby se mohla samořídící auta bezpečně pohybovat po silnicích, musíme vědět, jak budou vzájemně spolupracovat,“ potvrdila Prorok.


Technologické firmy, giganty moderní ekonomiky, jsou v defenzivě - ovšem často ze špatných důvodů. Na ty dobré teprve pomalu dochází. Čtěte více v eseji Hromy budoucích bouří


Odborníci se na přínosech a negativech autonomních vozů nemohou dlouhodobě shodnout. Například studie uveřejněná v publikaci Transport Policy uvádí, že samořídící auta dopravu ve městech zhustí. Autoři se obávají, že vozy budou prázdné kroužit ulicemi, aby se majitelé vyhnuli placení parkovného.

FIN25

„Poplatky za parkování jsou tím, co lidi motivuje k použití veřejné dopravy, autonomní vozy ale nemusí zaparkovat vůbec,“ uvedl autor studie Adam Millard-Ball. Ke zkomplikování dopravy přitom podle něj stačí i relativně malý počet autonomních vozů. Pouhé dva tisíce těchto aut v centru San Franciska zpomalily dopravu na průměrnou rychlost tři kilometry v hodině.

Dále čtěte:

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Soumrak robotů: automobilky najímají stále více lidí

Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy. Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker

Konkurence pro řidiče. V Kalifornii testují autonomní rozvoz potravin

Autonomní taxíky Waymo už jezdí. Jízdu v dešti ale zatím nezvládnou

V Berlíně jezdí první samořídicí autobus. Jsou s ním ale problémy

  • Našli jste v článku chybu?