Menu Zavřít

Zemanův sen se tenčí. Přípravy na vodní kanál se zřejmě omezí jen na Dunaj a Odru

23. 1. 2019
Autor: Jaroslav Kubec, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Přípravy vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe budou zřejmě dále pokračovat pouze na propojení Dunaje a Odry. Centrální komise ministerstva dopravy navrhla kvůli vysokým nákladům dále již nesledovat tzv. labskou větev. Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy. Náklady na dunajsko-oderskou část jsou odhadovány na 283 miliard korun, připojení Labe by stálo dalších více než 300 miliard korun.

O dalších krocích v přípravě vodního koridoru bude rozhodovat vláda. Ta se většinou řídí doporučením centrální komise ministerstva dopravy.

„Podle ekonomického hodnocení má smysl pokračovat v plánování vodního koridoru, který propojí řeky Dunaj a Odra. Vládě proto doporučím dále pokračovat v přípravě dunajsko-oderské části vodního kanálu,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Labská větev kanálu podle něj kvůli nutnosti vybudování dlouhých plavebních tunelů snižuje efektivitu celého projektu, centrální komise proto navrhla ji dále již při přípravách nesledovat.


Podle ekologa Fanty je kanál Dunaj-Odra-Labe „ptákovina“. Čtěte rozhovor:

Přestali jsme uvažovat selským rozumem, říká ekolog Josef Fanta

 Krajinný a lesnický ekolog Josef Fanta


Studie, kterou loni představilo ministerstvo dopravy, podle tvůrců ukázala, že propojení Dunaje s Odrou je téměř za všech okolností efektivní. Labská větev byla naopak vyhodnocena jako riziková. Stavbu na Labi by komplikovaly například nutné lodní výtahy, které by musely vytahovat lodi do výšky několika desítek metrů.

Ministerstvo chce nyní dále jednat i s Polskem a Slovenskem o vedení koridoru přes hranice a provést další hodnocení dopadů vodního díla na životní prostředí.

bitcoin školení listopad 24

Projekt vodního kanálu dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, proti jsou naopak ekologové. Podle zastánců projektu by koridor přinesl velké ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v tuzemsku. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

Čtěte také:

Kanál Dunaj-Odra-Labe by ze silnic odvedl 5000 kamionů denně, tvrdí studie

Kanál Dunaj-Odra-Labe by vyšel na 582 miliard. Ekonomicky se ale vyplatí, tvrdí studie

  • Našli jste v článku chybu?