Menu Zavřít

Billa ve Vranově otevřela první ekologickou prodejnu ze dřeva. Využívá zbytkového tepla i dešťové vody

Billa ve Vracově na Hodonínsku ve středu otevřela svou první ekologickou prodejnu převážně ze dřeva. Stavba vznikla během čtyř měsíců a kombinuje udržitelné technologie, jako je využití zbytkového tepla pro vytápění, hromadění dešťové vody ke splachování toalet a výroba energie pomocí fotovoltaických panelů na střeše. Pobočka byla navržena tak, aby snížila svou uhlíkovou stopu a energetickou náročnost.

Konstrukce objektu je tvořena dřevěnými CLT panely a zároveň využívá zateplovacího systému z minerální vaty s finální strukturovanou omítkou. „Tuto formu stavby jsme zvolili, protože je to nejen ekonomicky výhodnější. Samotná stavba ze dřeva zkracuje dobu výstavby, když místo železobetonu používáme dřevěné panely a složíme z nich velmi rychle celou budovu,“ přibližuje Lukáš Krbec ze společnosti A2 Timber.

Nová prodejna je vybavena podlahovým topením s využitím zbytkového tepla z lednic a mrazáků, které v kombinaci s dřevěnou konstrukcí, zajistí při minimálních provozních nákladech potřebný teplotní komfort, nebo řízením LED osvětlení s možností stmívání. V dalším roce hodlá Billa přidat ještě nabíječku pro elektromobily. Cílem pobočky je snížit provozní náklady a zmenšit ekologickou zátěž.

Kamenný prach pro ekologičtější zemědělství. Americké startupy testují nové metody hnojení, které dokáží absorbovat uhlík
Přečtěte si také:

Kamenný prach pro ekologičtější zemědělství. Americké startupy testují nové metody hnojení, které dokáží absorbovat uhlík

Podle vedení společnosti má prodejna ve Vracově sloužit jako pilotní projekt, na jehož základě by mohly vznikat podobné ekologicky šetrné stavby i v dalších městech. Projekt zdůrazňuje snahu reagovat na současné výzvy spojené s ochranou životního prostředí a udržitelným rozvojem. „Věřím, že naše zkušenosti s realizací této stavby pomohou při výstavbě dalších ekologických prodejen BILLA tohoto typu nejen v České republice, ale i v dalších zemích regionu střední a východní Evropy,“ komentuje Marek Doležal, generální ředitel Billy pro Českou republiku.