Z Číny do Evropy se letos poprvé doveze více automobilů než opačným směrem. Tato skutečnost je mimo jiné důsledkem vedoucí role, kterou asijská země získává na trhu s elektromobily. Těch tamní automobilky jich během druhého čtvrtletí za jediný kvartál poprvé vyrobily více než milion. Vyplývá to ze studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
Elektrický či hybridní pohon má aktuálně každé třetí auto, jež se prodá na nejvyspělejších světových trzích. Konkrétně se ve světě během prvního pololetí letošního roku udalo přes 11 milionů vozidel tohoto druhu, přičemž 4,2 milionu jezdilo čistě na elektrický pohon. Prodeje aut s konvenčními motory naopak klesly o šest procent, což znamená, že podíl elektrovozidel na celkových prodejích opět vzrostl. Největší slovo na trhu s elektromobily má momentálně právě Čína, která prodala 2,5 ze 4,2 milionu kusů.
Kromě globálně vyšší poptávky po elektrovozech sehrála v číslech vývozu a dovozu roli také „migrace“ automobilek. „Například Volkswagen přesunul část své výroby právě do Číny a fakticky tak již auta určená pro čínský trh neexportuje,“ uvádí partner PwC a expert na automobilový průmysl Pavel Štefek. Zároveň dodává, že trend je patrný i opačným směrem. Třeba čínská automobilka BYD otevřela první evropskou fabriku v Maďarsku.
PwC očekává, že čínské čínští výrobci do EU letos dovezou 440 tisíc všech druhů aut, což bude tvořit 68 procent čínského automobilového exportu. Naopak opačným směrem zamíří jen 325 tisíc vozů. V loňském roce se přitom čínské vozy poprvé dostaly nad polovinu všech evropských importů, když země loni do Evropy dovezla asi 280 tisíc aut.