Boeing, respektive jeho letoun 737 MAX má další problém. Poté, co v pátek letadlu americké společnosti Alaska Airlines odpadlo krátce po vzletu z města Portland na severozápadě USA okno i s částí trupu, načež musel stroj nouzově přistát, bylo hned několik leteckých dopravců donuceno inkriminovaný typ do vyšetření incidentu odstavit.
Ačkoliv se sice nejedná o tak rozsáhlé uzemnění, jakému čelily Maxy před několika lety v důsledku dvou tragických havárií, po nichž zemřelo 346 lidí (tentokrát se zatím týká pouze varianty 737 MAX 9, nikoliv dalších), představuje nastalá situace pro Boeingu další velkou ránu. Technickou, reputační a také finanční.
Podle zpravodajské agentury Reuters bylo během víkendu na základě rozhodnutí amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) z provozu staženo na 171 těchto letadel. Vedle letounů Alaska Airlines se nařízení vztahuje rovněž na celou ,devítkovou‘ flotilu společnosti United Airlines, přičemž uzemněny jsou aktuálně i stroje panamského dopravce Copa Airlines a dále pak ty patřící aerolinkám Aeromexico a Turkish Airlines. Nařízení se naopak nevztahuje na žádný z Maxů, s nimiž létají evropští dopravci.
Úředníci z FAA se nechali slyšet, že inspekce každého jednoho stroje zabere čtyři až osm hodin. Jak dlouho jejich odstávka potrvá, ale neprozradili. „Zůstanou uzemněny do té doby, než se FAA ujistí, že jsou bezpečné,“ uvedl dle Reuters úřad v nedělním tiskovém prohlášení.
Na události z posledních hodin už pochopitelně reagují i finanční trhy. Po pondělním otevření burzy v německém Frankfurtu odepsaly akcie Boeingu osm procent, píše web Investing.com. Dá se přitom očekávat, že podobná situace následně nastane i na trzích v USA.