Tuzemská společnost Rekola, která v několika českých městech provozuje systém sdílených kol, v letošním zimním období zaznamenala rekordní zájem uživatelů. Od ledna do února tato bikesharingová platforma zprostředkovala celkem 133 tisíc jízd, což je o 36 procent více než loni. Ve srovnání s rokem 2021 pak činí nárůst dokonce 347 procent. Kromě toho v zimním období výrazně narostl počet nových registrací, jichž bylo 6 058, tedy o 86 procent více než v předchozím roce.
„Máme za sebou nejlepší zimu v historii. Prapůvodně jsme kola na zimu uklízeli a věnovali se jejich servisu, lidé ale vyjádřili zájem jezdit po celý rok,“ komentuje Vítek Ježek, zakladatel a CEO společnosti Rekola.
Z nejnovějších dat se skutečně zdá, že lidé se kola naučili používat také během chladnějšího počasí. I přesto má ale bikesharing v zimě určitá specifika, došlo například ke zkrácení průměrné jízdní doby o čtyři minuty. Jiné údaje se ovšem přes zimu nezměnily. „Velmi často nás naši uživatelé používají jako dopravu na poslední chvíli — domů, do práce, na schůzku nebo na oběd v kombinaci s městskou dopravou,“ dodává Ježek. Nejvytíženějším časem je podle něj ranní špička mezi sedmou a devátou hodinou a odpolední špička mezi patnáctou a osmnáctou hodinou.
Letos měla Rekola v zimních měsících kvůli zvýšenému zájmu v ulicích celkem 2 014 bicyklů, před rokem to bylo o 654 kol méně. „Přes zimu uzavíráme okrajovější stanoviště u podniků, které fungují jen v létě. Kola ale nijak speciálně neupravujeme, jen nám občas dělá vrásky dobíjení digitálních zámků. V létě k tomu využíváme téměř výhradně energii ze solárního panelu v košíku, což v zimě někdy nestačí. A to nejen proto, že je kratší den a méně slunečního světla, ale občas nám solární panely zapadají sněhem,“ přibližuje zimní fungování systému Ježek.
Firma aktuálně provozuje svoji síť růžových sdílených kol v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Prostějově, Krnově a v Bratislavě. Kromě velkých metropolí se přitom bikesharingu dobře daří i v menších městech.
„Jízda na sdílených kolech je v Prostějově natolik populární, že původní domluvu, kdy bikesharing fungoval v ulicích jen deset měsíců v roce kromě ledna a února, se město rozhodlo změnit na celoroční spolupráci. Prostějov se díky tomu řadí na druhou příčku měst v počtu zimních jízd,“ uzavírá Ježek.