Počet e-shopů v Česku roste, v lednu jich v tuzemsku bylo o 30 procent více než loni stejnou dobou. Tři z deseti majitelů představují úplné nováčky v oboru. Těm se v Česku dlouhodobě daří. První rok provozu jich ostatně přežije devět z deseti. Vyplývá to z dat společnosti Upgates.
„Začátek roku je pro mnohé podnikavce dobrým důvodem se konečně pustit do realizace svých byznysových nápadů. Nové projekty, které většinou vznikají jako zdroj vedlejšího příjmu k zaměstnání nebo rodičovské, se časem mohou transformovat v hlavní zdroj obživy,“ komentuje marketingový manažer Upgates Michal Benatzky.
Největší zastoupení mezi nově vzniklými e-shopy mají obchody zaměřené na hobby segment – typické je třeba rybářství, modelářství či zahradničení. Jejich podíl odpovídá 18 procentům. Přibližně desetinu nových internetových obchodů pak představují e-shopy s oblečením, s osmi procenty následuje kategorie jídla. Téměř dvojnásobný roční nárůst zaznamenaly projekty z oblasti služeb, jako jsou 3D tiskárny na míru, potisk reklamních předmětů či půjčovny nářadí.
Obecně na tuzemské e-commerce scéně aktuálně panuje dobrá nálada. Letošní rok totiž provozovatelé internetových obchodů vnímají o něco pozitivněji než ten loňský. „Česká e-commerce scéna se pomalu vrací k růstovému trendu. Také sami prodejci během náročnějšího období, které mají za sebou, museli přistoupit k optimalizaci nákladů a zhodnocení svého fungování,“ konstatuje Benatzky.
Že se trh stabilizuje, pak potvrzuje také lednový průzkum, který společnost Upgates provedla na poli české a slovenské e-commerce. Vyplývá z něj například to, že ve čtvrtém kvartálu roku 2023 zaznamenalo 72 procent e-shopů stagnaci, nebo meziroční růst tržeb.