Středočeské obce Dobrovíz a Chrášťany dělí vzdušnou čarou sotva pět kilometrů. Stejně daleko jsou od sebe i dvě z nejmodernějších distribučních center, která se na území Česka nacházejí. První z nich patří americké společnosti Amazon, to druhé pak tuzemské Alze, která jej slavnostně otevřela teprve minulý pátek.
Není to jediný logistický park, kterým se český internetový obchod může u nás pochlubit, od těch předešlých se však v lecčem odlišuje. Tím největším lákadlem pro veřejnost je bezpochyby jeho showroom. Rozkládá se na ploše 1200 metrů čtverečních a nabízí nejrozsáhlejší výstavu bílých spotřebičů v České republice. Ve srovnání s ostatními showroomy Alzy je navíc i jinak koncepčně vyřešen. Namísto tradičního regálového pojetí vsadili designéři vsadili na styl „Shop In Shop“, kde jsou spotřebiče integrovány do předem postavených interiérů.
Přes 10 milionů kusů zboží
Za výstavbou zbrusu nového parku ležícího západně od centra Prahy stojí globální developerská firma GLP. A ačkoliv byl zprovozněn již koncem minulého týdne, zcela hotov bude teprve v prvním čtvrtletí příštího roku.
Z celkových 40 tisíc čtverečních metrů je aktuálně dokončeno prvních pětadvacet tisíc. Samotné Alze přitom náleží tisíc devatenáct s tím, že díky vestavěnému mezaninu byla užitná plocha rozšířena na více než 36 tisíc metrů čtverečních. Co se nabídky zboží týče, uloženo zde má být přes 120 tisíc produktů, z nichž jedna šestina bude dostupná k odběru okamžitě po objednání, slibuje společnost. V období před vánoční špičkou má být v Chrášťanech alokováno až 10,6 milionů kusů zboží, které se bude následně rozesílat do poboček a AlzaBoxů na jihu a západě Čech.
„Zkušenosti z posledního roku ukazují, že je důležité tvořit si skladové zásoby, abychom dokázali i přes složitou situaci na mezinárodních trzích našim zákazníkům stále nabízet široké portfolio produktů s co nejrychlejším dodáním,“ konstatuje Jan Moudřík, ředitel expanze a facility. „K tomu je zapotřebí nejen dostatečná finanční stabilita, ale právě i moderní sklady umožňující snadnou a rychlou obsluhu zákazníků.“
Tu jim zajistí mimo jiné dva AlzaDrivy, kde si budou moci lidé vyzvednout objednané zboží přímo z auta, podobně jako je tomu například ve fastfoodových řetězcích. Ty jsou navíc přizpůsobeny tak, aby si v nich zákaznici mohli odebrat i pračky, lednice a jiné zboží podobně velkých rozměrů.
Moderní v každém ohledu
Na novém distribučním centru Alzy je zajímavé rovněž to, co se nachází okolo něj. GLP Park Praha Chrášťany, jak zní oficiální název objektu, je totiž obklopen přírodou, ke které se zároveň díky způsobu, jakým byl navržen, snaží být co možná nejohleduplnější.
„Vnější parková úprava je volně přístupná veřejnosti, zahrnuje i takzvanou food truck zónu s možností rychlého občerstvení, discgolfové hřiště a venkovní prostor pro odpočinek,“ prozrazuje Jan Palek, ředitel společnosti GLP pro Českou republiku a Slovensko.
Samotná hala podle něj splňuje nízkoenergetické standardy a byla vybavena technologií pro efektivní řízení provozu, energií, vody a klimatizace. Aktuální plány navíc počítají s tím, že střecha bude osazena fotovoltaikou a na parkovištích budou mít zákazníci k dispozici elektronabíječky.
Skladových prostor je nedostatek
Ačkoliv Alza, Okay a jí podobné firmy v posledních měsících staví jak zběsilé, faktem je, že vlivem pandemie, během které zažil nejen tuzemský e-commerce sektor nebývalý rozmach, se množství dostupných skladových ploch v Česku razantně zmenšilo. Podle nedávných údajů společnosti BNP Paribas Real Estate jich bylo jen za první pololetí tohoto roku pronajato na 1,2 milionu čtverečních metrů. Vloni to přitom za celých 12 měsíců bylo nějakých 1,37 milionu.
Vysoká poptávka pochopitelně žene nahoru i ceny pronájmů. Koncem srpna platily firmy za metr skladové plochy i 135 korun měsíčně, přičemž míra neobsazenosti logistických skladů a průmyslových hal klesla k úrovni pouhých 2,2 procenta.