České firmy chtějí využít obav Britů z brexitu a začaly na ostrovech lovit zájemce o práci. Poprvé se tak trend začíná obracet na západ, oblíbenými destinacemi byznysu bylo až dosud Polsko, Slovensko, Bulharsko a Ukrajina.
Do projektu nazvaného Czech Your Talent se zapojila státní agentura CzechInvest a asociace ABSL, která sdružuje společnosti působící v oboru sdílených podnikových služeb, jako jsou třeba IT, HR, finance, logistika či marketing. Využívají je zejména zahraniční firmy, proto organizace cílí na cizojazyčné uchazeče. V oboru jich už nyní pracuje 35 procent.
A o peníze kupodivu nejde, neměly by se stát překážkou Britů k cestě do Česka. Nástupní mzdy pro absolventy se v Praze pohybují zhruba okolo 40 tisíc hrubého, v Brně od 30 do 35 tisíc korun měsíčně. V Anglii se mzdy na srovnatelných pozicích sice pohybují kolem 50 tisíc korun, náklady na život tam jsou však dvojnásobné. Podle údajů srovnávače numbeo.com jsou například ceny nájmů v Praze o 66 procent levnější, než v Londýně. Ceny v restauracích jsou levnější o 56 procent a potraviny o necelých 30 procent.
Nestabilní dodávky a vyšší ceny. Energetický brexit bude bolet
Velká Británie přitom nebyla jako další destinace po Německu zvolena pro projekt náhodou. Očekává se, že brexit může způsobit velkou migraci na pracovním trhu. Nepůjde přitom jen o Brity, kteří se ze zemí EU budou muset vrátit do Británie anebo řešit povolení k pobytu v zemích, kde v tuto chvíli žijí, ale i o celou řadu cizinců, zejména občanů EU, kteří žijí v Británii. Očekává se například velký pohyb Poláků, kterých v tuto chvílí v Británii žije více než 700 tisíc. „My věříme, že z tohoto pohybu dokážeme hodně získat. Česká republika je atraktivní země, nabízí nižší životní náklady než většina zemí Evropské unie, je to bezpečná a politicky i ekonomicky stabilní země. Navíc nabízí vysokou kvalitu života a zajímavé pracovní nabídky,“ říká Jonathan Appleton, ředitel ABSL.
Brexit ale nezpůsobí jen pohyb lidí, ale i firem. Někteří britští investoři již nyní řeší strategie, které by rozptýlily rizika a stěhují své provozy, aby zůstaly v rámci EU.
Přečtěte si také: