Termín otevření nového berlínského letiště byl už šestkrát posunut. Nyní slaví další milník ve svém dlouhém a krkolomném příběhu. Dokončena byla stavba druhého terminálu. To umožní zvýšit kapacitu letiště na více než 30 milionů pasažérů ročně. Tentokrát termín říjen 2020 dodržíme, tvrdí šéf letiště Engelbert Lütke Daldrup. To bude devět let po prvním plánovaném datu otevření vzdušného přístavu.
I když představitelé společnosti, jež staví letiště na okraji Berlína, oslavují dokončení hrubé stavby druhého terminálu, ke skutečnému otevření letiště v říjnu 2020, je ještě poměrně daleká cesta.
Navíc nová hala není podle webu rozhlasové stanice RBB ani žádným oslňujícím architektonickým počinem. Jednoduchost stavby má zabránit dalším komplikacím, které provázejí zbytek letiště. Tím jsou například požární hlásiče. 240 metrů dlouhá stavba má plochou střechu, na které má být uloženo technické vybavení pro terminál. Stavba by měla sloužit hlavně pro nízkonákladové letecké společnosti.
Druhý terminál letiště, jež mělo odbavovat první pasažéry původně už v roce 2011, má zvýšit kapacitu o šest milionů na více než 30 milionů cestujících ročně. To by mělo z letiště označovaného zkratkou BER učinit třetí největší v Německu. Hlavní budova letiště má mít kapacitu 22 až 27 milionů odbavených pasažérů ročně. Do roku 2025 má být v provozu ještě staré letiště Schönefeld.
Nový terminál za dvojnásobek
Ani výstavba druhého terminálu se neobešla bez komplikací. Nakonec se cena vyšplhala na 200 milionů eur (5,1 miliardy korun), což je dvojnásobek původního rozpočtu. Výstavbu zajišťovala firma Zech-Gruppe, která ale zvládla terminál postavit za dva roky.
V hlavním terminálu začalo období testování všech technologií, jež má trvat 40 pracovních dní. Pokud testy neodhalí jako několikrát předtím komplikace a letiště dostane potřebné bezpečnostní certifikace, mělo by se otevřít cestujícím v říjnu 2020.
„Začátek testů komunikace všech technologií potvrzuje náš plán otevřít letiště BER v říjnu 2020,“ prohlásil šéf letiště Engelbert Lütke Daldrup.
Prvním slavnostním dokončením hrubé stavby prošel hlavní terminál už v roce 2010, připomenul deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Celkové náklady na stavbu se zvýšily ze dvou miliard eur (51 miliard korun) na sedm (180 miliard korun).
Termíny otevření se měnily kvůli konstrukčním vadám, technickým problémům a chybám v plánování. Otevření letiště se posouvalo už šestkrát. Poslední datum, říjen 2020, v červnu zpochybnil německý ministr dopravy z CSU Andreas Scheuer. Vyjádřil pochyby ohledně dokončení protipožárních systémů na letišti. Německá vláda drží v projektu 26procentní podíl, zbytek spolkové země Berlín a Braniborsko.
Jak se posouvaly termíny otevření berlínského letiště: | |
---|---|
Září 2006 | Začátek stavby letiště, termín otevření říjen 2011, odhadované náklady 2,4 miliardy eur. |
2010 | Zkrachovala firma, která plánovala stavbu, termín posunut na červen 2012. |
2011 | Problémy s protipožárním systémem, otevření posunuto na březen 2013, náklady se zvyšují na 3,1 miliardy eur. |
2012 | Analýza odhalila další technické komplikace. Termín posunut na říjen 2013. Náklady se zvyšují na 4,3 miliardy eur. |
2013 | Odhaleny další nedostatky. Termín dokončení se odsouvá na neurčito. |
2014 | Určuje se termín dokončení v druhé polovině roku 2017. Náklady rostou na 5,4 miliardy eur. |
2016 | Kvůli problémům s automatickými dveřmi a požárními hlásiči se dokončení přesouvá na rok 2018. |
2017 | Otevření se opět oddaluje. Tentokrát na říjen 2020. Náklady se odhadují na 6,5 miliardy eur. |
Červenec 2019 | Začaly rozsáhlé technické zkoušky letiště. |
Zdroj: Die Welt/DPA
Dále čtěte:
Další zádrhel u letiště v Berlíně: spor o luxusní terminál pro vládní delegace
Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky
Pozdě, ale dražší. I Němci mají svůj „tunel Blanka“