Společnost DieselGate, která zastupuje zhruba 200 lidí, podala žalobu na náhradu škody na automobilky Volkswagen a Škoda Auto kvůli emisním skandálu, tzv. dieselgate, k Obvodnímu soudu pro Prahu 8. Škoda Auto nevidí pro uplatnění nároků u soudu důvod.
„Zákazníci, které zastupujeme, si stěžují, že po přehrání software se jejich vozidlu snížil výkon a zvýšila spotřeba, často se vyjadřují expresivně typu 'auto nejede tak jako dřív' a jejich nespokojenost je znatelná,“ uvedl jednatel DieselGate Martin Kodýdek.
Negativních ohlasů je podle něj mnoho a jsou různého typu. Ať už jde o neprodejnost vozu nebo nejistotu ohledně nabízeného přehrání softwaru. Cílem firmy je poskytnout pomoc zákazníkům koncernu VW v Česku, a to prostřednictvím hromadné nebo individuální žaloby proti koncernu, a dosáhnout tak minimálně stejného zadostiučinění, jakého se dostalo zákazníkům VW v USA.
Mluvčí Škoda Auto Vítězslav Pelc nevidí pro uplatňování nároků u soudu důvod. „Technická opatření byla již pro všechna dotčená vozidla vyvinuta a vyzkoušena. Homologační autorita VCA a ŠKODA AUTO a.s. úspěšně ukončily jejich testování. VCA schválila implementaci technických opatření pro všechny dotčené modely vozidel značky ŠKODA. Tato implementace nemá žádný negativní vliv na spotřebu ani výkon dotčeného vozidla, což potvrdily i nezávislé testy v odborných médiích,“ sdělil Pelc.
Čtěte: Škodlivost emisí se testovala i na lidech, tvrdí německý deník
„Ačkoliv našim zákazníkům nevznikla žádná škoda, jsme si vědomi případných nepříjemností, které jim mohou s implementací technických opatření vzniknout. Proto našim zákazníkům nabízíme zajištění mobility po dobu implementace technického opatření na jejich vozidlech. Veškerá dotčená vozidla jsou bezpečná a provozuschopná. Nevidíme tak žádný důvod pro uplatnění jakýchkoliv nároků u soudu,“ dodal mluvčí Škoda Auto.
Další nespokojení vlastníci koncernových aut se už loni připojili k další žalobě na automobilku prostřednictvím společnosti Safe Diesel, která žadatele o odškodnění také sdružuje. Klienti požadují odškodné 220 tisíc korun.
Aféra vypukla před dvěma lety, kdy americké úřady zjistily, že značky koncernu VW, včetně Škody, k motorům TDI s emisní normou Euro 5 instalovaly software, který uměl rozpoznat homologační měření emisí a upravit režim motoru tak, aby testem prošel. V běžném provozu však byly emise vyšší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut, z toho 1,2 milionu škodovek. V Česku se týká asi 165 tisíc aut, ze dvou třetin značky Škoda.
V USA dostane většina z téměř 600 tisíc majitelů dotčených koncernových dieselů odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 130 tisíc až 255 tisíc korun). Od této výše se odvíjí i výpočet požadované kompenzace od Safe Diesel. V Evropě je vzhledem k rozdílné legislativě obtížné pro jednotlivé státy nebo Evropskou komisi odškodné od koncernu vymáhat.
Přečtěte si také: