Menu Zavřít

5 technických zajímavostí, kterými se Focus RS vymyká pravidlům žánru

10. 6. 2016
Autor: Jiří Červenka

Ford letos uvedl na trh třetí generaci sportovního hatchbacku Focus RS. Při oficiální české premiéře na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami jsme vyzkoušeli některé z jeho technických vymožeností.

1. Pohon všech kol Ford Performance AWD

Ford Focus RS 3. generace

Většina superhatchbacků, které jsou dnes na trhu k dostání, má pohon všech kol řešený mezinápravovou spojkou Haldex nebo technicky ekvivalentním systémem jiného výrobce. Focus RS ale dostal inovativní systém Twinster od britské firmy GKN. (Automobilka ovšem používá vlastní obchodní označení Ford Performance AWD a o dodavateli se nikde nezmiňuje.) Vzadu je stálý úhlový převod a dvě elektronicky řízené spojky – každá pro jedno kolo. Když jsou obě otevřené, pohání motor jen přední kola. Když jsou obě plně zavřené, je systém v podstatě rovnocenný běžnému Haldexu. Zajímavější jsou ale stavy mezi těmito dvěma extrémy.

Díky možnosti plynule regulovat míru sevření každé spojky zvlášť může Ford používat tzv. vektorování hnací síly v příčném směru a poslat v zatáčce točivý moment tam, kde udělá nejlepší službu – na vnější zadní kolo. Řidič ve výsledku může ze zatáčky akcelerovat dříve a razantněji. Systém také pomáhá eliminovat tzv. nedotáčivost, tendenci vozu hrnout se ze zatáčky po tečně ven.

2. Drift Mode

Ford Focus RS 3. generace

Název říká všechno. V nabídce přepínatelných jízdních režimů je jeden určený speciálně pro jízdu řízeným akceleračním smykem. Ford samozřejmě neopomene při každé zmínce o Drift Mode doplnit, že funkce je určena výhradně pro použití mimo veřejné komunikace.

Jak to funguje? V Drift Mode zvolí řídicí elektronika měkčí nastavení tlumičů pérování (aby se auto snáze zhouplo do smyku) a lehčí řízení (aby se řidič při vyrovnávání smyku nepral s volantem). Zejména však upraví chování pohonu všech kol. Jakmile zatočíte a prudce sešlápnete plyn, systém citelně „odhodí“ zadní kola do strany a pokud v úleku prudce neuberete, pomůže vám balancováním hnací síly smyk udržet. Běžnou práci s plynem a volantem musíte však odvést sami. A pozor! Počítejte s tím, že pneumatiky dostávají při této zábavě pořádný kouř. Doslova.

3. Zvuk

Ford Focus RS 3. generace

Moderní přeplňované motory mají jistě řadu předností, ale atraktivní zvuk k nim nepatří. Výrobci aut si proto u sportovně orientovaných modelů pomáhají různými triky, jako je přívod ryku sání do kabiny (u Fordu např. Focus ST) nebo dokonce vydávání zvuku z reproduktorů audio systému (Mustang 2.3 EcoBoost). Focus RS ale tyto berličky nepoužívá, tvrdí Ford.

Místo toho si konstruktéři pohráli s akustikou výfukové soustavy tak, aby z ní při akceleraci vycházelo hutné basové vrčení. Při prudším odstavení plynu pak řídicí jednotka schválně nechá shořet malé množství bohaté směsi až ve výfuku, takže Focus RS v těchto situacích zapráská a zabublá na způsob závodních aut.

4. Motor 2.3 EcoBoost

Ford Focus RS 3. generace

Charakterní pětiválec předchozího Focusu RS zmizel kvůli emisím v propadlišti dějin. Při hledání vhodné náhrady se konstruktéři Fordu zaměřili na přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost, určený původně pro nový Mustang. To je sice silný, ale poněkud dobrosrdečný motor. Pro Focus RS proto absolvoval důkladnou proměnu: větší turbo, nová hlava válců, robustnější těsnění, vysokopevnostní vložky válců, větší mezichladič stlačeného vzduchu a gigantický chladič motoru…

Výsledkem je nejvyšší výkon 247 kW (350 k) a točivý moment 440 Nm, krátkodobě dokonce až 470 Nm. Důležitější ale je, že motor se vytáčí daleko ochotněji než v Mustangu a přitom skutečně s nevšední razancí, zejména ve středním rozsahu otáček. Při běžné jízdě přitom neklade na řidiče o nic větší nároky než běžné přeplňované motory dnešní doby.

Ostré hatchbacky s pohonem všech kol
Model: Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI BMW M135i xDrive Ford Focus RS Mercedes-Benz A 45 AMG Volkswagen Golf R
Nejvyšší výkon (kW): 270 240 257 280 221
Nejvyšší točivý moment (Nm): 465 450 440 475 380
0-100 km/h: 4,3 4,7 4,7 4,2 5,1
Max. rychlost: 250 (elektronicky omezená) 250 (el. omezená) 266 250 (el. omezená) 250 (el. omezená)
Cena od: 1 370 900 Kč 1 229 800 Kč 945 900 Kč 1 285 020 Kč 935 900 Kč

5. Launch Control

Ford Focus RS 3. generace

Elektronické systémy umožňující co nejrychlejší rozjezd z místa jsou stále běžnější u aut s automatickými, zejména dvouspojkovými převodovkami. Levou nohou sešlápnete brzdu, pravou plyn a jakmile brzdu uvolníte, protiprokluzový systém reguluje prokluz kol tak, abyste na daném povrchu dosáhli nejlepšího možného zrychlení.

U manuálního řazení (Focus RS má šestistupňovou přímo řazenou převodovku) je ale Launch Control raritní. Vlastně jediné další takto vybavené auto, na které si dokážeme vzpomenout, je Ford Mustang.

Takže jak na to? Vyšlápnete spojku; v menu palubního počítače potvrdíte položku „regulace rozjezdu“; sešlápnete naplno plyn a elektronika bude držet otáčky na konstantních 5000 min-1; pak už jen stačí zapomenout na všechno, co vám našeptávají léta řidičských zkušeností i váš soucit s mechanikou vozu, a zkrátka sundat nohu ze spojky tak rychle, jak to svedete.

Zní to příšerně, ale elektronika brutální manévr spolehlivě pobere a katapultuje vás vstříc horizontu v důrazném, ale hladkém přívalu zrychlení. Z nuly na 100 km/h tímto způsobem zrychlíte za 4,7 s.

Ford Focus RS 3. generace Předchozí dvě generace Focusu RS z let 2003 a 2008

Začíná pod milionem

Formálně uvedl Ford nejnovější Focus RS na český trh koncem května, objednávky však prodejci přijímali už dlouho předtím. A zájem zákazníků je takový, že importér už čtyřikrát navyšoval plánovaný počet prodaných kusů. Zatímco původně chtěl Ford na našem trhu prodat 24 aut, aktuálně počítá se 180 kusy. Ceny nového Focusu RS začínají na 945 900 Kč.


Čtěte dále:

bitcoin_skoleni

Extremistické Audi TT RS je rychlejší než Porsche 911

Test Fordu Edge: Tichá voda

  • Našli jste v článku chybu?