Všechny české listy přinesly 20. února zprávu o tom, že Česko by mělo získat 529 míst v úřadech Evropské unie. Přibližně tolik jako Řecko. Jsme schopni dodat takový počet špičkových úředníků evropského standardu?
Vstupem deseti kandidátských zemí do Evropské unie se rázem zvýší počet jejích občanů o pětinu. Členských států bude o dvě třetiny více a unie bude mít o čtyři pětiny více úředních jazyků. Neil Kinnock, místopředseda Evropské komise, však zdůrazňuje, že zaměstnanců komise přibude mezi roky 2003 až 2008 pouze třináct procent, celkem jich potom bude 3900. Vezmeme-li v úvahu počty aparátu mnohých tuzemských úřadů a správních orgánů všech stupňů a jejich, ne-li rostoucí tendenci, tak rozhodně nikoliv klesající, je Kinnockova informace jasnou zprávou – jen ti nejlepší mohou být úředníky unie.
Vědět a znát, to mnohý by chtěl, ale učit se nechce (latinské přísloví).
Jeden moudrý člověk kdysi vyprávěl, jak to bylo za první republiky, když byli dva bratři, jeden chytrý a druhý chytrý méně. Ten první měl vlastní advokátní praxi, ten druhý se stal magistrátním úředníkem. Nechceme se dotknout úředníků jakéholiv státního, městského nebo obecního úřadu, ale ze své praxe v oblasti personálního poradenství víme, že celková úroveň „úřednictva“ není dobrá. Počínaje odbornými znalostmi, pokračuje manažerskými schopnostmi a konče jazykovým vybavením. Každý z nás daňových poplatníků by byl schopen ze své denní zkušenosti uvádět příklady, kdy je „úředník“ synonymem pro „nekompetentnost“, „neochotu“ a „laxnost“. Jistým ukazatelem je malý počet těch, kteří z municipální a obecní správy přecházejí na významná místa v soukromé sféře a vedou si úspěšně.
Nelze ovšem generalizovat. Jistě nacházíme úředníky, kteří odpovídají požadavkům 21. století, avšak musíme si být vědomi toho, že oněch 529 úředníků v orgánech unie je jenom špičkou ledovce. Vstup do EU bude znamenat zásadní změnu požadavků na kvalitu správy a „úřednictva“ jako celku. Spoléhat na to, že ona jiná kvalita přijde bez učení, by bylo naivní. Chtít opravdu stačit nebude – minimálně dobrá znalost jednoho světového jazyka, nejlépe angličtiny, profesní zdatnost, ale především změna celé kultury správy, to budou standardy, kterých bude třeba dosáhnout. Mimo jiné to bude znamenat zásadní zkvalitnění personální práce správních orgánů včetně využití externích personálních poradců a specializovaných agentur.
Kdo není k něčemu schopný dnes, zítra bude ještě méně (Jan Amos Komenský).
Ona Komenského věta zní, jako by byla řečena dnes. Tato země má rozhodně potenciál najít ne pouze 529 schopných lidí, ale tisíce. Musí ale překonat své typické přístupy. Je příznačné, že české deníky v naprosté většině nezdůrazňovaly to, co zdůrazňují webové stránky Evropské komise: uchazeči musejí mít schopnosti, iniciativu a motivaci. Naopak se zabývaly tím, kolik si úředník v Bruselu vydělá. Čtenář si potom možná řekne – sekretářka s 90 tisíci čistého, to bych také bral. Přehlédne přitom, že takovou sumu dostává sekretářka ovládající plynně tři jazyky.
Evropská komise jasně vzkázala kandidátským zemím, že je na nich, aby připravily své lidi na práci v unii. Základní kritéria pro to, kdo se může ucházet o práci v institucích Evropské komise, jsou velmi obecná. Většina pozic je obsazována na základě konkursů. Místa v komisi jsou otevřena všem občanům členských států, kteří splní požadavky pro tu kterou pozici bez ohledu na pohlaví, národnost, rasu, náboženství nebo sexuální orientaci. Z jasně stanovené podmínky občanství v zemi unie vyplývá, že nyní se čeští občané nemohou hlásit přímo příslušnému úřadu unie. Tak budou moci činit až po našem vstupu. O to více vyvstává potřeba institucionalizovat předvýběr možných kandidátů v tuzemsku.
Sama komise, vědoma si situace, zřídila 26. července 2002 Úřad pro výběr personálu (EPSO), který odpovídá za výběr vysoce kvalifikovaného personálu pro všechny instituce Evropské unie. Abychom si udělali představu, jaký je přetlak na jednotlivá místa, například na pozici administrátor v oblasti práva se do konkursu přihlásilo 4700 uchazečů. Náročnost testů je vysoká, stačí se podívat na webové stránky europa.eu.int/epso/ a zkusit si odpovědět na některé otázky. Příležitost ke zkoušce dávají dva úkoly (viz box), které jsou vybrány z testů pro pozici asistent administrátora (A8) v oblasti práva a administrativy. Kandidáti na pozici kategorie A v komisi musí mít nasazení, iniciativu, schopnosti a znalosti v řízení lidí a zdrojů, představivost a schopnost nést značnou odpovědnost. Na tomto postu je předepsané vysokoškolské vzdělání nebo jeho ekvivalent. Většina pozic s vysokoškolskou kvalifikací je v administrativě a managementu a mnoho z nich není podmíněno univerzitním vzděláním v konkrétním oboru. Absolventi s ukončeným univerzitním studiem se mohou ucházet o práci v kategorii A8, což je stupeň nevyžadující profesní praxi, nebo v kategorii A7/A6 s minimálně tříletou praxí. V posledně jmenovaných kategoriích může vyvstat požadavek specializovaného vzdělání. Ti, kteří chtějí uspět, nemohou spoléhat na to, že Česko má rezervováno 529 míst. Nebudou-li splňovat požadavky, nebudou přijati. Ten, kdo dnes neovládá na výborné úrovni alespoň jeden světový jazyk, nemá šanci. Jazyk však je pouze jeden z předpokladů. Schopnost žít v multikulturním prostředí je neméně významným aspektem. Z praxe v executive search víme, jak i schopní kandidáti mají problém s přestěhováním se jenom z Prahy do Brna. Ano, Brusel zní lépe, lákavěji. V Brně se ale manželka s moravským řezníkem domluví, v Bruselu, nemluví-li francouzsky, může mít potíže. Jedná se o sebekritické sebehodnocení nejen uchazeče samotného, ale i schopnosti rodiny žít v prostředí, jehož kultura je odlišná. Spokojené rodinné zázemí je v cizím prostředí důležitější než v prostředí, kde je rodina doma. Problém komunikace s řezníkem se tak může promítnout i do kvality práce úředníka. A to nemluvíme o rozvinutém českém etnocentrismu, tedy netoleranci k cizím kulturám na základě neznalosti a nepochopení příčin odlišného chování. Ten, kdo byť podvědomě považuje spolupracovníka jiné barvy pleti za někoho, koho by nepozval na piknik, či nedej bože si občas myslí něco o „černých hubách“ nebo „balkánských primitivech“, není připraven pracovat v Evropské komisi, ani kdyby uměl pět řečí. Totéž však bude po vstupu do EU platit pro tuzemské orgány státní, regionální či obecní správy. A takový člověk nebude připraven ani zítra, protože cesta k multikulturnímu evropanství je dlouhá. V tomto směru stojí jak před státem, tak občanskými strukturami, školstvím, ale i soukromými firmami a personálními poradci ještě notný kus práce.
===== Veškerý úspěch ve svém životě přičítám tomu, že jsem byl vždy o čtvrt hodiny na místě dříve, než jsem byl povinen (Horatio Nelson). =====
Vztáhneme-li tento výrok slavného admirála na naši současnou situaci, máme nejvyšší čas, chceme-li uspět. Přestože čeští úředníci musí v evropských institucích vystupovat zcela nezávisle, bylo by velkou chybou, kdyby některá místa zůstala neobsazena kvůli nedostatku vhodných kandidátů. S pohledem na zastoupení žen v naší politické reprezentaci i na vedoucích místech správních orgánů, je třeba zdůraznit, že zastoupení mužů a žen v institucích unie je rovnocenné. To je velká šance a výzva pro české kandidátky. Mimochodem – typicky české machistické podceňování žen nemá v aparátu evropských orgánů místo. Jisté je, že při výběru možných kandidátů, respektive nastavení jakéhosi systému předvýběru na centrální úrovni (k čemuž podle našich informací zatím nedošlo), existuje jako v celém současném světě jediná rychlost – rychleji.
===== Nemám rád lidi, kteří čekají, až jim někdo upraví cestu (Jack London). =====
Nikdo kandidátům z České republiky neupraví cestu. Pokud by na to někdo spoléhal, rychle by zjistil, že takové lidi neměl rád nejen Jack London. Je, bohužel, vlastní naší české povaze spoléhat na to, že to nějak dopadne, vždyť bez nás by to nešlo, takovou ostudu si nikdo nemůže dovolit, nemít tam Čechy… a tak dále. Omyl. Všichni mají rovné šance a jenom to, že je někdo příslušníkem národa, který žije v samém srdci Evropy, není legitimací k získání místa. Předvýběr kandidátů, systematická příprava těch nejschopnějších pro práci v Evropské komisi, promítání vysokých nároků do kvality práce správních orgánů všech stupňů a zavedení systematické personální práce v těchto orgánech u nás doma, není upravováním cesty. Je jedinou správnou cestou, jak obstát v unii. Cestou, která povede ke zlepšení života všech tuzemských daňových poplatníků. Musíme však uplatňovat i na domácním hřišti stejná pravidla, jaká platí na mezinárodních kolbištích.
Ukázky testů
Předvýběrový test zahrnuje sérii otázek s několika možnostmi s cílem zjistit kandidátovy všeobecné znalosti a jeho vhodnost s důrazem na schopnost analýzy a pochopení problémů. Časový limit pro celý test je krátký. Toto je ukázka jednoho úkolu včetně správné odpovědi. Úkol byste měli zvládnout během necelých dvou minut. Pokud by vám to trvalo déle, těžko byste zvládli odpovědi na všechny otázky testu.
Text
Inzerování a prodej knih prostřednictvím internetu se u obchodníků stává stále populárnějším. Dělat reklamu knize na iternetu stojí méně než tradiční metody, a jelikož knihy jsou, předtím než jsou rozeslány zákazníkům, skladovány ve skladech, výdaje jsou nižší než u prodeje v obchodech. Pravda, cenová válka na iternetu pravděpodobně povede k tlaku na autorské poplatky, kdy vydavatelé budou žádat, aby byly kalkulovány ne podle cen na obálce, ale podle cen, kterých skutečně dosáhly. Tyto slevy však budou největší u bestsellerů spíše než u ostatních knih.
Výroky
1. Zájem zákazníků o knihy prodávané prostřednictvím iternetu roste.
2. Náklady na umístění inzerátu na knihu na iternetu jsou nižší než u ostatních marketingových metod.
3. Internetová knihkupectví nabízejí své největší slevy na méně populární knihy.
4. Autoři rozhodně přijdou o peníze vzhledem k samotné povaze internetového prodeje knih.
A Pravdivý
B Nepravdivý
C Nelze říci
Své odpovědi opírejte jen o informace obsažené v textu
Správné odpovědi
1 – C, 2 – A, 3 – B, 4 - C