Menu Zavřít

8 tipů pro začínající manažery

14. 9. 2016
Autor: Redakce

Efektivní management představuje důležitou součást každého byznysu. S prestiží však pro začátečníky přicházejí i výzvy. Jak si pozici udržet a vyvarovat se školáckých chyb? Projděte si osmero zlatých pravidel začínajícího manažera, které sestavil podnikatelský server Entrepreneur.com.

1. Pochopte svůj podnik

Širší prostředí firmy od strategie řízení přes firemní kulturu až k personálním věcem otázkám, to vše byste měli znát nazpaměť. Jedině tak můžete aktuálně vědět, co se v podniku děje a činit informovaná a sebevědomá rozhodnutí. Jak toho dosáhnout? Zkuste trávit více času s lidmi, kteří jsou v řídících pozicích podniku déle. Naslouchejte jejich radám a pokoušejte se klást smysluplné otázky. Čím více víte, tím více pomůžete svému týmu a podpoříte i podnik jako celek.

2. Držte se při zemi

Sláva rychle stoupá do hlavy. A skutečně to, že jste na řídící pozici, znamená, že jste něco v životě již dokázali. Pracovali jste tvrdě a výsledek se dostavil. Neznamená to ale, že už nikdy nemusíte dělat „špinavou práci“, která vás na vysněný manažerský post vynesla. Sledujte, co se okolo vás děje, a když se nabízí příležitost podřízeným pomoci například s únavným papírováním, chopte se jí. Zcela určitě to ocení a vy tak podpoříte svou autoritu. Koneckonců je to přece úspěch podniku, na čem na konci dne vždy záleží.

3. Jděte příkladem

Je potvrzenou pravdou, že zaměstnanci k lidem v řídících pozicích vzhlíží a to jak v dobrých tak špatných časech. Již z titulu pozice jste nyní někým, koho ostatní chtějí následovat. To, jak budete překonávat výzvy a jaké hodnoty vyzýváte, nyní představuje normu, podle které se budou poměřovat i druzí. Jste lídrem tak kontrolujte své emoce a buďte trpělivý. Jedině tak můžete své podřízené vést k tomu, aby vás mohli přijmout jako příklad vhodný k následování.

4. Delegujte

Nemůžete být u všeho, ačkoliv byste často chtěli. Klíčem k úspěchu je vytvoření prostředí, ve kterém se můžete aktivně spolehnout na ostatní a delegovat tak částečně své pravomoci na ně. Informovaní zůstanete, nicméně můžete nechat vést i ostatní tak, aby se postupně zvyšovaly i jejich schopnosti a kariérní perspektiva. Zkušenost ukazuje, že nejlepšími manažery jsou ti, kteří mistrovsky ovládli schopnost aktivní delegace práce.

5. Najděte si mentora

Najít si schopného rádce a učitele by mělo patřit k prvním krokům každého začínajícího manažera. Najděte si někoho, kdo by mohl být vaším profesním vzorem a toho následujte. Sledujte přitom nejen svou vlastní firmu ale i ostatní. V hledání inspirací se neomezujte.

6. Buďte konsistentní a čitelní

Jako manažer nemůžete neustále měnit rozhodnutí a jednat impulzivně. Pokud tak činíte, váš tým může začít ztrácet víru ve vaše řídící schopnosti anebo ještě hůře zda činíte informovaná rozhodnutí a jste připraveni nést odpovědnost, která vám byla nově svěřena. Klíčem ke konsistenci je trpělivost. Dávejte si při rozhodování načas. Neodpovídejte na e-maily emocionálně. Nečiňte okamžitá rozhodnutí jen proto, že na vás lidé tlačí. Najděte si čas na to, věci promyslet. Napište e-maily a dejte si pauzu před jejich odesláním. Pokud cítíte nutkání odpovědět ihned, běžte se třeba projít do parku.

7. Pěstujte autoritu

Možná máte se svými novými podřízenými kamarádské vztahy z minula. Situace se ale nyní změnila. Jako manažer si před svým týmem musíte udržovat potřebnou dávku autority. Váš vztah s kolegy se v tomto směru změnil a musíte v tom být otevření. Určete si jasná pravidla a otevřeně přiznejte, že se situace změnila. Nikdy nesmíte dopustit, aby vaše osobní vztahy křížily důležitá obchodní rozhodnutí.

8. Berte podřízené jako prioritu

Čas, který strávíte se svými přímými podřízenými, je kritický pro jejich úspěch a další profesní rozvoj. Během něj byste jim měli pomáhat určovat priority a být připraveni odpovědět na jakoukoliv otázku, která by jim mohla přijít na mysl. Upřednostňujte setkání mezi čtyřma očima v pravidelných intervalech a buďte dochvilní.

Přečtěte si o firemních školeních:

Školíte ve firmě? Chcete výkonnější tým? Čtěte dál!

 Lidi v kanceláři

Ze sekce Manažerské vzdělávání si přečtěte více:

Mentální koučink jako novinka

MM25_AI

Inovativní lídr se umí měnit

Jak na konkurenceschopnost absolventů


  • Našli jste v článku chybu?