? Svaz dovozců automobilů informoval, že nejprodávanějším autem v Česku v prvních devíti měsících roku 1998 byla Škoda Felicia. S téměř 31 tisíci prodanými vozy a 54procentním tržním podílem „Felda“ kralovala třídě malých vozů (i po 22 letech vládne mladoboleslavská automobilka Česku: tržní podíl přesáhl 38 procent, drží pozici pěti nejprodávanějších modelů.
Celý trh však kvůli koroně spadl téměř o třetinu).
? Vláda schválila zdražení dálničních známek pro kamiony ze čtyř na osm tisíc, pro osobní automobily zanechala cenu na 800 korunách (po 22 letech je cena téměř dvojnásobná, zato dálniční síť se zvětšila hlavně kvůli přemalování rychlostních silnic na vyšší třídu).
? Britský deník The Sun citoval prince Charlese „Camillu si nevezmu“ (dva měsíce po smrti princezny Diany držel Charles dekorum, svatba proběhla až v roce 2005).
? Americký tenista Andre Agassi si po vítězství na ostravském turnaji IPB Czech Indoor s dotací milion dolarů udržel pozici šestého hráče světového žebříčku ATP (rok poté měla sponzorující Investiční a poštovní banka úplně jiné problémy a turnaj s názvem IPB se již nikdy neuskutečnil).
? Vyšlo první vydání týdeníku Euro.
22 let. Celou tu dobu – 265 měsíců, 1153 týdnů, 8071 dnů – pro vás parta novinářů, editorů, korektorů, grafi ků a fotografů vyráběla týdeník Euro. Vyjma letních a vánočních dvojčísel jste se mohli každé pondělí těšit na pravidelnou porci investigativních článků, zajímavých publicistických textů a rozhovorů s osobnostmi z byznysu, politiky i veřejného dění.
Tehdejší šéfredaktor István Léko v úplně prvním euráckém editorialu píše, že „Euro vzniklo především proto, že na českém mediálním trhu neexistuje titul, který by přinášel korektní texty o domácí i globální ekonomice“. Účty nám novinářům skládáte vy – čtenáři, byznysové osobnosti poskytující informace a rozhovory, v neposlední řadě i obchodní partneři – a já pevně doufám, že se vize mého předchůdce naplnila. Že jsme celých 22 let pro vás byli kvalitním a spolehlivým zdrojem nových informací. Z Eura se stal nejprodávanější ekonomický týdeník v zemi, spolu s kolegy jsme rozkryli řadu kauz, třeba dotační podvody na Čapím hnízdě.
Všechno ale jednou končí. A je dost možné, že v rukách nyní držíte úplně poslední vydání Eura. Vývoj insolvence a následného konkurzu ve vydavatelství Mladá fronta, kam titul patří od léta roku 2012, nabral špatný směr.
Neschopnost insolvenční správkyně, věřitelů a českobudějovického soudu nalézt alespoň jedno konstruktivní řešení k záchraně dostala Euro, respektive celou firmu, do slepé uličky. Přesto, že o jednotlivé části vydavatelství byl mezi investory zájem. Nicméně není cílem tohoto textu vynášet soudy nad vinou jednotlivých účastníků kauzy, na to nabízí spoustu odpovědí třeba insolvenční rejstřík.
Mladá fronta, se 75 lety nejstarší české vydavatelství, i náš 22letý týdeník se nejpozději do letošních Vánoc stanou historií.
Jsem přesvědčen, že ochrannou známku Eura dříve nebo později koupí nějaký šikovný vydavatel a na trhu se znovu objeví titul s tímto jménem.
Za celou redakci bych vám všem chtěl poděkovat za to, že jste nás četli, citovali, sdíleli a celkově nás podporovali. Přeji vám hodně zdraví a pevné nervy!
O autorovi| Ondřej Hergesell, hergesell@mf.cz