Česká republika neměla v samostatné historii déle sloužícího ministra dopravy. Ve vládě i v politice končí Dan Ťok, nestraník za hnutí ANO. Jeho konec měl přijít už dvakrát. Namále měl už při sestavování předchozího menšinového kabinetu, nakonec ale premiér Ťoka v úřadu nechal. Podruhé měl Ťok namále, když nezvládl prosincovou kalamitu při opravách D1. Tenkrát za něj premiér neměl náhradu. Necelých pět Ťokových let v úřadu jsme shrnuli do deseti nejdůležitějších bodů.
• Rychlejší stavění
Naplánovat a postavit dálnici trvá v Česku průměrně deset let. V únoru 2018 poslanci dostali na stůl novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, která mimo jiné umožní, aby stavba mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek.
• Levnější dálnice
V Ťokově éře výrazně zlevnila výstavba dálnic. Nebyla to ovšem ani tak jeho zásluha jako spíš důsledek větší konkurence na trhu. Čísly ministerstva dopravy řečeno, kilometr dálnice stojí v průměru 152 milionů korun, v roce 2008 stál 342 milionů.
254,6 kilometrů dálnic a obchvatů je aktuálně rozestavěno v České republice. |
385 miliard korun vydal stát za uplynulé čtyři roky na dopravní výstavbu celkem. |
• Nesplněný slib
Podle loňské prověrky NKÚ byla výstavba dálnic v letech 2013 až 2017 velmi pomalá a ani v příštích letech moc nezrychlí. Při tomto tempu nelze stihnout termín dokončení dálniční sítě do roku 2050.
• Hotové mýto
Ťok musel dvakrát rozhodnout v citlivé kauze mýtného systému. Zdědil potíže, které vyřešil v srpnu 2016 podepsáním dodatku, který prodloužil firmě Kapsch smlouvu do roku 2020. Dál ale bude mýtné vybírat konsorcium CzechToll / SkyToll. Smlouvu na desetiletý provoz s ním podepsal loni v září.
• Telematika a Fatýnkova klika
O klice druhého nejmocnějšího muže hnutí ANO Jaroslava Faltýnka se začalo veřejně mluvit před rokem. V té době Ťok zarazil obchod s akciemi společnosti ČD - Telematika, na němž mohl vydělat Pavel Hubáček, olomoucký miliardář a Faltýnkův známý. Později se veřejnost seznámila s dalšími jmény, například někdejšího předsedy dozorčí rady Českých drah a ČD - Telematiky a poslance ANO Milana Ferance a přerovského advokáta Květoslava Hlíny.
• Vysokorychlostní železnice
Ťok politicky zastřešil vznik vysokorychlostních železnic. Ambiciózní projekt má vyjít až na 600 miliard korun do roku 2050. Nejdále jsou přípravy tratě z Prahy na Ústí nad Labem a Drážďany a pak na železnici směrem na Brno a Břeclav, oboje s přeshraničním napojením.
• Billboardy s vlajkou
V říjnu 2017 Ťok sliboval, že poslední nelegální billboard od dálnic zmizí do pár měsíců, ale nejsou odstraněny dosud. Dosud jich u silnic prvních tříd a dálnic nelegálně stojí stovky. Loni v září Piráti vyčíslili, že nerespektováním zákazu se majitelé nelegálních billboardů obohatili o více než 40 milionů korun.
• Překvapení v prosinci
Kvůli kombinaci zpožděných oprav dálnice D1 a sněžení nastala kalamita, když tisíce aut zůstaly po šestnáct hodin uvězněny v úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Ťok situaci hájil tím, že doufal, že nebude sněžit. Zní to jako vtip, ale Ťoka to málem stálo místo. Za stavbu i jednání se zpožděnou stavební firmou odpovídalo ŘSD.
Čtěte komentář: Faltýnek a Ťok, společné sbohem
• Kontroly na mostech
Ťok nechal zkontrolovat zhruba tisícovku železničních a silničních mostů. K rozhodnutí ho přiměly problémy Doubského mostu v Karlových Varech, který se musel strhnout; přispěl k němu i pád dálničního mostu v Janově a zřícení pěší lávky v pražské Troji.
• Zemanův kanál
Snem prezidenta Miloše Zemana je propojit Dunaj, Odru a Labe. Ťokovo ministerstvo po dvou letech zkoumání řeklo, že megalomanský projekt má smysl. Jeho uvedení v život by stálo 582 miliard korun, plus náklady na zesplavnění řek.
Dále čtěte: