Seiji Nakagoshi
EURO: Přestože hodlá firma Denso ČR, jejímž jste prezidentem, zahájit výrobu klimatizací v liberecké průmyslové zóně až v příštím roce, začali jste s náborem pracovních sil už letos v létě. Jak pokračuje rekrutování budoucích zaměstnanců nyní, na začátku podzimu?
NAKAGOSHI: Začali jsme s hledáním nejvyšších manažerů, ale jediným vrcholovým pracovníkem firmy jsem zatím jen já sám. Jinak máme už asi dvacet zaměstnanců. Nábor kvalitních lidí je proces na delší dobu a my máme čas. Už nyní je ale jasné, že všichni manažeři technického zaměření budou Japonci a všechno, co souvisí s ekonomikou a marketingem, budou dělat Češi. Cílový počet všech zaměstnanců je 936 lidí.
EURO: Najdete v Liberci v budoucnu dostatek pracovních sil, ať už do vedoucích pozic, nebo do výroby?
NAKAGOSHI: Určitě, Liberec má velký potenciál. S najímáním sil například v Polsku nepočítáme.
EURO: Proč jste se vůbec rozhodli stavět továrnu za 5,1 miliardy korun ve východní Evropě a proč na severu Čech? NAKAGOSHI: V celé Evropě vzrostla rapidně poptávka po klimatizačních zařízeních do aut, takže se nám vyplatí rozšířit zdejší výrobu. Východní Evropa má stále ještě výhodu levnější pracovní síly a v případě Liberce nám vyhovovala skutečnost, že místní radnice, kabinet i agentura CzechInvest dokázali předložit jednotnou nabídku. To se o jiných zemích nedá říci, tam jsme často museli jednat separátně s vládou a pak s autoritami v dané lokalitě. Kromě toho má Liberec průmyslovou tradici a již zmíněný potenciál kvalifikovaných pracovních sil. Třeba o takové Plzni to lze říci také, ale tam už je Japonců dost.
EURO: Automobilový průmysl je ale už od loňského podzimu v depresi. Neohrozí to vaše plány? NAKAGOSHI: Myslím, že poptávka motoristů po vozech vybavených klimatizací bude přesto dlouhodobě růst. Když jste se zeptali před dvaceti lety pařížských taxikářů, proč si nekupují auta s klimatizací, odpověděli, že raději jezdí na čerstvém vzduchu. V současnosti už v Paříži na taxík bez klimatizace nenarazíte. Podobný trend lze čekat i ve střední a východní Evropě. Proto plánujeme výrobu v Čechách na dlouhou dobu, nikoli na pět let.
EURO: Kdo budou vaši stěžejní zákazníci?
NAKAGOSHI: Především automobilky v Německu – Volkswagen, Audi, BMW a DaimlerChrysler. Také počítáme s dodávkami pro kolínské minivozy Toyoty a Peugeotu. Nesmíte zapomínat, že Toyota je naším nejvýznamnějším akcionářem.
EURO: Jak hodláte vozit vaše výrobky do Německa? Liberec se nemůže pochlubit přímým dálničním spojením se západním sousedem, jako třeba zmíněná Plzeň.
NAKAGOSHI: Všechno se bude vozit nákladními auty po dálnici.
EURO: Hodláte v budoucnu dodávat i mladoboleslavské Škodovce?
NAKAGOSHI: Zatím se o tom neuvažuje, ale už jsem kontaktoval jejího ředitele Vratislava Kulhánka a myslím, že do budoucna je vše otevřené. Naše továrna leží dvacet minut jízdy od Mladé Boleslavi, a to je velká výhoda.