Výsledky ankety O vítězi prvního ročníku soutěže Absurdita roku rozhodli čeští podnikatelé. Kritizovanou povinnost nahlásit stánek na výstavě naštěstí čeká zrušení.
Hodlá-li podnikatel vyjet na výstavu, prodejní prezentaci nebo pouť a postavit tam stánek, musí nahlásit tři dny dopředu svůj záměr živnostenskému úřadu v místě, kde je umístěna jeho trvalá provozovna. Tato povinnost vyhrála s 24 procenty hlasů soutěž Absurdita roku, kterou navrhli čeští podnikatelé v rámci soutěží Firma roku a Živnostník roku. Pořadatelem soutěže je společnost Bison & Rose public relations, vyhlašovatelem jsou Hospodářské noviny. Záštitu převzala Hospodářská komora České republiky a Asociace malých a středních podniků.
„Je třeba tepat do státní správy,“ komentuje vyhlášení výsledků ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Doplnil, že povinnost nahlásit stánek ruší novela živnostenského zákona, kterou před několika týdny schválila vláda. Změna však nastane pravděpodobně až v červenci příštího roku.
Zrušte nadbytečné a duplicitní výkazy
Týdeník Profit jako první už letos v březnu informoval o vládní analýze, podle níž zákony a vyhlášky nařizují podnikatelům 2168 administrativních povinností, jež je ročně zatěžují částkou více než 86 miliardy korun (podrobnosti v Profitu č. 10/2007). „Do roku 2010 chceme administrativu podnikatelů snížit o 25 procent,“ podotkl Říman.
„Velké množství potvrzení, výkazů a hlášení, které malí a střední podnikatelé musejí zpracovávat a o jejichž účelovosti a potřebnosti lze vážně pochybovat, je zatěžuje nejen časově, ale hlavně finančně,“ uvedla generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků Eva Svobodová.
Manažerka soutěží Firma roku a Živnostník roku Soňa Kotrbová míní, že prostor pro snižování administrativní zátěže spočívá především ve změně způsobu předávání informací, v rušení nadbytečných informačních povinností, snižování počtu dotčených skupin podnikatelů či snížení frekvence zasílání těchto informací.
Absurdity a překážky po celý rok
O řadě absurdit a byrokratických překážek informuje také týdeník Profit. S trochou nadsázky by se dalo říci, že je průběžně objevujeme bohužel po celý rok.
Například letos v březnu jsme upozornili, že mění-li firma sídlo či osobu jednatele, musí změnu nahlásit jak do obchodního rejstříku, tak živnostenskému úřadu. Přitom rejstříkové soudy mají přímo ze zákona povinnost oznámit zapsanou změnu živnostenským úřadům.
Další příklad: Uklízet sníh na chodníku jsou povinni majitelé přilehlých nemovitostí, ačkoliv chodníky patří obci či městu. Místo kompenzace za bezplatnou práci je pak obec zkasíruje ještě podruhé, pokud si chtějí na chodníku dočasně postavit lešení k opravě svého domu. Zatímco v prvním případě „patří“ chodník majiteli domu, ve druhém případě musí majitel platit za zábor veřejného prostranství (více v Profitu č. 43/2007).
Samostatnou kapitolou je pak nepřehlednost, nesrozumitelnost či nedostupnost zákonů. Chce-li podnikatel rychle zdarma najít na internetu oficiální a aktuální znění zákona o zaměstnanosti, neuspěje. Ministerstvo vnitra sice provozuje hned dvě „databáze zákonů,“ ale každá umí něco jiného a obě mají zásadní nedostatky (čtěte v Profitu č. 44/2007). Na první pohled absurdní je také nutnost platit za přístup k technickým normám, jejichž dodržování by přitom mělo být v zájmu státu (Profit č. 6/2007).
Řadu nejasností a zbytečných komplikací obsahuje také nový zákoník práce, účinný od letošního ledna. Tak třeba: Podle předchozí úpravy nemohl pracovněprávní vztah „vzniknout“ mezi manžely. Od ledna platí, že nemůže „být“ mezi manžely. Tedy ani vztah uzavřený před 1. lednem příštího roku.
Ani v novém zákoníku však není existence manželství uvedena jako důvod k rozvázání již existujícího pracovněprávního vztahu. Zákoník nestanoví, jakým způsobem a kdy má pracovní poměr mezi manžely skončit, a co hrozí, jestliže neskončí.