Menu Zavřít

ABY DOBŘE ŠEL

24. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Petrolejářský koncern Shell věří v silnou centrálu

Česká pobočka nadnárodní ropné společnosti Shell se v loňském roce poprvé dostala ze ztráty. Částečně také díky drastickým úsporám, jež vyplynuly z nové strategie koncernu, podle níž se nyní o české dceřiné společnosti rozhoduje v londýnské centrále. Pro vedení pražské Shell Czech Republic to ovšem znamená, že ztratilo část samostatnosti. Šéf české společnosti Pavel Šenych upozorňuje, že se v některých případech pravomoci místních manažerů naopak posílily. V novém modelu řízení se uplatňuje „přeshraniční efekt , což znamená , že se mohou na svém úseku uplatnit i v jiných zemích. On sám má například ve střední a východní Evropě na starosti ochranu životního prostředí a bezpečnost čerpacích stanic. I když koncern stále sleduje i celkové hospodaření dceřiné společnosti, více ho nyní zajímá profit jednotlivých činností. Tyto činnosti, například provoz čerpacích stanic, se hodnotí společně, a to na úrovni regionů. V pojetí koncernu region zahrnuje například Evropu či Jižní Ameriku a v celé takto široce pojaté oblasti pak za hospodaření čerpadel odpovídá příslušný regionální viceprezident. Německo–český barter. Změna pravomocí se konkrétně projevila i v nedávno ohlášeném převzetí čerpacích stanic německé firmy DEA, které by měly v České republice přejít pod křídla koncernu Shell. Londýnská centrála o tom rozhodla prakticky bez účasti českého vedení, které nastupuje až nyní a má za úkol tento krok zajistit. Shell v České republice získá dalších 21 čerpadel, takže jich bude mít 91. V prodeji pohonných hmot tak obsadí na trhu druhou až třetí příčku za akciovou společností Benzina a vedle rakouské OMV. Ta má sice více čerpacích stanic, množství prodaných paliv by však mělo být zhruba stejné. Výměnou za odchod z České republiky získá DEA ve své mateřské zemi 45 čerpacích stanic Shell, a to hlavně ve východní části Německa. Nadnárodní koncern tvrdí, že tím nic neztratí. „Výměnou nebude nijak zásadně ovlivněna pozice koncernu Shell v Německu, píše se v prohlášení společnosti. Ke spojení sítí Shell a DEA by mělo dojít až příštích týdnech, protože transakci ještě musí schválit antimonopolní úřady obou zemí. V Česku by to nemusel být problém, protože Shell ČR zatím ani se stanicemi DEA nedosáhne na magický dvacetiprocentní podíl, který už má hlavní konkurent, akciová společnost Benzina. Evropská centrála nyní pro českou „dceru zajišťuje i marketingovou strategii. Pražská pobočka tak v poslední době dostala „na klíč plány pro velké reklamní akce, například zavedení věrnostní karty Smart či zahájení prodeje aditivovaného paliva V–Power. Oba programy byly už zavedeny v jiných částech světa, a tak se v Čechách postupovalo podle osvědčeného a předem připraveného scénáře. Pavel Šenych tvrdí, že v novém modelu řízení se výrazně zvýšil tlak i na národní pobočky a na jejich úspory. Prostředí přirozené soutěže si koncern zajišťuje tím, že porovnává výsledky jednotlivých oborů činnosti v zemích s podobnou firemní historií. České vedení firmy se musí snažit, aby obstálo zejména v porovnání s Polskem a Maďarskem. Škrty v nákladech. Firma Shell Czech Republic v roce 1999 propustila 26 lidí, což je více než šestnáctiprocentní snížení stavu zaměstnanců. Současně se výrazně rozšiřovaly poskytované služby, protože například obrat se ve srovnání s předchozím rokem zvýšil o 36 procent. Na personálních nákladech firma ušetřila několik milionů korun i díky tomu, že odešli také všichni zahraniční manažeři. „Nejde jen o mzdy, pokud se jim platí ubytování a případně školné pro děti, je toto zatížení pro firmu až třikrát vyšší než u tuzemských pracovníků, upozorňuje Šenych. Rezervy se hledaly i jinde. Společnost změnila sídlo, v Praze se přestěhovala z budovy Motokovu do Vysočan. Platby za pronájem tím snížila o třicet procent. Další úspory vyplynuly opět z filozofie koncernu. „Shell nyní globálně prosazuje trend zbavit se služeb, které nejsou pro jeho činnosti zásadní, tvrdí Šenych. Česká pobočka vloni prodala flotilu šesti cisternových vozů, kterou budovala od roku 1992. „Začínali jsme s tím v době, kdy jsme potřebovali zajistit kvalitní rozvoz paliv, nyní však tyto služby na dostatečné úrovni provozují i jiní přepravci, vysvětluje Šenych. Podobně se firma zbavila pětačtyřiceti osobních automobilů a potřebná vozidla si opatřila na leasing. Společnost Shell Czech Republic měla v roce 1998 ztrátu 57 milionů korun a šestimiliardový obrat. Vloni vykázala po zdanění zisk ve výši 215 milionů korun, tržby dosáhly 8,2 miliardy korun. Šenych říká, že i při výrazném zvýšení obratu zůstaly náklady na stejné úrovni jako v předchozím roce. Kromě úsporných opatření k tomu ovšem přispěly i nižší odpisy. Společnost například odepsala velkou část akvizice z pražského letiště, kde má od roku 1998 smlouvu na tankování letadel. Provoz čerpacích stanic se na obratu firmy podílí více než z poloviny. Do budoucna by se měly rozšiřovat kompletní služby, například nabídka paliv i olejů pro větší dopravní společnosti.

  • Našli jste v článku chybu?