Ruská společnost je spojována s možnými privatizacemi národních aerolinek v Evropě
Dlouhou dobu znamenala letecká společnost Aeroflot synonymum pro zpožděné lety, vysokou nehodovost, málo prostoru pro nohy cestujících a nepoživatelné jídlo v letadlech. Na konci devadesátých let se vedení Aeroflotu pokusilo tento dojem napravit novou marketingovou kampaní s hlavním heslem: „Neusmíváme se, protože udělat Vás šťastným je vážná věc.“ Ruská společnost za posledních pět let postupně prošla významnými změnami, vylepšila svou korporátní identitu a podařilo se jí posunout na žebříčku spokojenosti cestujících na vyšší příčku. Dnes je Aeroflot spojován s možnými privatizacemi národních leteckých společností v Evropě, ve kterých ruský dopravce plánuje odkoupení podílů.
ZLATÉ SOVĚTSKÉ ČASY
Aeroflot v letošním roce oslaví 85. narozeniny. Na vrcholu své slávy byl největší leteckou společností na světě, která zaměstnávala 400 tisíc lidí a mohla se pochlubit flotilou, která čítala 4000 letadel. V roce 1992 se Aeroflot rozdělil do 300 společností, z nichž některé se staly národními aerolinkami – mimo jiné Uzbekistan Airways či Lithuanian Airlines. Další nově vzniklé společnosti často létaly pouze s jedním letadlem a přezdívalo se jim proto „Babyflots“ (děti Aeroflotu). V roce 1994 se z Aeroflotu stala akciová společnost, ve které stát vlastní 51 procent.
Po roce 2000 se vedení firmy soustředilo zejména na vylepšení pošramocené reputace u cestujících. Zaměstnanci se oblékli do nových uniforem a grafici navrhli modernější design loga. Průzkum u cestujících však nakonec ukázal, že jsou spokojeni se stávajícím logem, ve kterém je srp a kladivo. Změna ve vnímání společnosti se povedla, protože v loňském roce Aeroflot vyhrál cenu pro nejlepšího přepravce v oblasti korporátního cestování v Rusku.
V počtu přepravených cestujících je Aeroflot největší ruskou leteckou společností. Plánuje dále zvýšit počet přepravených pasažérů na 12 miliónů v roce 2010 ze současných 8,7 milionu. Spolu s tímto cílem je spojeno i rozšiřování leteckého parku za současných 83 letadel na 150 letadel do roku 2015. Z pohledu mezinárodních letů představuje Aeroflot největšího hráče na ruském trhu s podílem 65 procent. Na trhu domácích letů však jeho podíl dosahuje pouze 12 procent a čelí nemalé cenové konkurenci. Také z těchto důvodů se Aeroflot přejmenoval na „Aeroflot – Ruské aerolinie“, aby tak ještě více zdůraznil obrat k domácímu trhu, na kterém by chtěl získat podíl 30 procent do roku 2015. Největší zájem však v současné době jeví o Evropu.V dubnu 2006 se jako první ruská letecká společnost stal Aeroflot členem aliance SkyTeam. Lety do Evropy Aeroflotu generují přibližně 41 procent tržeb.V duchu této strategie v loňském roce hledal společnosti, ve kterých by mohl získat strategický podíl. Letošní rok ukáže, zda se v Evropě povede najít vhodnou nevěstu, která Aeroflotu umožní přístup k některým lukrativním linkám po Evropě a po severní Africe.
NÁMLUVY V ITÁLII
V loňském roce vyjednával Aeroflot s italskou společností Alitalia, ve které stát vlastní 49,9 procenta. Svou nabídku však na podzim zrušil. Možnost převzetí krachující společnosti se v minulém týdnu ukázala opět aktuální po setkání Silvia Berlusconiho a Vladimira Putina na Sardinii. Berlusconi si stanovil záchranu Alitalie jako hlavní úkol po svém nedávném vítězství v italských parlamentních volbách. Konsorcium Air France-KLM, které původně chtělo Alitalii koupit, svou nabídku stáhlo. Berlusconi podporuje řešení, které by umožnilo udržet společnost v italském vlastnictví, a proto podporuje vznik italského konsorcia. Alitalia také získala půjčku 300 milionů eur pro přežití v tomto roce, což vytvoří více času a prostoru pro hledání investora. Alitalia každý den ztrácí milion eur a mnoho italských politiků si láme hlavu nad otázkou: „Kdo a za jakých podmínek převezme společnost Alitalia?“ Odpověď na tuto otázku nabídnul Putin během tiskové konference při své návštěvě Sardinie, kdy oznámil, že Aeroflot je připraven začít jednat o převzetí italských aerolinií. Tento výrok se však rozchází s postojem, který již dříve vyjádřil hlavní minoritní podílník Alexander Lebeděv pro Wall Street Journal: „Obchod s Alitalií by byl pro Aeroflot sebevraždou.“ Aeroflot se tak možná znovu vrátí k jednacímu stolu s Alitalií spíše s politických důvodů než kvůli ekonomickým výhodám plynoucích z obchodu.
IDEÁLNÍ ŽENICH?
Aeroflot nejedná pouze v Itálii, ale své možnosti vyhodnocuje i v jiných zemích. Zájem o evropské letecké společnosti potvrdil generální ředitel Aeroflotu Valerij Okulov při jednáních s českou vládou o účasti na privatizaci ČSA. Obě společnosti spolu již dva roky spolupracují v rámci aliance SkyTeam. Aeroflot však nemůže získat v ČSA majoritní podíl, protože evropské právo zakazuje firmám ze zemí vně EU odkup podílu vyššího než 50 procent.
Aeroflot ve své evropské strategii dále pokračuje i v jiných zemích. Nejmenovaný zdroj blízký Austrian Airlines potvrdil rozhovory mezi zástupci Aeroflotu a rakouských národních aerolinek.
Aeroflot se také zajímal o srbské aerolinky JAT Airways. Nabídka obsahovala zachování počtu zaměstnanců, nákup nových letadel a vyrovnání dluhů. Výměnou chce Aeroflot získat co nejvyšší podíl v JAT Airways a dostat se tak blíže k severní Africe a jižní Evropě. Toto spojení by také znamenalo změnu pro vídeňské letiště. Cestující dnes při cestě z Bělehradu do Bukurešti musejí přesednout ve Vídni, což je příliš drahá objížďka.
Aeroflot konkuruje západním aerolinkám na dlouhých letech do Ruska a do Asie, protože velmi často nabízí levnější lety. Vystupuje jako most z Evropy do Asie a nabízí do těchto destinací mnoho letů. Nově získaným společnostem může částečně vytěsnit lety do těchto oblastí, nebo je naopak zpřístupnit pro společné lety. Pro evropské aerolinie tak představuje velmi výhodný sňatek.