Odvolací panel Světové obchodní organizace rozhodl, že část státní finanční pomoci Airbusu je nezákonná. Peníze však vracet nemusí.
Foto: Profimedia.cz
Jeden z řady letitých sporů zákonnost subvencí výrobcům letadel Airbus a Boeing mezi Spojenými státy a Evropskou unií je u konce. Odvolací panel Světové obchodní organizace (WTO), který prověřoval předchozí rozhodnutí nižšího tribunálu, jasně řekl, které subvence byly a které nebyly legální.
Vítězství slaví ve svých prohlášeních Boeing i Airbus. Boeing tvrdí, že WTO prokázala, že některé z dotací byly nezákonné a amerického výrobce letadel mohly poškodit. Airbus se naopak zaštiťuje druhou částí rozsudku, který vypočítává typy dotací, které žádné mezinárodní dohody neporušují. A vyzývá Boeing, aby už konečně „přestal s tou maškarádou“.
Evropské státy poškodily Boeing například zvýhodněnými půjčkami na vývoj a zahájení výroby jednotlivých modelů letadel Airbus. Nezákonnou pomocí byly i zvýhodněné pronájmy pozemků v Německu či poskytnutí exkluzivního práva na využívání jedné přistávací a startovací dráhy na brémském letišti. Nedovolenou výhodu poskytly vlády Francie a Německa Airbusu i tím, že některým firmám patřícím do evropského leteckého konsorcia doplňovaly kapitál.
Odvolací panel dal za pravdu Američanům, že tyto subvence a finanční podpory měly za cíl částečně vytlačit Boeing z evropského trhu. Evropané proto budou muset buď pokračující subvence zrušit, nebo jejich poskytování upravit tak, aby amerického výrobce nepoškozovaly. Celkem tak měl Airbus získat podle výpočtu Američanů podporu ve výši 18 miliard eur.
Naopak některé dotace a granty, které Airbus čerpal při vývoji letadel a Američanům se nelíbily, odvolací panel za nezákonné neprohlásil. Není prý pravda ani tvrzení Boeingu, že finanční pomoc na vývoj superjumba A380 vlády poskytovaly na základě očekávání, že letadlo se uchytí na zahraničních trzích. Jinými slovy, že by daly Airbusu nelegální podporu exportu.
Pro Airbus je podstatné, že nebude muset takto získané peníze a finanční výhody vracet, jak to požadovalo rozhodnutí tribunálu nižší instance.
Spory mezi Boeingem a Airbusem tím ale zdaleka nekončí. WTO má na stole další stížnost, kterou tentokrát podala Evropská unie. I v ní jde o legálnost vládní pomoci, tentokrát však na americké straně. Rozhodnutí orgánů WTO se čeká ještě letos.