Menu Zavřít

AKCIE V POČÍTAČI

2. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Domácí obchodníci i zákazníci zachytili světový trend

Tento druh obchodování, respektive zadávání objednávek je sice v tuzemsku teprve v začátcích, několik domácích firem ho však nabízí. Stačí k tomu napojení na celosvětovou síť internetu a na svého makléře nebo přímo RM-Systém.

Doma vede klasika.

V čem tkví hlavní kouzlo obchodování cenných papírů přes internet? Především v rychlosti a v nižších obchodních poplatcích. Dalším komfortem je skutečnost, že zákazník vidí přímo na svém počítači aktuální či historické kursy akcií, stav nabídky či poptávky, vlastní portfolio, má přístup k rozličným statistikám a informacím o podnicích či celém tuzemském kapitálovém trhu. To se mu v případě podání objednávky klasickou cest ou nepoštěstí.

V tuzemských poměrech sice zatím „klasika zadávání objednávek brokerovi, ať už přes telefon, písemně nebo osobním kontaktem, nad „moderní obchodní technologií jednoznačně dominuje, ale třeba ve Spojených státech amerických se objemy akcií obchodovaný ch přes internet neustále zvyšují.

Zda se internet a akcie masivněji rozšíří i u nás, je otázkou. Bohužel musíme mít na paměti, že tuzemský kapitálový trh a jeho příležitosti nejsou z hlediska domácích ani zahraničních investorů zrovna na výsluní, což se musí zákonitě projevit i na internetu.

V RM-Systému.

Nedávno začal podnikat první krůčky na tomto poli mimoburzovní organizátor trhu - RM-Systém, který umožňuje investorovi přímý přístup na trh.

Obchodování prostřednictvím internetu začal RM-Systém na ostro nabízet od počátku července. Zájem je podle tiskové mluvčí RM-Systému Jitky Šmídové poměrně velký. Svědčí o tom počet registrovaných zákazníků, který činil koncem minulého týdne 94. „Řa da z těchto registrovaných zákazníků si obchodování teprve zkouší, takže pokyn skutečně podala jedna třetina z nich, dodává Šmídová. Obchody tímto způsobem se pak denně podílejí na objemech v průběžné aukci zatím skromně - polovinou proc enta.

Obchodování přes internet v RM-Systému je koncipováno především pro soukromé osoby, které se chystají obchodovat na svůj účet. Využívat ho tedy zřejmě příliš nebudou obchodníci s cennými papíry, kteří jsou takzvanými zvláštními zákazníky RM-S a jsou napojeni na trh přímo on-line stanicemi v reálném čase. Tuto službu jim totiž RM-Systém nabízí již několik let. (Prostřednictvím internetu lze v reálném čase podávat pouze objednávky.)

Co musí zájemci o „RM-Systémovský internet udělat? Především se zaregistrovat, což obnáší finanční poplatek, uvést číslo svého peněžního účtu a majetkového učtu ve Středisku cenných papírů. Obchodovat pak mohou v anonymní průběžné aukci (nyní se nazývá již normativní trh) nebo i v přímých obchodech uskutečňovaných zpravidla mezi dvěma subjekty.

Magnetem, proč se napojit na RM -Systém přes internet, je určitě výše poplatku za podání pokynu. Jestliže ten se pohybuje při návštěvě přepážky RM -Systému od 80 do 120 korun, při použití internetu zaplatí klient pouze korun třicet. Kromě toho samozřejmě hradí stejné obchodní poplatky jako u klasického způsobu obchodování.

Nevýhodou naopak je, že systém zatím běží ve verzi Windows NT, na daleko známější a používanější verzi Windows 95 se teprve pracuje a měla by světlo světa spatřit někdy na podzim.

Na burze.

Pokud chce zájemce obchodovat „přes počítač na burze, musí si nejdříve najít svého brokera, protože burza je založena na členském principu a neumožňuje investorovi přímý vstup na její trh.

Českým průkopníkem v obchodech s akciemi přes internet je makléřská firma Sati, která nabízí tuto službu již třetím rokem. Ze šedesátky členů burzy ji pak do současnosti doplnily další dvě firmy - Harvardská burzovní spole čnost a Fio. Několik dalších se však na tento způsob podle informací z burzy připravuje.

Všichni zmínění tři členové burzy si internet více než pochvalují a třeba u Harvardské burzovní společnosti tvoří transakce uskutečněné jeho prostřednictvím 80 procent veškerých obchodů, v případě společnosti Fio pak kolem 60 procent.

FIN25

I zde jsou poplatky nižší. Harvardská burzovní si započítává z objemu obchodů od deseti do sto tisíc jedno procento, zatímco při písemném nebo ústním kontaktu je sazba 1,2 procenta. Sati si bere dokonce jen 0,6 procenta z ;obchodu do výše půl milionu korun. Pro srovnání - klasická objednávka v této firmě pak přijde na jedno procento při obchodech do 50 tisíc korun obchodu. Obchodní pokyny jsou zdarma a vstupní poplatek se pohybuje v řádu několika stovek korun.

Jak jsou internetové systémy využívány zákazníky? Harvardská burzovní hlásí zhruba tisícovku takovýchto počítačových klientů, Sati kolem 400. Firmy nabízejí přístup buď přímo ze svých stránek na internetu, nebo pomocí k tomu určených zvláštních poč ítačových aplikací. Ostatně veškeré informace najdou zájemci - kde jinde - na webových stránkách těchto firem.

  • Našli jste v článku chybu?