Čínská střední třída se začíná chovat jako bohatí Američané nebo Češi. Pokud si pořídí psa nebo kočku, jsou ochotni za ně utrácet spoustu peněz, jako by se jednalo o člena rodiny.
Rozmazlování rodinných mazlíčků začíná být stále rozšířenějším fenoménem v miliardové Číně. Trh se zbožím a službami pro domácí zvířata (zejména se jedná o psy a kočky) zahrnující krmiva, potravinové doplňky nebo zdravotní péči, má v tomto roce dosáhnout 2,6 miliardy dolarů (57 miliard korun), odhadla firma Euromonitor.
V Číně se rozšiřuje západní životní styl, jenž je spojen s nárůstem stresu, a pořízení zvířete má pomoci takový stres uvolnit. „Neustále rostoucí úroveň příjmů a větší sofistikovanost v podobě péče o mazlíčky znamená rostoucí poptávku pro prémiové výrobky,“ uvedla analýza firmy.
Proto Číňané následují zejména americký trend, kdy majitelé psů a koček požadují bezpečné, kvalitní a čerstvé suroviny pro výrobu krmení svých němých společníků. K tomu patří i různé pamlsky, které se podobají lidskému jídlu.
Samozřejmě ve srovnání s trhem ve Spojených státech je ten čínský stále poměrně malý. Americký se blíží k 50 miliardám dolarů (bilion korun). Pro srovnání v České republice by to mohlo být jen za krmení asi 8 miliard korun.
V Číně se zvyšuje poptávka po luxusních psích hotelech, zejména ve velkých bohatých městech, jako jsou Peking a Šanghaj. Deník China Daily upozornil na to, že některé z nich jsou dražší než hotely pro lidi a bývají rezervovány i měsíc dopředu.
Hotel Vacation a Cat Hotel and Spa v Pekingu si účtuje za kočku 350 jüanů za den (1150 korun). Majitelka hotelu Vivi Wangová tvrdí, že si takovým luxusem pro mazlíčky zákazníci kupují to, že je na několik dnů opouští.
Každá kočka má samostatný pokoj se zábavou a prolézačkami. „Koncept péče o mazlíčky začíná se i v Číně začíná blížit tomu, že jsou považování za členy rodiny. Je to také tím, že rodiny mají více peněz,“ řekla Wangová pro supchina.com.
To se potvrzuje rovněž v České republice, která je na počet obyvatel chovatelskou velmocí. Devadesát procent Čechů považuje zvířecího kamaráda v domácnosti za člena rodiny. Podle průzkumu GfK má psa 48 procent českých domácností, kočku 31 procent kočku.
Firma Vafo vyrábí krmivo Brit a vyváží jej do 60 zemí světa. Rozhovor s jejím šéfem Pavlem Bouškou čtěte zde:
Pro královské kočky: sázka na prémiové krmivo se firmě Vafo vyplatila
Čínský zákazník se nebojí utrácet ani za alternativní služby, které nejsou v střední Evropě rozšířené. Například za akupunkturu, jež je v komunistické zemi součástí tradiční medicíny.
Centrum neurologie a akupunktury v Šanghaji přijalo přes dva tisíce kočičích a psích pacientů za poslední čtyři roky. Procedura trvající 45 minut vyjde na 260 jüanů (860 korun). Lékař Ťin Ž'-šan uvedl případ psího rekordmana, za jehož léčbu majitel utratil za devět měsíců 90 tisíc jüanů (300 tisíc korun).
I když neexistují vědecké studie o tom, že zabodávání jehel do lidí nebo zvířat má reálný vliv na léčbu chorob, v Říši středu této metodě 80 procent lidí věří.
Hedvábná rakev pro kočku za pět až sedm tisíc:
V druhé největší ekonomice světa také začíná růst zájem o kremace zbožňovaných chlupatých společníků. Zejména u mladších obyvatel Číny. Pekingská firma Q-Planet nabízí například papírovou rakev pro kočky zabalenou do hedvábí za 1520 až 2060 jüanů (5 až 7 tisíc korun), upozornil server Quartz.
Dále čtěte o obchodu s domácími mazlíčky: