Teď je rozhodující konkurent na dosah, říká prezident společnosti Oracle
Americký softwarový gigant, společnost Oracle, koupil za poslední rok deset společností, a to od světově nepříliš významných firem až po silné konkurenty, jako jsou společnosti PeopleSoft nebo nejnověji Siebel. Touha Larryho Ellisona, nejsilnějšího akcionáře Oraclu, nahradit německý SAP na pozici největšího světového výrobce podnikatelských aplikací již firmu přišla na 17,6 miliardy dolarů, tedy asi na 425 miliard korun. „Jsme zisková firma, ročně generujeme čtyři miliardy dolarů hotovosti, můžeme si také půjčit a na zaplacení akvizic můžeme použít i naše akcie. Financování nepředstavuje problém,“ říká v rozhovoru pro týdeník EURO Charles Phillips, který před několika měsíci vystřídal Ellisona v pozici prezidenta Oracle Corporation.
EURO: Někteří zákazníci společnosti PeopleSoft mohli být po její akvizici Oraclem nervózní z mnoha důvodů. Víte, jaké jsou jejich reakce nyní, devět měsíců po uzavření obchodu? PHILLIPS: Názory zákazníků sledujeme. Organizujeme průzkumy, voláme jim, a sami klienti nám každý měsíc vyjadřují svou spokojenost či nespokojenost. Tím, že se jich ptáme, se rychle dovídáme, co chtějí. Spokojenost zákazníků byla klíčová součástí naší akviziční strategie. Museli jsme zajistit, aby byli klienti již od začátku spokojeni, museli jsme jim nabídnout vyšší hodnotu z produktů, které již vlastní, a ujistit je, že software, který si v minulosti koupili, bude z naší strany podporován a rozvíjen po několik dalších let. Většina zákazníků nakonec byla ráda, že PeopleSoft bude vlastnit větší, stabilnější společnost, která se o ně dokáže dobře postarat. Myslím, že to byla dobrá strategie.
EURO: V čem vidíte hlavní rozdíl mezi akvizicí PeopleSoftu, která vlastně nákupní horečku rozpoutala, a nedávnou akvizicí Siebelu? PHILLIPS: Po tolika obchodech za tak krátkou dobu máme nyní mnohem více zkušeností. Pracují pro nás týmy lidí, kteří na integraci společností dělali několikrát předtím, máme vytvořené procesy a rovněž jsme přesvědčili zákazníky, kteří si už nedělají tolik starostí.
EURO: Zůstane Tom Siebel, zakladatel a dosavadní majoritní vlastník Siebelu, v managementu Oraclu po uzavření akvizice? PHILLIPS: S veškerou úctou k němu, nejsou v softwarových firmách kupodivu špičkoví manažeři většinou až tak důležití. Role Toma v Oraclu se teprve vyjasní, zajímavý je však jiný fakt: akvizice Siebelu je velice specifická v tom, že Tom žádal, abychom mu zaplatili v cenných papírech, a ne v hotovosti. Ve spojení obou firem věří, vlastně investoval do našeho společného úspěchu.
EURO: Očekáváte od posledních akvizic významné finanční efekty? PHILLIPS: Aplikační byznys Oraclu vzrostl v posledním čtvrtletí o 84 procent, náš základní finanční přínos v zásadě spočívá v tom, že tato společnost nyní bude mnohem ziskovější. A to velmi rychle. Stejně i u ostatních firem jsme za několik měsíců dosáhli mnohem větší ziskovosti, než jakou kdy v historii měly. Takže jasně řečeno: dokážeme koupené firmy velmi rychle dovést k ziskovosti.
EURO: Mění se po tolika akvizicích cíle Oraclu? PHILLIPS: V softwarovém byznysu připadne nejvíc zisků a příležitostí společnosti, která je velká a má velké zákazníky. Náklady na vývoj produktu jsou stejné, ať máme padesát nebo pět milionů klientů. A když jich máme pět milionů, můžeme mít nižší ceny, daří se nám generovat vyšší tržby a můžeme dál investovat do budoucího vývoje. Takže abychom mohli investovat a růst, museli jsme v aplikačním byznysu začít podnikat ve větším měřítku. S malým okruhem zákazníků to nikdy nedoženete, i když jsou to velcí klienti. Měli jsme jich hodně, byli jsme dvojka na trhu podnikových aplikací, ale mezi námi a naším největším konkurentem (společností SAP – pozn. red.) byla příliš velká mezera. Teď máme zákazníků mnohem více a rozhodující konkurent je na dosah.
EURO: Znamená toto všechno, že Oracle hodlá růst pomocí akvizic spíše než organicky? PHILLIPS: To rozhodně ne. Samozřejmě sledujeme dění na trhu, neustále si děláme analýzy. Často slýchávám otázku: připravují se další akvizice? Ano, samozřejmě. V oblastech, ve kterých to dává smysl. Ale nespěcháme z hlediska času ani hodnoty; hledáme cenu, za jakou je to přijatelné. Zároveň ale také vynakládáme obrovské úsilí a množství prostředků na vývoj vlastních produktů, ročně je to 1,6 miliardy dolarů. Záleží tedy na konkrétní situaci, někdy si produkt uděláme sami, někdy ho koupíme.
EURO: V médiích se spekuluje, že dalším možným cílem Oraclu by mohla být společnost BEA Systems, významný výrobce middleware produktů… PHILLIPS: Ano, BEA by mohla být cílem, ale chceme se ujistit, že to uděláme způsobem, který přinese návratnost našim akcionářům a zákazníkům pomůže k úspěchu.