Zájem o obchodní lety se stále zvyšuje, jejich komfort také
perex místo podtitulku
Chcete v deset hodin jednat v Madridu, v poledne poobědvat a smočit se na plážích v St. Tropez, v patnáct hodin zasednout ke konferenci v Paříži a vpodvečer si ještě něco zařídit v Bruselu tak, abyste kolem dvacáté hodiny povečeřeli ve své oblíbené pražské hospůdce? Žádný problém, „k letu na míru“ nepotřebujete ani kouzelné sluchátko Macha a Šebestové. Vše zajistí služby Business Aviation, a ještě si pro vás společnost ráno dojede k domovu automobilem. A kdybyste svou trasu chtěli v průběhu dne trochu překopat, také to není nemožné.
text
Přeprava obchodními letouny již není vnímána jako kratochvíle pro bohaté a obchodní lety za úplatu jsou v Česku rychle se rozvíjejícím segmentem trhu. Spolu se vzrůstajícím zájmem zákazníků o tyto služby se zvyšuje i počet firem nabízejících špičkový servis ve svých letounech.
ABS Jets
Od konce roku 2004 působí na českém trhu společnost ABS Jets, která patří do známé skupiny firem J&T. Zákazníkům kromě zajištění charterových letů nabízí mimo jiné i správu a údržbu letadel. Flotilu společnosti v současné době tvoří dva letouny Cessna Citation Bravo a tři větší stroje brazilského výrobce Embraer Legacy 600. Tato letadla, která stojí přibližně 25 milionů dolarů, mají na palubě pro cestující třináct pohodlných sedaček a mohou dolétnout až do vzdálenosti přes 6000 kilometrů cestovní rychlostí přes 850 km/h. Koncem října loňského roku převzala firma od výrobce zcela nový typ letounu Bombardier Learjet 60XR.
„Ročně absolvujeme pro naše zákazníky průměrně dva a půl tisíce obchodních letů,“ konstatuje obchodní ředitel ABS Jets Jan Váňa. Dodává, že společnost zajišťuje servis od prvního kontaktu se zákazníkem až po jeho bezpečný návrat domů. Protože absolutní diskrétnost je v branži základním pravidlem, uvádí Váňa jen všeobecně, že k zákazníkům patří vysoce postavení manažeři českých i zahraničních společností a majitelé firem, občas i celebrity ze světa kultury či sportu.
V dobách firem „na splněná přání“ nejsou výjimkou ani zákazníci, kteří zakoupí let na zakázku například pro člena rodiny nebo i recipročně na oplátku za jinou srovnatelnou službu v rámci obchodu. Snad jedinou nevýhodou nabídky ABS Jets je striktně nekuřácké prostředí v letadlech, tím se ovšem nijak neliší od jiných společností na světě.
Společnost ABS Jets zakoupila koncem roku 2006 od Českých aerolinií hangár C na starém letišti v Ruzyni a chce na tomto místě investovat celkem 250 milionů korun. Část hangáru již firma používá. „Mimo jiné plánujeme postavit v sousedství další moderní hangár, takže v prvním čtvrtletí roku 2009 by měla společnost disponovat více než 11 000 čtverečními metry pro hangárování a údržbu letadel,“ říká Jan Váňa. Připojuje, že od 1. června loňského roku je ABS Jets autorizovaným servisním střediskem pro letouny Embraer Legacy. To může být výhodou například pro bonitní klientelu z Ruska, která bude brzy vlastnit až dvě desítky letounů uvedené značky.
Grossmann Jet Service
Další Businness Aviation společností v Česku je Grossmann Jet Service založená v srpnu 2003 podnikatelem Karlem Komárkem a Rakušankou paní Dagmar Grossmannovou. Nyní je již jediným majitelem společnosti Komárek, který odkoupil obchodní podíl své partnerky.
V současnosti firma disponuje moderní flotilou letounů Embraer Legacy 135BJ, Challenger 600 a také podstatně větším strojem Dornier 328 Jet. Kapacita letounů umožňuje nabídku nejen podle zamýšleného počtu cestujících, ale také celkového prostoru na palubě. Například největší stroj typu Dornier nabízí šestnáct sedaček VIP verze a 32 klasických sedaček jako běžný dopravní letoun. Toto dvoumotorové proudové letadlo létá až do vzdálenosti 3515 kilometrů při rychlosti 750 km/h.
Letouny Challenger vedle obchodních cestujících využívá i řada vlád, a to včetně české. Náročným zákazníkům poskytují pohodlí na čtrnácti exkluzivních sedačkách s velmi pohodlnou kabinou i pro dlouhé lety. Cestující přepraví na vzdálenost 4650 kilometrů, letová rychlost 870 km/h spolu s vysokou cestovní hladinou až 12 500 metrů jsou zárukou příjemného letu.
Společnost Grossmann Jet Service si zakládá na dynamickém rozvoji obchodních letů, jejichž nárůst se v Evropě pohybuje v desítkách procent ročně. K jejím dalším aktivitám patří kompletní organizace obchodních i jiných cest. Samozřejmostí je rychlé přizpůsobení časovému plánu zákazníků, kteří si mohou objednat skoro „vše, co létá“, od vrtulníků po Jumbo Jet. Poradí také v otázkách rentability nákupu a provozu vlastního letadla včetně personálního výběru pilotů na daný typ letounu.
Silesia Air
V pořadí třetí společností nabízející služby v oblasti Business Aviation je firma Silesia Air se sídlem v Opavě, kterou vlastní Tomáš Karhánek a Petra Karhánková. Společnost byla založena již v dubnu 2002 a patří k nejstarším v oboru na českém trhu.
Letadlový park společnosti se skládá z luxusních proudových obchodních letounů Cessna 560XL Citation Excel, Cessna 560 Citation V a Cessna 525 Citation Jet. Na palubách všech letadel je samozřejmostí satelitní telefon, duální DVD, airshow systém a další vybavení. Pohodlné klimatizované kabiny umožňují let až ve výškách do 13 700 metrů s doletem 3200 kilometrů. Velkou výhodou je například u typu Cessna 525 Citation Jet minimální nutná vzletová dráha, a to pouhých 1000 metrů. Zákazník má možnost využít i velmi malých letišť se zpevněnými vzletovými a přistávacími dráhami.
K nejžádanějším službám Silesia Air se řadí rodinné víkendy u moře ve známých evropských letoviscích, i doprava například do středisek zimních sportů. Firma také pravidelně létá pro společnost Škoda Auto na letiště v Německu.
Travel Service
Známá letecká společnost Travel Service, provozující pravidelnou i nepravidelnou dopravu osob, vstoupila od června 2007 také na trh obchodních letů na zakázku. Nakoupila moderní letadlo typu Cessna 680 Citation Sovereign s luxusním interiérem v úpravě pro devět cestujících. Umožňuje nonstop lety z Prahy například do afrického Dakaru, nebo naopak na východ až do vzdáleného Novosibirsku. Vysoká letová hladina až 14 350 metrů je zárukou klidného letu, stejně jako zázemí tradičního leteckého dopravce s vysoce kvalifikovaným personálem.
L-CONSULT
Český trh ovšem není pouze v rukách „silných hráčů“. A obchodní letectví také nejsou výhradně proudové letouny. Na letišti v Mnichově Hradišti působí společnost L-CONSULT. Právě ona je dokladem, jak mohou spolehlivé turbovrtulové obchodní letouny konkurovat svým rychlejším protějškům. Firma byla založena již v červnu 1996. Majiteli jsou otec a syn Raslovi, oba Ladislavové. I když společnost sídlí v Liberci, její aktivní základna v Mnichově Hradišti těží z velmi výhodné polohy. Má status mezinárodního letiště, a umožňuje tak pohodlnou přepravu rovnou do zahraničí. V letadlovém parku má zákazník možnost si vybrat z turbovrtulových letounů Piper PA-42 Cheyenne III a Piper PA-34-220T Seneca V. Prvně jmenované letadlo má až překvapivý dolet 3890 kilometrů, letovou výšku deset tisíc metrů a rychlost 600 km/h. Na palubě je sedm luxusních sedaček. „Turbovrtulová letadla jsou někdy přehlížena pro nižší cestovní rychlost,“ uvádí manažer letecké dopravy společnosti L-CONSULT Štěpán Matouš. „Na druhé straně mají o třetinu nižší provozní náklady. A náš letoun Piper Cheyenne bez mezipřistání doletí například až do severní Afriky, zatímco některé proudové Cessny musejí mít mezipřistání pro tankování paliva. Navíc můžeme vybrat vhodný typ letounu i pro travnatá letiště bez zpevněných drah,“ vypočítává Matouš výhody turbovrtulových strojů.
Běžnou praxí jsou nonstop lety do Moskvy, let trvá zhruba za tři a půl hodiny. Na palubě je bar, klimatizovaná kabina, kožené sedačky. Letoun je navíc vybaven autopilotem, není problém s lety v noci a za nepříznivých povětrnostních podmínek.
„Naše klientela je různorodá. Létáme pro majitele firem, top management, filmaře. Zahraniční klienty vozíme převážně na základě požadavků takzvaných brokerů, kteří se zabývají kompletním řešením dopravy. Výjimkou nejsou ani lety pro sportovce, a dokonce naše služby využily i majetnější rodiny s dětmi, které letěly jednoduše na dovolenou,“ konstatuje Štěpán Matouš.
Nejčastějšími destinacemi, do kterých míří letedla L-CONSULT, jsou letiště, na něž nelétají pravidelné linky. „Oblíbenými místy jsou města v Rumunsku, na Ukrajině, v Polsku, Slovensku, Chorvatsku. Západní Evropa je samozřejmostí. K nejdelším letům patřila cesta na Maltu,“ uvádí Matouš..
DSA , V. I. P. Helicopter Czech a N680GA.
Podobnou společností je firma DSA, známá pod dřívějším obchodním jménem Delta System – Air. Sídlí v Praze na letišti ve Kbelích. Začátky společnosti v roce 1991 byly spojeny s provozováním letecké záchranné služby a vrtulníky létají pro DSA dodnes.
Pro obchodní cestující nabízí firma luxusní turbovrtulový letoun Beechcraft C90 s doletem až 2520 kilometrů, který šesti cestujícím poskytuje maximální pohodlí. Další služby obstarávají vrtulníky Eurocopter EC 135 T1 a AS 355. Prvně jmenovaný je schopen přepravit šest cestujících a v závislosti na obsazení dolétne do cíle vzdáleného až 700 kilometrů. K výhodám vrtulníků patří možnost přistání prakticky na jakémkoli vhodném místě, zákazník není omezen sítí letišť. DSA vrtulníky létají například na karlovarský filmový festival, nejčastější jsou obchodní lety do okolních zemí. Prostorné a odhlučněné kabiny umožňují používání notebooků.
Oblíbená je kombinace letadla a helikoptéry. Z letiště, na které zákazník dolétne běžným letounem, se vrtulníkem přesune až na místo jednání. Hlavní výhodou je úspora času, protože odpadá cesta z letiště automobilem po ucpaných silnicích.
Také konkurenční společnost V. I. P. Helicopter Czech nabízí vedle klasických služeb dopravy byznys letouny i řadu typů vrtulníků podle možností. Z Prahy se jimi zákazník dostane například na jednání ve Zlíně zhruba za hodinu a dvacet minut. Ve firemním letovém parku jsou zastoupeny známé typy vrtulníků, jako jsou Bell 206 nebo Ecureuil AS355, oba pro pět zákazníků. Klienti mohou využít i přepravy menšími americkými vrtulníky značky Robinson. Let v prosklené kabině je zážitkem sám o sobě.
Na co si vzpomenete
Trh letecké dopravy se neustále vyvíjí. V mnoha případech již nejde jen o prosté zajištění letu z jednoho místa na druhé s pohodlím Business Class, ale také o časovou pružnost s ohledem na obchodní jednání. Dnes je naprosto běžné objednat si telefonicky u některé společnosti „let na míru“. V případě časového předstihu je možné požádat o detailní cenovou kalkulaci. Jednotlivé společnosti se doslova předhánějí nejen v komfortu na palubách, ale i v nabídkách řady speciálních doplňkových služeb k vlastnímu letu.
Obvyklé je rovněž objednání limuzíny ze sídla firmy až k přistavenému letadlu, rychlé a jednoduché odbavení, letový plán sestavený přesně podle harmonogramu schůzek se zajištěním dokonalého servisu v místech přistání. S tím souvisí i možnost přeplánování letu. Stává se, že zákazník v průběhu letu požádá o jeho přesměrování na jiné letiště. Pak už je věcí profesionálů, aby vše zvládli s klidem a hlavně rychle. S tím souvisí i zajištění původně objednaných služeb, ovšem často v rekordním čase a na zcela jiném místě.
Některé typy proudových obchodních letounů bez problémů zvládnou let například z Prahy do New Yorku bez mezipřistání. Nabízejí přitom nesrovnatelně vyšší pohodlí než linkové lety a služby osobního stevarda či stevardky.
Mnoho provozovatelů letounů jde ještě dále. V rámci konkurenčního boje jsou schopni splnit často i velmi neobvyklá přání zákazníků. Jde například o speciální pokrmy, možnost konfigurace interiéru pro delší lety… Ke kuriozitám patří požadavek na extraširokou zpevněnou sedačku pro objemnějšího zákazníka, dodatečná objednávka přepravy zapomenutých lyží či golfových holí speciálně vyslaným letounem či přeprava zvířecího mazlíčka přes oceán za pánem. I ten letěl s vyškoleným stevardem a vlastním „menu“.
Tyto služby pochopitelně nejsou levné. Cena letové hodiny například v letadle Embraer Legacy vychází na něco málo přes 150 000 korun. Když ovšem tuto částku rozpočítáme na třináct křesel na palubě, není cena příliš vzdálená od „běžných“ letenek v první třídě velkých aerolinií. Zásadou je prodej kapacity celého letounu jednomu zákazníkovi.
box
Průkopník Baťa
Na svou dobu velmi moderní flotilu letadel vlastnil již Tomáš Baťa. Zakladatel zlínského obuvnického průmyslu měl od roku 1924 letecké oddělení, které organizovalo služební lety, mnohé i do zahraničí. Počínaje rokem 1935 na základě platné koncese zavedl Baťa dokonce pravidelnou dopravu osob a nákladu! Mezi používanými letouny byly stroje od prestižních firem, jako De Havilland, Stinson, a dokonce dvě slavná celokovová moderní letadla Lockheed L-10A Electra. V roce 1937 s jedním tímto strojem letěl Jan Baťa na obchodní cestu po trase Itálie, severní Afrika, Indie, Čína a Japonsko až do Spojených států.
V šedesátých létech minulého století provozovaly tehdejší Československé aerolinie takzvaný oddíl aerotaxi. Létalo se v Československu vyrobenými letadly typu Aero 45S, což byl dvoumotorový dolnoplošný letoun. Kromě pilota mohl přepravovat tři cestující. S tímto letadlem se ještě můžeme setkat, s unikátní registrací OK-KGB ho provozuje firma Aerotaxi a vlastní ho Aeroklub Kolín. Tehdejší vybavení letadel bylo spartánské, ovšem mohlo se létat z travnatých letišť. Služeb aerotaxi ČSA využívaly socialistické podniky převážně pro cesty po republice. Někdy stačilo oslovit na letišti pilota, a pokud byl letoun připraven mechanikem k letu, mohlo se v případě dobrého počasí rovnou letět. Letadla Aero 45S postupně nahrazovaly nové stroje tuzemské výroby L-200 Morava s prostornější kabinou a zdokonaleným přístrojovým vybavením, které se využívalo hlavně v noci a za horších meteorologických podmínek.
Navzdory této tradici měli ještě před několika lety zájemci o přepravu obchodními letouny problém, koho na českém trhu oslovit. Zejména zahraniční společnosti využívaly služeb cizích dopravců a jejich obchodní letouny se začaly objevovat na letištích v Česku stále častěji. Objevily se i první snahy o nákup vlastních letounů, které v případě dobrého vytížení mohou být vhodným a zejména pružným řešením dopravy manažerů. Například společnost Chemapol Group koupila proudový obchodní letoun typu Cessna Citation. Byl dodán „po ose“ přímo z výrobního závodu v americkém městě Wichita dlouhým letem s mezipřistáními až do Prahy. S přibývajícími cestami manažerů začalo být zřejmé, že ani rozvíjející se síť pravidelných linek klasických leteckých dopravců nemůže stačit.
box s fotkou:
N680GA
Pomalu v Česku přibývá také soukromých majitelů letounů. Asi nejznámějším příkladem je luxusní Gulfstream V s registrací N680GA, patřící podnikateli Petru Kellnerovi. Podobný letoun si můžete pořídit zhruba za čtyřicet milionů dolarů. Z Prahy přeletí na východní pobřeží Spojených států bez problémů nonstop.