Co havárie letounu Germanwings znamená pro leteckou dopravu? Co přesně se stalo nad francouzskými Alpami minulé úterý dopoledne, není stále jasné. Po vyloučení technických problémů a náhlého poklesu tlaku v kabině francouzští vyšetřovatelé pracují s hypotézou, že šlo o záměrný čin. Druhý pilot havarovaného letadla německých aero linií Germanwings nepustil kapitána stroje do kokpitu, záměrně zahájil klesání a až do okamžiku nárazu byl naživu. Pasažéři až takřka do posledního okamžiku o kritické situaci nevěděli. Druhý pilot se jmenoval Andreas Lubitz a bylo mu 28 let.
Před jeho údajným bydlištěm v západoněmeckém Montabauru byla rozmístěna policie, přičemž v minulosti trpěl psychickými problémy.
Druhá černá skříňka, která zaznamenává letové parametry a stav přístrojů letadla, nebyla zatím nalezena. Na letovém záznamníku hovorů v kabině je podle vyšetřovatelů patrné, že prvních dvacet minut oba piloti vedli běžnou konverzaci, poté kapitán připravoval podklady na přistání, následně požádal kopilota, aby převzal řízení, a odešel na toaletu.
Druhý pilot již pak kapitána do kokpitu nevpustil a zahájil záměrně klesání stroje. Na záznamníku je slyšet, že pilot v kokpitu sice neodpovídal na výzvy kapitána, ale normálně a bez patrných výkyvů dýchal.
Francouzský prokurátor Brice Robin prohlásil, že druhý pilot zříceného letadla nemohl zahájit klesání letadla omylem, tlačítko se totiž muselo cíleně otočit. „Druhý pilot jednal záměrně. Nebyl to normální pád, záměrně ho (druhý pilot) umožnil,“ uvedla prokuratura s tím, že druhý pilot měl „evidentní vůli zničit letadlo“. Zároveň odmítla potvrdit pilotovo jednání jako sebe vraždu.
DEUTSCHE LUFTHANSA
(v mi. eur)
Rok 2011 2012 2013 2014
Tržby 28 764 30 161 30 048 30 021
Provozní zisk 861 877 817 1 021
Čistý zisk 13 1228 313 55
GERMANWINGS
(v mi. eur)
Rok 2010 2011 2012 2013
Obrat 630 687 – –
EBITDA 9 15 – –
Pozn.: Od roku 2012 ?irma vlastní ?inanční výsledky nezveřejňuje, pouze v rámci
Lufthansy, jíž je od roku 2009 plně vlastněnou dcerou.
Počet 1 272 1 274 1 352 2 073
zaměstnanců
Počet přepravených cestujících (2013): 16 milionů
Počet letounů (2013): 78
Počet evropských destinací (2013): 130
Počet letů denně: plus minus 600
Zdroj: wikipedia.org
Posádka Dva piloti, čtyři členové palubního personálu
Počet cestujících 150
Délka 37,57 m
Rozpětí 35,80 m (včetně sharkletů, přídavných zakončení křídel instalovaných kvůli úspoře paliva)
Výška 11,76 m
Plocha křídla 122,6 m2
Maximální vzletová hmotnost 73 500 kg
Motor 2 x dvouproudový CFM56A (5111 kN)
Maximální přistávací hmotnost 64 500 kg
Maximální šířka kabiny 3,70 m
Maximální množství paliva 23 860 litrů
Objem nákladového prostoru 37,43 m3
Maximální rychlost 0,82 M (přibližně 870 km/h)
Zdroj: airbus.com
NEJHORŠÍ LETECKÉ KATASTROFY
Havárie linkových letadel, v nichž zemřelo více než 100 lidí (od roku 1970)
Po havárii poklesly akcie Lufthansy o 6,15 procenta, během následujících 24 hodin zhruba polovinu ztráty dohnaly, ale poté jejich cena pokračovala na cestě dolů, kterou započala již před rokem: z tehdejšího maxima kolem 20 eur za akcii ztratily přes 36 procent.
Zdroj: Bloomberg SUMÁŘ 150 obětí na palubě – dva piloti plus čtyři členové posádky; 144 cestujících, z toho 72 Němců, 51 Španělů, tři Američané, tři Britové, po dvou Australanech, Íráncích, Venezuelanech plus občané dalších osmi zemí včetně Argentiny, Nizozemska, Kolumbie a Belgie (mimo jiné 16 studentů a dva učitelé Gymnázia Josepha Königa v německém Halpernu, operní zpěváci Oleg Bryjak a Maria Radnerová a dva kojenci).
4U9525 Lufthansa se zavázala, že číslo letu již nikdy nepoužije
640?690 km/h odhadovaná rychlost letadla při nárazu (více prokážou údaje o letu přechovávané v černé skříňce, v době uzávěrky tohoto vydání ještě nenalezené); některé zdroje pověrčivého ražení udávaly 414 mil za hodinu, tedy 666 kilometrů za hodinu
2700 metrů n. m. má místo neštěstí mezi francouzskými městečky PradsHauteBléone a Barcelonnette
LET 4U9525 24 let sloužil airbus od roku 1991, kdy jej koupila Lufthansa 58 300 hodin nalétal 46 700 letů absolvoval bez problémů; bezpečnostně dimenzován na 48 000 letů (ve skutečnosti je to zhruba 100 000 letů, ale předpisy vyžadují dvojnásobnou rezervu) 10 let absolvoval kapitán letu ve službách Lufthansy 6000 hodin nalétal v Airbusu A320 Zdroje: CNN, guardian.com, ?lightradar24.com, euronews.com, newsweek.com, bbc.co.uk
O autorovi| DANIEL DEYL, deyl@mf.cz