Menu Zavřít

Amatéři z Karibiku

2. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Postih za Simpsonovi nikoho nezastrašil

Perex místo podtitulku:
Škody, které v Česku loni napáchali internetoví piráti, se odhadují na dvě miliardy korun. Ve světě tato částka dosáhla 6,1 miliardy dolarů. To je téměř dvakrát více než v roce 2005.

Čeští internetoví piráti dostali v posledních týdnech tři důrazná varování. Nejprve byl z trestného činu porušování autorského práva obviněn devatenáctiletý Josef Šubr, o němž policie tvrdí, že pořídil videozáznam z filmu Simpsonovi a umístil ho na internet. Dále byli obviněni dva muži, kteří uvedli do oběhu nelegální kopii filmu Vratné lahve. Poté se ředitelka České protipirátské unie (ČPU) Markéta Prchalová nechala slyšet, že protiprávního jednání se ve většině případů dopustí nejen člověk, který na internet umístí pirátskou kopii filmu, hudby či softwaru, ale i ten, kdo si ji stáhne.
Pro ostražitější stahovače nevyužívající peer to peer sítě (P2P), tedy sdílení souborů, to znamená nepříjemnou novinku. Domněle legální stahování z hostingových serverů (jakými jsou například rapidshare.com nebo megaupload.com) může být považováno za trestné. Zákon totiž umožňuje vytvořit kopii pro vlastní potřebu, jen když jsou dodrženy tři podmínky. Kopie musí být jediná, stažení nesmí být v rozporu s běžným užitím díla ani se zájmy autora. „Současný download posledním dvěma podmínkám většinou nevyhovuje. Lidé stahující z nelegálních zdrojů jsou přímo závislí na protiprávním jednání jiné osoby, navíc si pořizují díla, která jsou oprávněně uváděna pouze v kinech,“ vysvětluje Prchalová.
Oslovení stahovači, jimž jsme za sdílnost zaručili anonymitu, si s tím však hlavu příliš nelámou. „Nevěřím tomu, že by po nás šli,“ říká jeden z nich. Případný zastrašující efekt případu učně Josefa Šubra, jemuž hrozí trest odnětí svobody až na dobu pěti let, peněžitý trest do pěti milionů korun, trest propadnutí věci a náhrada způsobené škody (distributor Simpsonů Bontonfilm ji vyčíslil na pět milionů korun), tedy příliš nefunguje.

Najdi si svého piráta
Najít stahovače není problém, často nijak neskrývají svou identitu. Zarážející je, že podobně jednoduché je vystopovat i ty, kteří filmy na hostingové servery uploadují. Na fórech, ze kterých na nahrané soubory odkazují, totiž často nechávají svoje ICQ. Otřelé klišé „neznalost zákona neomlouvá“ však není na místě, čtyři z pěti oslovených pirátů si uvědomují, co provádějí. „Já neuploaduju, jen čas od času projedu zahraniční fóra a dám nějaké linky na české. Nic nelegálního nedělám,“ říká pátý. Nemá pravdu. „Zveřejnění odkazu sice samo o sobě trestné není, ale dala by se za něj dovodit spoluodpovědnost,“ říká manažerka pro právní agendu ČPU Lenka Hečková. Onen pirát s překvapením na tváři dodává, že je to pro něj nepříjemné zjištění: „Vždy jsem se snažil být čistý.“
Spoluodpovědnost by ovšem mohla „vyfasovat“ i ČTK. Ta ve zprávě o pirátském úniku Simpsonů odkazovala na fórum warezblog.cz, kam Šubr umístil odkaz, z nějž se dali ukradení Simpsonovi stáhnout. „V případě odkazování přes koleno je spoluodpovědnost sporná,“ podotýká internetový vyšetřovatel ČPU, jehož jméno - aby nebylo narušeno pátrání - nahradíme fiktivní přezdívkou Rudolf.
Pozoruhodné je, že provozovatelé fór s pirátskou tematikou si zatím mohou nerušeně pískat. „K příspěvkům se nehlásí a promazávají je až po našem nátlaku,“ konstatuje Rudolf. „Samozřejmě hledáme právní cestu, kterak je postihovat, ale s ohledem na efektivitu této činnosti zatím nemůžeme nic bližšího prozradit,“ doplňuje Hečková.
Stejně si ČPU počíná i v případě provozovatelů filehostingových serverů. „Vytvářejí prostředí pro ilegální činnost,“ naznačuje Rudolf, kudy vede cesta proti filehostingovým serverům. Ty hrají v životech pirátů stále významnější roli. „Nevím, čím to je, a pochybuji o tom, že by za tím vězelo vyšší právní povědomí a uvědomění možného postihu při používání u nás poněkud stagnujících peer to peer sítí,“ říká Rudolf. Rozmach filehostingových serverů je celosvětový. „Myslím si, že v poměru k peer to peer sítím jsou v České republice filehostingy mírně populárnější než ve zbytku světa,“ dodává.

Atmosféra kina
Zatímco internet je coby pirátské médium na vzestupu, dříve populární formy výrobkového pirátství a veřejných projekcí v posledních letech stagnují. Nárůst audiovizuálního pirátství je však enormní. V roce 2004 byla míra pirátství v České republice 28 procent, o rok později 35, loni to bylo už 38 procent a letos se čeká překročení čtyřicítky. „Nárůst je zapříčiněn především technologickým pokrokem, jeho všeobecnou dostupností a nízkým povědomím a úctou k právům duševního vlastnictví,“ říká Hečková. „To je tu zažito ještě z dob komunismu. Obzvláště dětem duševní vlastnictví nic neříká, proto je prevence důležitá. Snažíme se o problematice všemožně informovat a výhledově ji dostat i do školních osnov,“ dodává.
Tři oslovení piráti však pojem duševní vlastnictví chápou. „Určitě tvůrce poškozuji, ale dát 150 korun za hodinu a půl v kině se mi zdá docela dost. Obzvlášť u vysoce výdělečných amerických filmů nechápu, proč nejsou za polovic,“ říká jeden z nich. Podobné argumenty mají i ostatní piráti.
Cena je nejčastějším důvodem pirátství. „Není to jen o tom, že ušetřím, ale i jakási nechuť k přepáleným cenám, proto to nabízím lidem zadarmo,“ říká jeden z pirátů.
Pirátství však biografy nepostihuje nejhůře. „Mají výhodu ve své atmosféře. Nejhorší je situace kolem DVD půjčoven, mnoho z nich na malých městech končí, špatně na tom je i prodej DVD,“ naráží Hečková na odchod Universal Pictures a Warner Bros z českého DVD trhu. „Výhledově nemáme informace o tom, že by se přidal další distributor, ale do budoucna to vyloučit nemůžeme,“ dodává.
Atmosféru biografu si čas od času dopřejí i sami piráti. „Na filmy napráskané efekty zajdu, v poslední době jsem byl třeba na Transformers, ale ujetá komedie stačí doma,“ říká jeden. „Ono je i pohodlnější nikam se netrmácet a zkouknout film doma. Když se navíc objeví o měsíc dříve na internetu než v kině, tak mi to pokušení nedá,“ doplňuje ho druhý.

Krádež je krádež
Sami tvůrci jsou proti pirátům všemi deseti. „Policie by viníky měla stíhat stejně jako pedofily,“ tvrdí například režisér Karel Janák, autor Snowboarďáků a Rafťáků. Trio předních českých režisérů Svěrák, Ondříček, Hřebejk zaštítilo kampaň Filmy nejsou zadarmo, vyjadřují se však umírněněji. Stejně jako herci, kterých se pirátství ve svých důsledcích také citelně týká. Prezident herecké asociace Václav Postránecký říká s nadhledem: „Pirátství je jedna z nejodpornějších věcí, kterých jsem se už dopustil.“ Souhlasí s argumenty ohledně vysokých cen. „Dětem bych zvýšil kapesné o částku výhradně vázanou na původní nosiče,“ dodává v této souvislosti. Na ceny reaguje také další herec Národního divadla David Matásek, který se angažuje v kampani Filmy nejsou zadarmo: „Když ukradené CD nebo DVD zůstane doma, tak si myslím, že je to v pořádku. Lístky do multiplexů za sto korun a výše se čtvrthodinovým nášupem reklam mohou být pro určitou věkovou nebo sociální skupinu poměrně drahé.“ I mezi herci je však nemálo těch, kteří pirátství silně odsuzují. „Obecně vzato, krást se nemá. To pro mne platí stále a je jedno, jestli má krádež formu hmotnou, že třeba někdo ukradne stařence kabelku, nebo 'virtuální', totiž když někdo stahuje filmy z internetu,“ říká například Petr Vacek z Ypsilonky.

VIP pirát
Hit konce prázdnin, film Bourneovo ultimátum, šel do českých kin 30. srpna, ovšem na českých internetových fórech se objevil už o 25 dní dříve, pouhé dva dny po světové premiéře. George Clooneyho jako elegantního zloděje Dannyho Oceana ve třetím pokračování filmu si Češi stahovali už v den světové premiéry, 8. června. V kinech jej mohli vidět až 5. července. „Nejde o to, co na internetu najdete, ale jestli si chcete odnést z kina zážitek a přispět tvůrcům na další projekty. Nebo máte-li odvahu a morálku filmy krást,“ říká Hečková.
S tím si oslovení piráti hlavu nelámou, až na jednoho ještě nedosáhli plnoletosti. „Rodiče to vědí, sice se jim pirátství nelíbí, na druhé straně ale chápou, že na originály nemám,“ říká jeden. „Mně to výslovně zakázali, ale dělám to potají,“ svěřuje se druhý. Třetí po našem rozhovoru jako by zmoudřel: „Když jsem se nad tím zamyslel, dospěl jsem k názoru, že té ilegální činnosti nechám. S uploadem a peer to peer končím. Skončit je úleva. Ale se stahováním nekončím.“ Bude pro ně mít ideální podmínky, ostatní uploadeři z fóra, na nějž přispíval, mu za „zásluhy“ (patřil k nejhojnějším přispěvatelům) udělili VIP účet.

box 1
Originální DVD vycházejí nejdříve v Číně
Čeští distributoři mohou být rádi, že nepůsobí v Rusku. Černý trh s DVD nosiči je tam tak rozvinutý, že dříve než běžná DVD vycházejí takzvané R5 kopie (název R5 je zkratkou pátého DVD regionu, který zahrnuje postsovětské země, Asii bez Číny, Japonska, arabských zemí a jihovýchodní části kontinentu a Afriku bez Egypta a JAR). Tato pod cenou prodávaná DVD dosahují srovnatelné kvality obrazu s plnohodnotnými, neobsahují však bonusy k filmům. Ty by vše nejen zdražovaly, ale také zpomalovaly výrobu. Filmaři s taktikou „prodat alespoň něco“ pomocí R5 kopií bojují proti pirátům.
Ještě horší je situace v šestém DVD regionu – Číně. Pouliční prodej pirátských nahrávek z kin za pouhý dolar donutil Warner Bros vydávat DVD jen několik dní po premiérách v kinech a zlevnit je na 1,88 dolaru. V Číně jsou tak originální DVD k dostání dříve než kdekoliv jinde na světě. „V Česku je něco takového vyloučené, trh je příliš malý a cena za licenci a lokalizaci je poměrně vysoká,“ říká manažerka pro právní agendu ČPU Lenka Hečková.

box 2
Pokus o krádež krvavé paní
Film Zdeňka a Jana Svěrákových Vratné lahve se nedávno dostal na internet v perfektní kvalitě. Šlo o únik kopie pro vnitřní potřeby ministerstva kultury. Podobné případy nejsou ojedinělé. Ne¨že by byl tento úřad odshora prolezlý piráty, v zahraničí není podobná „praxe“ nijak výjimečná.
Například v Kanadě z 1400 filmů, které v unikly v posledních dvou letech, jich 77 procent ukradli zaměstnanci filmových společností a VIP hosté nebo kritici na předpremiérových projekcích. Argumentovat zahraničními čísly je na místě, čeští piráti jsou totiž poněkud línější, a než aby se vláčeli do kina s kamerou, raději dodělají v zahraničí ukradenému filmu titulky. V Česku se tak kradou pouze české filmy (v poslední době například Obsluhoval jsem anglického krále a Rafťáci) nebo filmy, které se těžko obejdou bez dabingu (filmy pro děti či Simpsonovi).
Od českých tvůrců málem unikl Jakubiskův velkofilm Báthory. Půl milionu korun chtěli po jeho producentce Deaně Jakubiskové dva výkonní producenti filmu Bestiář, na němž se pracovalo ve stejných studiích jako na Báthory, pod výhružkou zveřejnění filmu na internetu. „Zneužili svého přístupu do studií,“ komentuje Jakubisková. Vzhledem k amatérskému postupu vyděračů však nebyl problém dopadnout je dříve, než dali pirátům možnost se na masovou vražedkyni panen podívat.
Oba české případy svědčí o tom, že tvůrci svoje díla nekradou. „Spíše než od hlavní linie tvůrců unikají filmy od jakési sekundární. Ze stadia výroby, marketingu a distribuce,“ říká manažerka pro právní agendu ČPU Lenka Hečková.

bitcoin_skoleni

box 3
Budeme se dívat na piliny?
Tvůrci hovoří o pirátství:
Jan Hřebejk: Pirátství je nevyhnutelným důsledkem technického rozvoje. Dříve bylo něco podobného dáno třeba vynálezem magnetofonové kazety a walkmanu.
Dušan Ondříček: Mezi lidmi má pirátství nádech něčeho dobrodružného a romantického. Ale tady nejde o piráty, ale o zloděje, kteří kradou. (Pro doplnění: pojmenování pirátství vzniklo dle černých rozhlasových stanic kotvících v mezinárodních vodách.)
Jan Svěrák: Mrzí mě, že každá taková nekvalitní kopie okrádá producenta o zisky, stát o daně, mě o peníze na další film a v neposlední řadě diváka o kvalitu filmového zážitku. Pirátům vzkazuji: Představ si, že jsem pekař a ty mi kradeš housky. Na jedné straně mne těší, že ti moje housky chutnají, na druhé straně když mi takoví jako ty nezaplatí, nebudu mít na mouku, sůl, kmín a droždí a neuživím touhle prací svoji rodinu. Mám tedy dvě možnosti, buď míchat mouku s pilinami, aby mi zbylo na to ostatní, nebo musím zavřít krám. Pekařovi housku neukradneš, protože se bojíš, že tě při tom uvidí. Já tě nevidím, takže můj film klidně ukrást můžeš, ale měl bys vědět, že to je moje „houska“ a že se to nedělá. Když vás takhle „odvážných“ bude víc, budu mít jako ten pekař jen dvě možnosti…
Zdroj: filmynejsouzadarmo.

  • Našli jste v článku chybu?