Menu Zavřít

Americký kmotr vytrvalosti

17. 9. 2018
Autor: Euro.cz

Don Panoz přenesl ducha Le Mans za oceán do Daytony či Sebringu Nejnovější aktualizace na jejich webových stránkách proběhla loni 15. března. Je krátká a jasná: „ŠasiDeltaWing výrobního čísla 001 je na prodej.“ Byl to poslední projekt automobilového vizionáře Dona E. Panoze (13. února 1935 až 11. září 2018), vášnivého milovníka vytrvalostního závodění, jenž dokázal nadchnout i Spojené státy. „Po krátkém boji s rakovinou slinivky si nad ránem ve svém domě zapálil poslední cigaretu a obklopen rodinou se rozloučil se světem,“ stojí v oficiálním prohlášení, které Panozova firma rozeslala minulý týden do světa.

V tu chvíli zpozorněli především fanoušci čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně, dvanáctihodinovky v Sebringu a dalších amerických vytrvalostních závodů. Že dnes tyto štace patří ke globální špičce a k nejdůležitějším akcím sezony - pohledem fanoušků i automobilek - je zásluhou právě Dona Panoze.

V jednom z rozhovorů to popsal celkem jednoduše. „Když jsem kdysi poprvé přijížděl do Sebringu, zastavoval jsem kolem samých supersporťáků jako Ferrari nebo Porsche, všechny stály v bahně. Pak jsem tou břečkou došel do odstrašujících umýváren a na záchody, kam byste rozhodně svou ženu neposlali. Pár dnů nato jsem navštívil sérii NASCAR. Dostal jsem přidělené parkovací místo, po mostě pohodlně došel na tribunu, kde mě usadili, najíst jsem se mohl v dobré restauraci. A tohle srovnání mi řeklo, že něco je špatně,“ vzpomínal Panoz.

Vraťme se ale na chvíli ještě hlouběji do historie, konkrétně na začátek 60. let, kdy se Panoz spojil se svým kamarádem z vojny Milanem Puskarem a založili společnost Milan Pharmaceuticals.

Panoz se tehdy stal vůbec nejmladším prezidentem farmaceutické firmy v celých Spojených státech. Po několika letech založil v Irsku firmu Élan Corp. Nejdřív šlo o drogistického dopravce, později se společnost zaměřila na vlastní medicínský výzkum a výrobu. Na svém kontě má více než tři stovky patentů.

Panozovi se zkrátka dařilo, což v kombinaci s jeho láskou k automobilům znamenalo, že dřív nebo později musel vstoupit do světa boxových uliček vonících po spálených gumách a benzinu. Stalo se tak v90. letech.

Pod jeho jménem vznikaly úspěšné závodní modely bodující jak v každoroční formulové superstar Indy 500, tak placaté prototypy pro vytrvalostní série a GT speciály vycházející z běžných cestovních aut. „Porsche, Panoz nebo BMW může mít, kdo chce, ale málokdo si do své garáže pořídí formuli 1,“ neskrýval Panoz svůj odstup od přehnaně vyumělkovaného a načančaného světa nejrychlejších monopostů.

Vždycky chtěl dostat diváky co nejblíž. Proto když před dvaceti lety rozjel vUSA seriál American Le Mans Series, pevnou součástí závodů se staly autogramiády jezdců, přístupné boxy a třeba i „maršparády“ aut po městě. To, co bylo normální pro evropské Le Mans či Spa, za oceán přenesl až Panoz.

Experimentů se nevzdával ani ve stáří, což dokazuje speciál ve tvaru letounu DeltaWing. Na nejslavnějších okruzích se proháněl - nejdřív jako zpestření, později jako běžná konkurence - mezi lety 2012 a 2016. Teď se ale zdá, že se smrtí Panoze přišel i konec DeltaWingu. 9

bitcoin_skoleni

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?