Čas utíká strašně rychle. Zvlášť na ministerstvu obrany. Ve středu 14. června to bylo přesně půl roku, co ministr Martin Stropnický (ANO) oznámil, že osm mobilních radarů za pět miliard korun dodá armádě izraelský průmysl. Jenže dodnes není smlouva podepsaná.
„Jedná se velmi tvrdě. My jsme chtěli například garance na dodávku náhradních dílů či penále při neplnění. To bylo pro Izraelce překvapením“ odpověděl Stropnický už dříve na dotaz týdeníku Euro, kde se vyjednávání zadrhla.
A tak několikrát v uplynulých měsících nastala situace, kdy schůzky dopadly neúspěchem, rozhovory se nikam neposunuly a náměstek Daniel Koštoval, který má projekt MADR na starost, musel vyrazit na další licitaci přímo do Izraele.
Podle informací týdeníku Euro představovaly velký zádrhel i české představy o mezivládní dohodě.
Ministerstvo pod tlakem
Ministerstvo obrany osm mobilních 3D radarů nepořizuje v klasickém tendru, ale na základě smlouvy mezi zeměmi. Česká a izraelská představa o mezivládní spolupráci se značně liší. O čemž mimochodem svědčí i Stropnického slova o garancích dodávek.
„Vyjednávací pozice České republiky utrpěla ještě před zahájením rozhovorů. Vyřazením francouzské a švédské nabídky zmizely jakékoli alternativy, což je pro Jeruzalém velmi pohodlné“upozorňuje zdroj z prostředí domácího zbrojního byznysu.
Přečtěte si komentář k Chovancově předvolebnímu manévru:
Občané, k naplňování úkolů zvednout zbraň!
Ministerstvo obrany je navíc i pod citelným diplomatickým tlakem. Čeká se, že tato výrazná obranná investice ještě zintenzivní vztahy mezi oběma zeměmi.
Ačkoli během jara padlo několik zaručených termínů, kdy se nákup konečně podepíše, zatím se tak nestalo. Martin Stropnický teď už raději opatrně mluví pouze o druhé polovině roku.
Jeho mluvčí Jan Pejšek optimisticky dodává, že týmy dokončily vyjednávání v polovině června, nyní se prý ladí technické detaily a překlad samotné smlouvy. Věc pak musí posvětit ministerstvo financí.
A i když obrana měla na letošní první splátku radarů původně připraveno 1,7 miliardy korun, vyčleněnou částku i kvůli výraznému skluzu v rozhovorech raději snížila o několik stovek milionů. Izraelcům už nechce hned ze startu poslat tak velkou zálohu.
Buzková není oprávněna mluvit
Jak nyní zjistil týdeník Euro, finální suma za radary ještě minimálně o několik stovek tisíc korun vystoupá. K pořizovací ceně 2,9 miliardy korun bez DPH a dvacetileté servisní podpoře za 2,1 miliardy bez DPH je třeba připočítat 290 400 korun.
To je částka, na niž si má přijít pražská advokátní kancelář VKS Legal. Ta vyslala svou advokátku Petru Buzkovou, bývalou ministryni školství za ČSSD, aby ministerstvu obrany pomáhala při vyjednávání s Izraelci a sestavování smlouvy. Přestože na ministerstvu funguje celé právní oddělení.
„Externí právní služby využíváme minimálně, v tomto případě jde ale o velký kontrakt, navíc na úrovni vláda-vláda, proto jsme chtěli mít nezávislou právní expertizu od renomované advokátní kanceláře“ hájí své kolegy Jan Pejšek.
Přečtěte si komentář k tajnému vojenskému cvičení:
Akce Ostrava. Zn. „Top Secret“
Obrana prý loni na podzim oslovila pět advokátních kanceláří, nabídka VKS Legal byla nejvýhodnější. Co konkrétně Buzková už ve věci udělala, odmítla říct. Týdeníku Euro napsala, že není oprávněna mluvit s médii.
Nicméně podle smlouvy z 30. prosince 2016 bude nyní muset finální verzi kontraktu posoudit a zrevidovat. Což znamená další odsunutí podpisu.
Strnadovo čekání
Vojáci přitom nejsou jediní, kdo netrpělivě sleduje vyjednávání. Podepsaný obchod by v co nejkratší době velmi rád viděl i zbrojař Jaroslav Strnad. Na část z pěti miliard korun si totiž přijde jeho moloch Czechoslovak Group.
Jednak proto, že všech osm soustav radarů musí být na podvozku „jeho“ kopřivnické tatrovky. A další, mnohem výraznější spojenectví s izraelským výrobcem Elta Systems otevírá cestu k penězům pardubické Retii. Ta je členem rodiny Czechoslovak Group od loňského března. Podle dřívějších informací se má podílet nejen na výrobě radarů pro českou armádu, ale bude zajišťovat i jejich dvacetiletou údržbu.
Aktuální účet |
---|
8 radarů ELM 2084 (výrobce Elta Systems, podílet se bude i Retia a Tatra Trucks): 2,9 miliardy Kč bez DPH (mají kontrolovat situaci ve výškách od 100 do 3000 metrů, 5 bude na stálých stanovištích, další 3 poslouží k ochraně důležitých objektů či výcviku) |
Servis na 20 let (Elta Systems + Retia): 2,1 miliardy Kč bez DPH |
Poradenské služby (VKS Legal): 290 400 Kč |
Čtěte další komentáře Ondřeje Stratilíka: