Obřady v tropech prožívají ve světovém i v českém měřítku opravdový boom
(perek)
Slunce se jako ohnivý míč noří do čirých vln Jihočínského moře. Cosi se vlní v tropickém vzduchu, který laská kůži jako milenec. Budete stát jeden vedle druhého v elegantním doškovém, či chcete-li alang alang pavilonu, na věčné pláži obklopené tropickou vegetací, a také přáteli, příbuznými. Život muže a ženy se může stát snem…
Tak sladce píše ve svých nabídkových listech Regina Sulit-Lainová, malajská manažerka Rasa Ria Resortu, jednoho z pětihvězdičkových hotelů čínské sítě Shangri-La na Borneu. Svatby v exotickém prostředí jsou pro hotely a letecké společnosti mimořádně zajímavým trendem, který se snaží zachytit. „Letos jsme měli v našem hotelu 20 svateb, většinou japonských a arabských,“ říká Regina Sulit-Lainová. „Pro velký zájem jsme postavili na pláži speciální svatební pavilon z místních dřevin, k němuž vede orchidejemi a ibišky lemovaná cesta. Dá se po ní přijet i kočárem taženým koňmi,“ vábí Sulit-Lainová. Hotel je připraven na svatby příslušníků všech náboženských vyznání, ale Sulit-Lainová připouští, že v zemi, kde je oficiálním náboženstvím islám, nabídky ještě nevyužil ani jeden muslimský pár. Omluvou možná je, že ve státě Sabah jsou nejpočetnější komunitou křesťané.
V Rasa Ria Resortu začali se svatbami loni. V té době již byl hotel cílovou destinací pro více než tisíc svatebních cest.
Asi 40 minut jízdy autem vzdálený hotelový areál Tanjung Aru Resort v Kota Kinabalu, hlavním městě státu Sabah v malajsijské části Bornea, sice oddávací pavilon nemá, ale tamní manažerka pro speciální příležitosti Emily Nguiová z počítače vytáhla údaje za rok 2006: celkem 25 svateb a 110 svatebních banketů. „Máte štěstí, právě se tu žení jeden ruský podnikatel,“ říká, „chcete se také zúčastnit?“
Emily Nguiová připomíná, že hlavní byznys nejsou svatby samotné, ale svatební hosté. Zvláště čínští podnikatelé si potrpí na tradice a přivezou veškeré příbuzenstvo. To v rekordním případě znamenalo pro Tanjung Aru Resort ubytování pro 750 hostů, při kapacitě hotelu tisíc lůžek. Rekordní počet svatebčanů ale prý zaznamenala místní konkurence v Kota Kinabalu – přes tisíc hostů. Náš ruský podnikatel je skromnější, připravuje se banket pro 650 lidí.
Exotické svatby v tropech se staly dobrou obchodní příležitostí i pro aerolinie. Manažer Singapore Airlines ve Frankfurtu nad Mohanem Peter Thomas vlastně jako první v minulém roce upozornil týdeník EURO na skutečnost, že jeho firma rovněž organizuje svatební cesty. Singapore Airlines pořádají speciální lety pro japonské klienty do indonéského letoviska Kuta na ostrově Bali. „Máme tam dva hotely, které kvůli tomu zřídily i kaple,“ říká Thomas. O rostoucím zájmu svědčí fakt, že singapurské aerolinie pořádají na svých destinacích z Japonska do Indonésie dva svatební lety týdně.
Tanjung Aru Resort i Rasa Ria Resort na Borneu mají pro svatební obřady několik rozličných nabídek. Od 2999 ringittů (882 amerických dolarů podle kurzu v hotelové směnárně) až po 5999 ringgitů (1765 dolarů). Kromě klasických svatebních obvyklostí stojí za zmínku v ceně započítaná položka novomanželské relaxační lázně v masérském salonu. Výše uvedené ceny platí jen pro novomanželský pár. V dodatečné nabídce pak stojí každý další kilogram svatebního dortu 23 dolarů, make-up nevěsty 118 dolarů, služby kadeřnice 153 dolarů a 30minutový videozáznam 203 dolarů. V základní ceně jsou pouze dvě roličky fotografického filmu po 36 expozicích. Jak z ceníku vidno, o hlavním byznysu nám základní cena mnoho neřekne. Jedna noc v hotelu vyjde na 256 dolarů, dvouhodinová lázeňská relaxace po golfu na 65 dolarů.
Boomu je třeba využít, a proto hotely pořádají i oslavy výročí svateb. Nejlevnější perlový balíček pro tabuli s deseti hosty a s dvojím přenocováním v hotelu pro ženicha a nevěstu přijde bez pětiprocentní daně a desetiprocentního poplatku ze služeb na 200 dolarů, nejdražší s pětipatrovou fontánou ze šampaňského 290 dolarů. Menu začíná na osmi chodech specialit čínské kuchyně. Za poznámku stojí ceník pro domorodce. Za stejné služby včetně barbecue v Joe´s baru při západu slunce zaplatí 22 dolarů. Program oslav výročí svatby nebo honeymoonu se od samotné svatby kromě obřadu příliš neliší. K dispozici je novomanželsky okvětinované auto s řidičem na tři hodiny, smyčcový kvartet nebo gongová kapela, růžovými lístky do tvaru srdce posypané lože a večeře při svíčkách v gazebo, privátní restauraci v altánu na tříkilometrové pláži Pantai Dalit. Rasa Ria Resort má u hotelu i vlastní přírodní rezervaci, jejíž největší atrakcí pro japonské fotoaparáty a kamery je krmení orangutanů, kteří jsou symbolem země. Na okraji deštného pralesa se pod nejvyšší horou jihovýchodní Asie Mount Kinabalu (4100 m n. m.) stará zhruba o tisícovku hostů 650 zaměstnanců. „V roce 2005 jsme tu měli na svatební cestě již tisící pár,“ dokresluje rozvoj závojového byznysu Regina Sulit-Lainová.
(box)
Když sňatek neplatí
Po točitém schodišti se ve dvoustupech rozběhla děvčata do prvního patra pražského hotelu Diplomat. Právě byl zahájen Svatební veletrh. Lákadlem číslo jedna jsou zjevně šaty. A na nich romantické volánky, krajky, vlečky a závoje, značkové i neznačkové. Jen ceny za pronájem svatební róby od firem Pronovias nebo San Patrick se pohybují v rozmezí 6900 až 12 900 korun. Pronájem pánského obleku přijde na polovinu.
Za jediný víkend se na slavnostní tabule, svatební knihy, prstýnky a dorty přišlo podívat přes osm tisíc lidí. Z toho 82 procent žen, z nich drtivá většina ve věku 21 až 30 let. Statistiky pořadatele zaznamenaly, že třináct procent návštěvníků přišlo jen ze zvědavosti a tři procenta zcela neromanticky okouknout konkurenci. Expozice 96 firem zabývajících se svatbami je inspirující.
I v České republice se probouzí svatební byznys na hotelové bázi. A není to nekřesťansky drahé. Například pořádající hotel Diplomat nabídl svatební menu již od 777 korun na osobu, při účasti více než 20 hostů je novomanželské apartmá i se snídaní zdarma. Hodovacích balíčků nabízí hotel více, až do ceny 1690 korun za osobu, a na balíčky lze nabalovat další balíčky, protože v Diplomatu se právě kvůli pořádání veletrhu znají všichni se všemi, kteří mají ke svatbám klíč. Kolik takových svateb hotel pořádá? „V průměru tucet do roka, z toho polovinu si objednají cizinci. Pro ně je normální nestresovat se,“ domnívá se manažerka hotelu Renata Molčanyiová. Za limuzínu se ale dá ušetřit, protože Diplomat umí zajistit i svatební obřad.
To nejdražší na veletrhu si lze koupit u nejméně nápadného stolku, který si pronajala cestovní kancelář Travel & Business Centre. Svatbu na Mauritiu nebo Seychelách. Cenové rozpětí? „Okolo 100 tisíc, nejčastěji ale 150 tisíc, samozřejmě pro oba. Lidé využívají mimosezonních slev a dalších bonusů jednotlivých hotelů hlavně v září, takže obvyklá cena vychází až o třetinu levněji. Bonusem může být večeře při svíčkách, masážní salon, přípitek, každý hotel nabízí něco jiného,“ říká organizátorka svatebních obřadů v ráji Pavla Kozelová.
Upozorňuje však: „Právně platné svatby však pořádáme pouze na Mauritiu a na Seychelách. Obřady na Maledivách a v Polynésii na Tahiti nebo na ostrově Bora Bora jsou sice nádherné, ale jen symbolické, protože sňatky cizinců tamní právní řád neumožňuje. Na exotické svatby a svatební cesty velmi často jezdí lidé, kteří obvykle moc necestují, ale chtějí mít celoživotní zážitek.“ Pražské pobočka této cestovní kanceláře pořádá v průměru čtyři takové svatby měsíčně.
Dle kvality služeb a pohostinnosti je prý nejlepší Mauritius a nejhorší Seychely. Termíny zámořských obřadů musí cestovní kancelář zajišťovat až s půlročním předstihem, protože zájem o sňatky u Indického oceánu nebo v Tichomoří je i celosvětově značný. Od nás většinou jezdí jen dvojice. Pro Čechy je typické, že sňatek v zámoří je pro ně spíše útěkem před rodinou a svatebními přípravami. V případě cizinců je to tak, že si stejně berou Češku, a tudíž platí předchozí pravidlo. Nejmenší zájem o vdavky je z pověrčivosti v květnu. Mimo měsíc lásky však Čechy neodradí ani to, že si musejí některé dokumenty nechat oficiálně přeložit do angličtiny a notářsky je ověřit. Po svatbě pak tutéž anabázi absolvovat z angličtiny do češtiny s cílem uspět u tuzemské matriky.
A pánové, pozor! Statisticky 70 procent návštěvnic veletrhu skutečně plánuje veselku.