Společnost Kapsch podala další žalobu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), tentokrát pro jeho nečinnost. Podle firmy úřad ignoruje soudní rozhodnutí, které mu přikazovalo znovu prozkoumat námitky rakouského podniku proti podmínkám mýtného tendru. Úřad už minulý týden jakékoliv nerespektování soudu odmítl s tím, že se při svém postupu řídí zákonem.
Kapsch už dříve podal na antimonopolní úřad dvě žaloby. V první z nich si současný správce mýtného systému stěžoval na nedostatečné posouzení svých námitek proti průběhu mýtného tendru. Krajský soud v Brně v květnu rozhodl, že ÚOHS se musí námitkami znovu zabývat. V červenci pak soud vyhověl i druhé žalobě, ve které se firma domáhala prošetření mýtné smlouvy, kterou stát uzavřel s vítězem tendru konsorciem CzechToll/SkyToll. Kapsch uvádí, že byla uzavřena protiprávně, protože v době její ratifikace platilo předběžné opatření znemožňující kontrakt uzavřít.
Podle Kapsche však ÚOHS v případě první žaloby dosud soud neposlechl. „Je neuvěřitelné, že orgán, který má dohlížet na férovost veřejných soutěží, ignoruje pravomocné rozsudky a dělá si doslova co chce. Pokračuje zde demontáž právního státu, kdy zájmy skupiny státních úředníků stojí nad zákony a soudy,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník. Podle něj hrozí, že podobný postup bude ÚOHS praktikovat i v případě druhého rozhodnutí z 11. července.
Má se mýtné platit i na silnicích nižších tříd?
Antimonopolní úřad podal proti květnovému rozhodnutí soudu kasační stížnost. O té bude rozhodovat Nejvyšší správní soud (NSS). ÚOHS zároveň požadoval odkladný účinek pro rozhodnutí Krajského soudu, to však NSS zamítl. Podle Kapsche předseda ÚOHS Petr Rafaj sice formálně zahájil správní řízení o námitkách firmy, vzápětí ho však měl bez zákonného důvodu přerušit. „Předseda Rafaj se dopouští maření spravedlnosti,“ dodal Šimoník.
Přečtěte si komentář: ANO to zvládlo, Kapsch se znovu dere k zakázce
ÚOHS po rozhodnutí soudu ve druhé žalobě uvedl, že rozsudek je v rozporu s tím květnovým. „V něm soud mimo jiné konstatoval, že na smlouvu je nutno hledět jako na neuzavřenou, a úřad má proto o podaném rozkladu rozhodovat věcně. Úřad nemůže na jeden právní úkon hledět v jednom správním řízení jako by neexistoval a v druhém správním řízení o tomtéž právním úkonu rozhodovat věcně,“ uvedl Rafaj.
Podle úřadu není kvůli rozporům v rozhodnutích soudu jiná zákonná možnost, než řízení přerušit do doby rozhodnutí NSS. „Pokud Nejvyšší správní soud dospěje k závěru, že přezkum postupu zadavatele v zadávacím řízení je možný i po uzavření smlouvy, přistoupí předseda Úřadu k přezkumu prvostupňového rozhodnutí a posouzení rozkladu společnosti Kapsch,“ prohlásil v minulém týdnu úřad. Podle Kapsche jde však ze strany ÚOHS o obstrukci.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Dosud byl správcem systému firma Kapsch. Od prosince letošního roku nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii satelitní systém, který bude provozovat konsorcium CzechToll/SkyToll. To zvítězilo v tendru pořádaném ministerstvem dopravy s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.
Dále čtěte:
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch