Menu Zavřít

Appian rozprodává Škodovku

2. 2. 2004
Autor: Euro.cz

PLZEŇSKÝ STROJÍRENSKÝ KONCERN ŠKODA HOLDING CHCE PŘIBLIŽNĚ DO KONCE LETOŠNÍHO ROKU PRODAT ŠEST DCEŘINÝCH SPOLEČNOSTÍ. O KAŽDÉ Z PRODÁVANÝCH FIREM JIŽ PROBÍHAJÍ JEDNÁNÍ S KUPCI. STOPROCENTNÍM VLASTNÍKEM ŠKODY HOLDING SE V BŘEZNU 2003 STAL APPIAN GROUP (AG).

Firma se chce soustředit na dopravní strojírenství a klasickou energetiku

PLZEŇSKÝ STROJÍRENSKÝ KONCERN ŠKODA HOLDING CHCE PŘIBLIŽNĚ DO KONCE LETOŠNÍHO ROKU PRODAT ŠEST DCEŘINÝCH SPOLEČNOSTÍ. O KAŽDÉ Z PRODÁVANÝCH FIREM JIŽ PROBÍHAJÍ JEDNÁNÍ S KUPCI. STOPROCENTNÍM VLASTNÍKEM ŠKODY HOLDING SE V BŘEZNU 2003 STAL APPIAN GROUP (AG).

Právě kvůli chystanému rozprodeji Appian vloni do Škodovky výrazněji neinvestoval, hlavním cílem byla podle firmy „stabilizace holdingu“. K mání jsou společnosti, které tvoří téměř polovinu tržeb a zaměstnávají přes 50 procent z 5600 Škodováků. Očekávaný zisk za prodej škodováckých společností se pohybuje v řádu stamilionů až miliard korun. Přesnější čísla nikdo z vedení společnosti nechce a prý ani neumí sdělit.

ROMAN: CENA NENÍ PRIORITOU

Generální ředitel Škody Holding Martin Roman tvrdí, že cena není prioritou. Tou má být udržení výroby minimálně na takové úrovni, jako je v současné době, a zachování určité hladiny zaměstnanosti. Kvůli splnění těchto požadavků je holding podle svých představitelů ochoten kupcům za prodávanou „dceru“ případně i zaplatit. Poněkud jinak se vyjádřil generální ředitel AG Antonín Koláček. Řekl, že prioritou není rychlost prodeje, ale kvalita a serióznost kupce. Zachování zaměstnanosti a nalezení strategického partnera bylo údajně důvodem, proč Špidlova vláda na přelomu let 2002 a 2003 prodala holding Appianu za 800 milionů korun, přestože skupina zájemců zastupovaná společností Atlantik FT tehdy nabízela za stoprocentní podíl ve Škodovce zhruba dvounásobnou částku a slibovala v krátké době další miliardové investice do holdingu. Více jsme o skupině Appian Group a okolnostech převzetí Škoda Holding psali v Profitu č. 30/2003.

WT100

ODBORÁŘI JSOU ZKLAMÁNI Přes současné sliby jsou odboráři přístupem Appianu zklamáni. Zpočátku totiž byli ujišťováni, že do holdingu přichází skutečně strategický partner, který podniku pomůže, nikoliv že ho rozprodá. Město se k aktuálnímu stavu nyní nevyjadřuje - Appianu vděčí, že Škodovku zachránil a že nedošlo k zastavování výrob a propouštění. Záruky, že tak neučiní nový vlastník, však město žádné nemá, protože tento závazek platí jen pro Appian. PRVNÍ NA ŘADĚ JE ŠKODA TS Podle aktuálních informací prodá holding jako první dceřinou společnost Škoda TS (dříve Těžké strojírenství). Ta se zabývá především výrobou kovárenských a vulkanizačních lisů, zařízení pro cukrovary a zařízení válcoven. Koupit ji hodlají moravské železárny a strojírny Žďas Žďár nad Sázavou, jejichž majoritním vlastníkem jsou slovenské Železiarne Podbrezová. Kromě výrobních zařízení, know-how a nasmlouvaných zakázek v objemu stovek milionů korun získá Žďas izhruba 380 zaměstnanců. HLÁSÍ SE PRÝ I RUSOVÉ**

Na prodej jsou také Škoda JS (dříve Jaderné strojírenství, přes 700 zaměstnanců) a firmy konsorcia Škoda Steel, tedy Škoda Hutě a Kovárny (asi 500 a 700 zaměstnanců). O tyto tři obory má podle neoficiálních informací zájem ruská průmyslová skupina United Heavy Machinery (OMZ). Dále je na prodej Škoda Machine Tool (cca 400 lidí) a Škoda Gear (125 pracovníků). Podle mluvčího holdingu Karla Samce už o každé z prodávaných firem probíhají jednání s kupci. Jmenovat zájemce mateřská společnost odmítá. „Před podpisem jednotlivých smluv nebudeme kvůli narušení jednání nic zveřejňovat,“ sdělil Profitu generální ředitel Škody Holding Martin Roman. Uvedené dceřiné společnosti prodává AG údajně proto, že portfolio celého plzeňského podniku je natolik široké, že neumožní rozvoj všech oborů na světové úrovni. Škodovka se tedy soustředí na užší záběr. Podle strategie rozvoje se soustředí na dopravní strojírenství a klasickou energetiku, jež jsou předmětem podnikání společností Škody Energo, Škody Dopravní techniky, Škody Ostrova, Škody Výzkumu, Škody Electric a TVC. Právě kvůli těmto oborům měl Appian o Škodu zájem, protože dopravní a energetická zařízení potřebuje pro své další aktivity.

  • Našli jste v článku chybu?