„iRevoluce“ Steva Jobse pomohla Applu ke znovuzrození. Konkurence má teď větší šance
Smrt je ten nejlepší vynález života, je to průvodce změny, novému odstraňuje z cesty to staré. Tato slova pronesl Steve Jobs k absolventům Standfordovy univerzity v roce 2005, když už bojoval s rakovinou slinivky. Minulý týden svůj boj s nemocí prohrál, a definitivně tak opustil svou firmu. Teď se ukáže, jestli s tím „novým“ dokáže přijít Apple, nebo jestli situace využije konkurence, které analytici věští příležitost.
Osobní věc
Problém, s nímž se teď společnost Apple bude muset vyrovnat, je propojenost vlastních výrobků a Jobsovy osobnosti. A práce to nebude jednoduchá.
Ostatně Apple takové oddělení už jednou zkusil, když jeho zakladatel v roce 1985 kvůli sporům ve vedení z firmy odešel. A zatímco firma pomalu upadala na významu, její zakladatel si hledal jiné příležitosti. Jedním z úspěchů byla třeba koupě společnosti Pixar za zhruba deset milionů dolarů. Z relativně málo známé firmy se během pár let stala ikona tvůrce animovaných kasovních trháků a hezky na ní vydělal i sám Jobs, když ji nakonec v roce 2006 prodal konglomerátu Walt Disney za 7,4 miliardy dolarů a k tomu získal i sedm procent jeho akcií.
Když se Jobs v roce 1997 do Applu vrátil, záhy se objevily komentáře expertů o návratu vize a radovali se i akcionáři. S módní vlnou, kterou odstartoval pestrobarevný počítač iMac, začaly akcie růst. Když dorazila vlna iPodů, iPhonů a iPadů, hodnota společnosti postupně nabývala, až letos předstihla ropný gigant Exxon Mobile a stala se jedničkou v USA.
Zdálo by se, že sílu Applu nemůže nic ohrozit a že měl Jobs v dopise, ve kterém oznamoval rezignaci na post generálního ředitele, pravdu, když napsal: „Věřím, že ty nejzářivější dny Apple teprve čekají.“
To by ovšem do kurzů akcií nesměla zasahovat každá zpráva o zdravotním stavu technologického gurua. Steve Jobs prostě ke společnosti patřil, stejně jako k němu a jeho vystoupením patřily džíny a černý rolák.
„Byl to Jobsův Apple, ne Applův Jobs,“ shrnuje pohled některých technologických analytiků Kim Young-chan z jihokorejské společnosti Shinhan Investment.
Už jen Jobsův přesun z postu generálního ředitele do představenstva v srpnu způsobil pokles akcií o více než sedm procent. Když vyšla zpráva o jeho úmrtí, akcie to postihlo rovněž.
Neztratit tempo
Investoři i odborníci se obávají, že ač může být Jobsův nástupce Tim Cook schopný generální ředitel, postrádá „marketingovou jiskru“ svého slavného předchůdce. Ne nadarmo ve svých kondolencích známé osobnosti IT byznysu ve vzácné shodě uvádějí, že svět přišel o jednoho z vizionářů. Někteří dodávají, že takových se naše generace znovu nedočká. To by byla špatná zpráva pro Apple, který by s Jobsem ztratil punc výjimečnosti.
„Apple už nemá někoho natolik kreativního a ambiciózního, na koho by se mohl spolehnout, tak jako na Jobse,“ dodává investor Simon Liu ze skupiny Polaris Group.
Apple se musí snažit, aby se z jeho výrobků nevytratily image a inovace, jež jim Jobs dodával i do názvu. Aby si firma udržela své místo, nesmí zapomínat ani na novinky, které dosud svým oddaným fanouškům nabízela. V nejbližší době by se to Applu mělo dařit, stále může těžit z výrobků, na jejichž vývoji se Jobs podílel.
„Otázkou je, jestli i bez něj bude firma v dlouhodobém horizontu schopná přijít s ikonickými a úspěšnými produkty. Jinak Apple riskuje, že se zařadí mezi ty obyčejnější výrobce,“ vysvětluje analytik Jan Dawson z konzultační společnosti Ovum.
Poslední novinka, kterou Apple ukázal den před Jobsovou smrtí, nové uživatele příliš nenadchla. Inovovaný iPhone 4S, který představil Tim Cook, nedostál očekávání páté generace, o níž se dlouho špitalo, a prý je až příliš podobný svému předchůdci.
„Uživatelé mohou nějakou dobu počkat na nový iPhone, ale také mohou místo toho zamířit k přístrojům s pokročilejší technologií. Apple už není napřed, jeho cloudová služba je dokonce za systémem Android. Teď už se může spoléhat jen na loajalitu ke značce,“ nešetřil pesimismem po představení přístroje iPhon 4S analytik C.K. Lu z poradenské společnosti Gartner.
Ačkoli někteří experti upozorňují, že Apple by si mohl „nachytat“ další fanoušky, pokud by snížil cenu starších modelů, a zabojovat tak v segmentu levnějších mobilů, kterému dominuje Nokia a Samsung, dává teď nechtěně příležitost výrobcům ostatních smartphonů a nejen jim.
„Bez Jobse budou mít rivalové Applu nějaký čas na to se ukázat a firmy jako Google, Samsung, Microsoft a Facebook mohou mít větší šanci na trhu,“ dodává Lee Seoung-woo z Shinyoung Securities.
Spory neutichnou
Velkou příležitost dostává jihokorejský Samsung, který mimochodem Applu dodává čipy a displeje. Vzájemná spolupráce firmám zprvu prospívala. Teď se firemní jména amerického inovátora a jihokorejského elektronického gigantu skloňují společně z jiného důvodu. Neustále se objevují nové informace o soudních tahanicích, kterých si jen od letošního dubna vzájemně nadělily na dvacet, a to hned v deseti zemích. Chytré telefony a tablety obou společností jsou si vzájemně nejen největšími konkurenty, ale jsou si také velmi podobné, a tak se jejich tvůrci obviňují z porušování patentů a kopírování.
V den uvedení nového iPhonu na trh přibyly hned dvě žaloby – v Miláně a v Paříži. Samsung v nich Apple obviňuje z porušení patentů týkajících se bezdrátové komunikace a požaduje, aby se novinka nakousnutého jablka v těchto zemích neprodávala.
Držet se svého
Ve zkratce řečeno, Apple bude v éře po Jobsovi pod tlakem. I když někteří experti propadají po ztrátě tak významné osobnosti pesimismu, jiní se dušují, že akciové ztráty jsou jen dočasné a že jde jen o šokovanou reakci na odchod „iVelikána“.
„Strategický kurz má Apple nastavený na dva roky dopředu a věříme, že mu bude firma schopná dostát,“ věří analytik Ittai Kidron z investiční společnosti Oppenheimer.
IT magazín The Register připomíná, že podobně nervózní byly reakce investorů i po Jobsově rezignaci a následně se stihly poměrně rychle uklidnit. Připomíná také, že od roku 1997, kdy se Jobs do společnosti vrátil, vyrostla hodnota jejích akcií o těžko představitelných 9400 procent. Aby Apple z takové výšky spadl, musel by udělat hodně velkou botu.
Řada komentátorů se domnívá, že firma má pod vedením Cooka šanci dostát pozitivně nalinkované budoucnosti.
„Zatím byly Cookovy kroky na místě generálního ředitele bezchybné, což není příliš překvapující vzhledem k tomu, že ho na tuto roli Jobs pět let připravoval,“ říká analytik Gene Munster z Piper Jaffray. Profesor Jeffrey Pfeffer ze Stanford Graduate School of Business pak pro Wall Street Journal dodal, že se Cook nemusí snažit být druhým Jobsem. Měl by se držet toho, co zná. „Sám dobře ví, v čem je dobrý a v čem ne,“ dodává. A stejné rady by se měl držet i celý Apple.