Kultovní model německé značky dostal motor s menším zdvihovým objemem, ale zato přeplňovaný turbem
Ten příběh se opakuje se železnou pravidelností. Porsche provede nějakou technickou změnu na svém legendárním sportovním modelu 911, který před třemi lety oslavil padesátiny. Vinuté pružiny místo zkrutných tyčí. Šestistupňová převodovka. Vodní chlazení. Elektrický posilovač řízení…
Fanoušci skuhrají. Svatokrádež, zrada.
V automobilových časopisech vyjdou první testy a vyznívají v duchu, že „už to není úplně ono“. Pak přijdou testy srovnávací a nová 911 vyhrává jeden za druhým. V Německu, Británii, Americe. Úzus se pomalu mění na „ono to nakonec není tak hrozné“. Až s odstupem času svět připustí, o kolik je zprvu zdrženlivě přijímaná novinka ve všem podstatném lepší než předchozí modely. A tak pořád dokola.
ZABILI 911. PARCHANTI!
Dnes tu máme nejnovější díl nekonečného seriálu „Zabili 911. Parchanti!“. Ikonický sporťák má poprvé přeplňovaný motor. Tedy pokud se bavíme o normálních verzích, a ne o Turbu s velkým T, popřípadě o maniakální variantě jménem GT2. Ty samozřejmě poháněl „foukaný“ boxer vždy.
Plochý šestiválec o objemu 3,0 l dosahuje o 15 kW vyššího výkonu než dosavadní atmosférická jednotka. V 6500 min–¤ má 272 kW (370 koní), což je dokonce víc než u první generace GT3. A točivý moment samozřejmě narostl díky turbu monstrózně, na 450 Nm, navíc v širokém rozsahu 1700 až 5000 min–¤.
A to jsou jen hodnoty základního modelu 911 Carrera. Testovaná Carrera S nabízí díky zvýšení plnicího tlaku dokonce 309 kW (420 k) a 500 Nm. Jinými slovy, druhá „nejobyčejnější“ devětsetjedenáctka se v roce 2015 může pochlubit parametry v podstatě odpovídajícími tomu, co mělo ještě před deseti lety Turbo!
Modernizace přinesla i několik změn mimo karoserii a motorový prostor. Podvozek je snížený o deset milimetrů, aktivní tlumiče PASM se teď dodávají sériově a Carreru S lze za příplatek vybavit natáčením zadních kol, které Porsche představilo na aktuálním Turbu. A do kabiny se nastěhoval vylepšený infotainment systém Porsche Communication Management s dotykovým displejem a lepší podporou chytrých telefonů.
STARTUJEME…
Nový přeplňovaný boxer je skvělý. Konstruktéři dokázali víceméně eliminovat subjektivní nectnosti přeplňovaných motorů, které obvykle zhoršují zážitek z jízdy. Prodleva na sešlápnutí plynu kdekoli v běžně používaných otáčkách nestojí za řeč. Když aktivujete plně manuální režim převodovky PDK (fajnšmekři ocení, že Porsche při faceliftu konečně otočilo kulisu tak, aby se podřazovalo dopředu) a zkusíte akcelerovat na vysoký rychlostní stupeň z co nejnižších otáček, je nárůst výkonu napříč celým rozsahem tak lineární, jak si jen můžete přát. A ani při tom nesyčí jako vysavač. Díky zvuku sání přiváděnému do prostoru pro cestující a klapkám v příplatkovém sportovním výfuku šestiválec přechází od mechanického vrnění v nízkých otáčkách přes hutný ryk ve středním rozsahu a burácející crescendo v poslední třetině otáčkoměru. Nejde přitom o žádná digitální kouzla, jen o hru s akustikou proudících plynů. A to si pište, že akcelerující Porsche 991 II je velice, velice hlasité i zvenku.
SNESITELNÁ DAŇ
Nejpozději na tomto místě musím poctivě přiznat, že boxer přišel o nějakých pět procent říznosti. Při malém zatížení šeptá skoro neslyšně a finále před omezovačem je o malý kousek méně frenetické než dřív. Pokud jde o mě – tak jestli je tohle opravdu ta největší daň za to, že se i v dnešní době mohou prodávat takováto auta, pak je vesmír stále zcela v pořádku. Tím spíš, že za opravdu nevýznamné oslabení charakteru obdržíte kompenzaci v podobě víc než patrného posílení jízdních výkonů.
Porsche uvádí zlepšení akcelerace 0–100 km/h o dvě desetiny. Konkrétní hodnota se liší podle konfigurace. Základní 911 Carrera má 4,6 sekundy, ale u Carrery S je to už jen 4,3 sekundy. Další dvě desetiny ukrojí dvouspojková převodovka PDK, a když si objednáte i Sport Chrono paket s režimem Sport+, dostanete se na 3,9 sekundy. Ano, Carrera dnes podle oficiálních čísel zrychluje na stovku pod čtyři sekundy!
V zatáčkách nám tohle auto znovu připomnělo, že devětsetjedenáctka pohon všech kol opravdu nepotřebuje, ani když zaprší.
Motor vzadu jí uděluje přesvědčivou trakci. Na výjezdu z „dvojkových“ zatáček se točivý moment přeplňovaného motoru připomene náznakem akceleračního smyku, ale díky skvěle vyladěnému řízení reaguje řidič téměř telepaticky.
STÁLE NEJLEPŠÍ SVEZENÍ
Kombinace aktivních stabilizátorů PDCC a natáčení zadních kol posunula ovladatelnost devětsetjedenáctky o další kousek dál, ale auto si pořád zachovává charakter plynoucí z rozložení hmotnosti. Stále platí, že nejvíc odmění řidiče, který se nebojí pracovat v průběhu zatáčky s přenosem váhy. Když si vyvezete Carreru ze zatáčky zakleknutou na zadních kolech, s odlehčeným volantem v téměř neutrální poloze nebo i lehkým náznakem kontra, je to pořád jeden z nejuspokojivějších řidičských zážitků široko daleko, dnes navíc umocněný nově nabytou silou motoru v nízkých a středních otáčkách.
Nespokojený může být jen ten, kdo čekal, že se z modelu 911 konečně stane pohodlné grand tourismo. Komfort odpružení je (v kontextu třídy) vynikající, ale jízdu dálničními rychlostmi stále provází poměrně výrazný valivý hluk.
Teď přijde ta smutná část. Porsche nikdy nebylo levné, ale kurz koruny, sílící sebevědomí značky a rozšiřující se nabídka příplatkových systémů posouvají ceny běžně prodávaných kusů do strašidelných sfér. Nová Carrera S stojí 3 088 000 korun. Pamatuji doby (a není to tak dávno), kdy jste za 3,6 milionu koupili nové Turbo… Dokonce i základní Carrera dnes už vyjde na 2,7 milionu.
A pak ty příplatky. Více či méně lákavých položek na přání je opravdu mnoho. Aktivní stabilizátory PDCC, sportovní výfuk, natáčení zadní nápravy, vyhřívaný volant, LED adaptivní světlomety, čalounění kombinující krémovou a tmavomodrou kůži… Cena testovaného vozu se tak vyšplhala na celkových 4,4 milionu! A to prosím není nějaký ukázkový exemplář, který má demonstrovat veškeré možnosti příplatkového programu Porsche.
Vždyť za tyto peníze neměl keramické brzdy, ale třeba ani adaptivní tempomat.
ARMAGEDON SE NEKONÁ
I s přeplňovaným motorem je Porsche 911 pořád nejlepší sportovní auto široko daleko a z hlediska kvality řidičského zážitku nemá v dané cenové hladině srovnatelnou konkurenci. To málo, co motor ztratil z ostré mechanické naléhavosti, víc než vynahrazuje přidanou dynamikou. Celkový zážitek z jízdy je přinejmenším stejně opojný jako vždycky.
TECHNICKÉ ÚDAJE (hodnoty udávané výrobcem) Motor: plochý šestiválec 3,0 l, 309 kW, 500 Nm 0–100 km/h: 3,9 s (Sport Plus + PDK) Max. rychlost: 306 km/h Hmotnost: 1460 kg Kombinovaná spotřeba: 7,7 l/100 km
O autorovi| Jiří Červenka, cervenka@mf.cz