Menu Zavřít

Asi šestina českých kamionů není připravena na mýto v Německu

28. 12. 2004
Autor: Euro.cz

Zhruba šestina z 12.000 tuzemskýchkamionů, které pravidelně jezdí do Německa, není vybavenajednotkami pro automatické odečítání elektronického mýta natamních dálnicích.

Německo přitom začne elektronické mýto vybíratjiž od 1. ledna. ČTK to dnes řekl mluvčí tuzemského sdruženíautodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Chyba je podle něho na obou stranách. Německé sdružení TollCollect, které výběr mýta zajišťuje, začalo žádosti vyřizovatpozdě a někteří čeští dopravci o registraci požádali na posledníchvíli, dodal Felix.

Podle Felixe provádí v tuzemsku montáž palubních jednotek,které zajišťují družicové snímání polohy kamionu a tím i výpočetmýta, 29 autorizovaných servisů. Ty nejsou schopné do konce rokuvšechny žadatele uspokojit. Řidiči kamionů bez palubní jednotkybudou muset přiznání k mýtnému provádět manuálně u některého zezhruba 3500 terminálů, které jsou umístěny u vjezdů a výjezdů zdálnic. Terminály by měly s řidiči komunikovat i v češtině.

Montáž palubní jednotky do vozidla stojí od 6000 do zhruba8000 korun. Za samotný přístroj dopravce neplatí, protože tenzůstává majetkem firmy Toll Collect.

Němečtí dopravci i autoklub ADAC se obávají front, které sena začátku ledna podle nich budou tvořit před terminály promanuální výběr mýtného, tedy i u pump a na hraničních přechodech. Mýtné budou platit nákladní vozy nad 12 tun, průměrná platbaje 12,4 eurocentu na kilometr. Dohlížet na platby bude 500kontrolorů Spolkového úřadu pro přepravu zboží. Mýtné by měloněmeckému státnímu rozpočtu přinést přes dvě miliardy eur ročně.

Poplatky lze platit buď pomocí palubní jednotky zabudované vnákladním automobilu, manuálně u terminálů, nebo před jízdouprostřednictvím internetu. Při použití palubních jednotek probíhávyúčtování jednou měsíčně.

bitcoin_skoleni

Systém měl fungovat od srpna 2003, technické problémy si aleněkolikrát vyžádaly jeho odsun. Konsorciu Toll Collect, kterésdružuje německé firmy Deutsche Telekom, Daimler Chrysler afrancouzskou Cofiroute, hrozilo i vypovězení smlouvy státem.

V ČR se s výběrem elektronického mýta orientačně počítá odroku 2006. Odborníci však jsou k tomuto termínu skeptičtí. Vládaby měla o vypsání soutěže na dodavatele rozhodovat v lednu.

  • Našli jste v článku chybu?