Menu Zavřít

AT&T&T&T&T

30. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Gigantický americký telekom se rozpadá na čtyři podniky

Jestli AT&T něco opravdu umí, je to dělení sebe sama. V roce 1984 se předchůdce AT&T (Bell) pod nátlakem státu rozpadl na sedm regionálních telekomů přezdívaných Baby Bells. V roce 1996 se AT&T dělila znovu. Tenkrát se z ní vyčlenila úspěšná divize zaměřená na výrobu telekomunikační infrastruktury – Lucent Technologies – a okamžitě se stala jednou z hvězd na Wall Street. Minulé pondělí přišlo na pořad dne další dělení. Správní rada AT&T projednávala návrh na rozpad společnosti na čtyři díly. Manažeři se tak snaží zvýšit hodnotu podniku, jehož akcie se nyní pohybují na ceně o polovinu nižší než loni. Přidaná hodnota z rozdělení. Od roku 1996, kdy se AT&T dělila naposledy, opět narostla do utěšené velikosti. Bylo to hlavně zásluhou devadesáti miliard dolarů vynaložených na akvizice, které telekomunikačnímu gigantu zajistily první místo mezi americkými kabelovými společnostmi. Předseda správní rady a šéfmanažer společnosti Michael Armstrong sázel na kabely nejen jako na nosič televizního signálu. Jejich prostřednictvím chtěl posílit pozici AT&T i v lokální telefonii a poskytování internetového připojení. Právě kabelová divize má být jednou z nově vzniklých samostatných společností. Její nový název bude AT&T Broadband. Ve firmě AT&T Wireless zůstanou všechny aktivity související s provozem bezdrátových telefonů, do AT&T Consumer se přesunou aktivity spojené s telefonií na dlouhé vzdálenosti, zbytek operací skončí v podniku AT&T Business. „Osobně jsem přesvědčen, že to (rozdělení) přidá obrovskou hodnotu, uvedl Armstrong bezprostředně po schválení operace ve správní radě. Analytik Floyd Norris z The New York Times jeho slova přeložil následovně: „Doufá, že akcie rozdělených společností budou mít vyšší cenu než akcie dosavadního jediného podniku. Dálkové ztráty. Dosavadní strategie firmy AT&T vycházela z předpokladu, že je dobré nabízet zákazníkům všechno pod jednou střechou: kabely, internet, mobily i dálkové telefonní služby. Armstrong však po čase pochopil, že jeho klienti o takový marketing nestojí. AT&T totiž začala velmi rychle přicházet o zákazníky v oblasti dálkové telefonie. Z toho profitovala hlavně konkurenční společnost Baby Bells. Jelikož však telefonování na dlouhé vzdálenosti tvoří největší část příjmů AT&T (zhruba deset miliard dolarů), znamená na letošek odhadovaný osmiprocentní pokles tržeb v této oblasti značnou ztrátu. Rozdělením do čtyř částí bude AT&T investorům snadněji ukazovat růst svých silných operací, například mobilní telefonie. A slabé divize – hlavně provozování mezistátních a mezinárodních linek – nebudou svými horšími výkony ohrožovat zdravé části společnosti. Samostatné firmy budou také moci připravovat vlastní finanční plány bez obav, že jejich výkony mohou být ovlivněny dalšími divizemi AT&T. Všechny čtyři společnosti zůstanou i nadále propojeny sítí marketingových a technických dohod. Budou moci například používat ochrannou známku AT&T a zákazník si bude moci koupit třeba mobilní telefon a dálkové hovory najednou u kabelové společnosti AT&T. Navzdory zkušenostem, které s dělením svých operací AT&T má, je nejnovější oznámení o vzniku čtyř společností vcelku překvapivé. Hlavně proto, že následuje tak brzy po období podnikového růstu spojeného s obrovskými nákupy. Nový model. AT&T není ve světě telekomunikací ani zdaleka sama, kdo se musí přizpůsobit nové situaci na trhu. Také konkurenční WorldCom nyní uvažuje o rozdělení na dvě části. První by měla sloužit firemním a druhá individuálním zákazníkům. Velké telekomy se stále více ohlížejí po strategii, kterou zvolili jejich globální bezdrátoví konkurenti, jako Vodafone a NTT DoCoMo. Ti se zaměřují jen na bezdrátové aktivity. Podle týdeníku Business Week to ovšem neznamená, že se telekomunikační podniky vrátí ke starému obchodnímu modelu v podobě prodeje jediné služby – dálkových hovorů, místních hovorů nebo mobilů. Vzniká tu však nový model menších, více specializovaných a flexibilních operátorů. Podobné změny se nyní odehrávají například v britské Cable & Wireless, která se pod vedením ředitele Grahama Wallace zbavila vedlejších aktivit, jako byl Hong Kong Telecom či divize pro pokládání podmořských kabelů. Podnik se teď zaměřuje na prodej internetových služeb firemním klientům. „Myslím, že se velcí operátoři rozpadnou. Jejich nástupci se zaměří na služby pro různé druhy zákazníků, uvedl Wallace v rozhovoru pro Business Week. V měnícím se světě telekomunikací se zatím o své místo nemusí bát ani Michael Armstrong. Správní rada jej stále podporuje.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).