Privatizace Letiště Praha
Řecká vláda hodlá privatizovat rozhodující část aténského mezinárodního letiště (AIA), kde stát stále drží 55 procent akcií. Čtyřicetiprocentní podíl vlastní německý Hochtief, zbytek řecký Copelouzos Group miliardáře Dimitrise Copelouzose. Letiště AIA v roce 2007 odbavilo přes patnáct milionů cestujících a mělo obrat kolem 380 milionů eur. Jedná se tedy o něco větší podnik než je v Praze na Ruzyni.
Tato zpráva zřejmě nepotěší českou vládu. Jsou období, kdy se na celém světě neprodává jediné letiště, zato příští rok se plánují dokonce čtyři transakce tohoto druhu. Paralelně s privatizací Letiště Praha se totiž příští rok mají uskutečnit tři transakce týkající se stejně lukrativních aktiv: londýnský Gatwick, Chicago Midway a Atény. Předpokládá se, že o všechna letiště se poperou přibližně stejní globální hráči, tudíž pražské letiště nebude v očích některých investorů až tak atraktivní příležitostí. V případě letiště AIA se sice počítá s tím, že Hochtief v něm bude chtít získat majoritu, ale Řekové státní podíl mohou prodat někomu jinému. Bude záležet hlavně na ceně.
České ministerstvo financí sice chce z prodeje Letiště Praha získat zhruba sto miliard korun (viz box Čtyři miliardy eur a více), na druhou stranu existuje i neoficiální varianta, že pokud privatizační příjem bude nižší než 80 miliard, vláda začne uvažovat, že toto cenné aktivum neprodá. Týdeníku EURO to řekl dobře informovaný zdroj z vládních kruhů. Dosáhnout stomiliardový privatizační příjem za ruzyňské letiště bude obtížné také kvůli současné celosvětové finanční krizi.
BOX
Čtyři miliardy eur a více
Ministr financí Miroslav Kalousek v aktuálním rozhovoru pro týdeník EURO (viz str. 44) reagoval na otázku, u jaké částky bude mít pocit dobré nabídky za Letiště Praha, takto: „Nemám žádný mandát, abych stanovil nějakou hranici. Pro mě je dobrá nabídka od čtyř miliard eur, ale zdůrazňuji, že to je můj osobní názor. Rozhodnutí v případě prodeje letiště nedělám já, nýbrž vláda. A i vláda jej činí v nějaké konkrétní situaci.“