Menu Zavřít

Atmosféra se zahušťuje

15. 9. 2004
Autor: Euro.cz

Oba výrobci letadel přiostřují roztržku kvůli dotacím

Co má Airbus za lubem? V pondělí 6. září naznačil generální ředitel Noel Forgeard, že evropský výrobce letadel možná brzy odhalí plány na další nové letadlo. A to ještě předtím, než na začátku příštího roku podnikne zkušební let dvoupatrový stroj A380. „Návrhy nového letounu by se mohly objevit za pár týdnů,“ prohlásil Forgeard, „A dohody o výrobě mohou podepsány začátkem roku 2006. Airbus přetéká novými nápady,“ dodal.
Jeho prohlášení se objevilo po týdnech dohadů, že se Airbus rozhodl vylepšit svůj středně velký a zvlášť široký tryskáč A330 jako odpověď na nové supervýkonné 215místné letadlo Boeing 7E7 Dreamliner, které se má vznést v roce 2008. Boeing sází na to, že s modelem – první novinkou od uvedení typu 777 v roce 1990 - předstihne Airbus v oblasti dopravních strojů. Vylepšená A330 by zřejmě využívala lehčí materiály a motory příští generace vyvinuté společnostmi Rolls-Royce a General Electric pro 7E7. Většina analytiků se domnívá, že takové letadlo by se na trh mohlo dostat před plánovaným uvedením Boeingu. Start by patrně nestál víc než dvě miliardy dolarů, které by Airbus byl schopen zaplatit přímo z cash flow, i když bude ještě mít na starosti třináctimiliardový projekt třistaosmdesátky.
Jestli se ale nápad uskuteční, je otázkou. Vylepšený stroj A330 by mohl stát o něco méně než 120 milionů dolarů, které má v ceníku konkurenční 7E7, ale v žádném případě nedosáhne jeho úspor ve spotřebě paliva – ta jsou ostatně hlavním prodejním tahákem Boeingu. Airbus by se mohl rozhodnout vyvinout nové letadlo, nedostane ho však na trh ještě nejméně tři roky po vstupu 7E7.
Někdo by očekával, že se Airbus pokusí dohady vyjasnit. Omyl. „Čím víc si budou letecké společnosti lámat hlavu, co má Airbus v plánu, tím déle budou odkládat rozhodnutí o koupi 7E7,“ tvrdí Richard Aboulafia, letecký konzultant společnosti Teal Group ve virginském Fairfaxu. „Jejich cílem není postavit letadlo, ale poškodit odbyt typu 7E7,“ tvrdí.
Bohužel pro Boeing se zdá, že psychologická válka funguje. Od loňského jara, kdy si japonská letecká společnost All Nippon Airways objednala padesát kusů, ani jedna velká letecká společnost neoznámila záměr koupit 7E7. Je pravda, že ostatní modely Boeingu včetně vysoce ziskového 747 si získávaly zákazníky jen pomalu. Představitelé Boeingu prohlašují, že o 7E7 projevily zájem dva tucty leteckých společností, a jsou si jistí, že ke konci roku získají dvě stě objednávek. „Letecké společnosti si rozmyslí nemít 7E7, protože má nižší náklady a svému majiteli zajišťuje dvacetiprocentní konkurenční výhodu,“ nechal se slyšet Mike Grady, viceprezident britského dodavatele letecké elektrotechniky Smiths Aerospace.
Přesto mnoho lidí v odvětví překvapilo, když Boeing v červenci nezískal žádné objednávky na 7E7 na letecké show v britském Farnborough. Vzápětí, 25. srpna, letecká společnost Singapore Airlines odsunula na neurčito rozhodnutí o objednávce 7E7 nebo A330. Boeing na Asii u prvních dodávek nového modelu spoléhá, protože tamní letecké společnosti jsou obecně na trhu silnější než jejich americké protějšky. „A singapurská aerolinka udává v regionu tón,“ potvrzuje analytik Mark Tan ze společnosti UOB Asset Management v Singapuru. Když se teď rozhodla vyčkávat, ostatní asijští dopravci prý budou s brzkou objednávkou 7E7 váhat také.
Pro Boeing existuje v cestě za úspěchem 7E7 jedna možnost protiúderu – obnovit doutnající spor o pomoci evropské vlády Airbusu. Při zahájení letecké show ve Farnborough přednesl generální ředitel Boeingu Harry Stonecipher nesmiřitelný útok na dvoustranou smlouvu z roku 1992, díky níž Airbus získal miliardy z evropských vládních půjček. Boeing tvrdí, že tato dohoda znamená pro Airbus nespravedlivou výhodu, a to tím horší, že nyní evropský výrobce letadel ovládá přes padesát procent trhu. „Měli by být schopni postavit nové letadlo z vlastních zdrojů. Proč o peníze nežádají banky?“ ptá se Stonecipher. Úředníci zastupující americké obchodní zájmy souhlasí a požadují jednání v Bruselu s tím, aby smlouva byla zrušena.
Ačkoli se oba rivalové po léta veřejně přeli o dotace, Boeing tak daleko zatím nikdy nezašel, protože se obával ztráty evropských zákazníků. To se týká i největších přepravců v některých státech, které poskytují půjčky Airbusu. Poslední hádka však vypadá vážně. Instruktážní dokument Evropské unie, který BusinessWeek získal, ukazuje na záměr EU úder vrátit stížnostmi, že Boeing získává od Spojených států a dalších zemí, ve kterých mají dodavatelé Boeingu státní podporu, miliardy v příspěvcích a daňových úlevách. „Pokud Airbus přijde o vládní půjčky,“ prohlásil Ralph Crosby, předseda severoamerické pobočky mateřské společnosti Airbusu European Aeronautic Defense & Space, „bude muset dojít k odpovídající změně i na druhé straně.“

Psychologický boj.

Otevřením otázky dotací zahájil Boeing nový způsob psychologického boje. Snaží se trhům naznačit, že Airbus může přijít o vládní půjčky, které od roku 1992 pokrývají až třetinu nákladů na vývoj nových letadel včetně A380 a nových verzí širokého typu A340. Unie tvrdí, že nesplaceno je nyní 5,2 miliardy dolarů a že Airbus už 6,5 miliardy vrátil. Boeing si stěžuje na to, že smlouva umožňuje Airbusu nesplatit úvěr v plné výši, pokud prodeje strojů z ní financovaných nesplní předpovědi. Airbus se brání, že k tomu nikdy nedošlo. Přesto Boeing trvá na tom, že dohoda poskytuje Airbusu výhodu, neboť snižuje obchodní rizika a usnadňuje získání kapitálu.
Právě teď je Airbus bohatý: Vykazuje 9,8procentní provozní marži na tržbách ve výši 12,1 miliardy dolarů v první polovině tohoto roku. To znamená, že by pravděpodobně mohl zahájit výrobu nového letounu i bez vládních půjček – nejspíš jako konkurenci stroje 7E7 – po uvedení A380 v roce 2006. Boeing se však domnívá, že bez skryté vládní ochrany by měl Airbus větší problémy při získávání zákazníků a dodavatelů a 7E7 by mohl získat slušný náskok před jakýmkoli konkurenčním projektem.
Co bude dál? Bílý dům chce znovu projednat dohodu z roku 1992. Pokud jednání ztroskotají, Spojené státy budou muset přednést jménem Boeingu stížnost Světové obchodní organizaci, s nepředvídatelným výsledkem sporu. „Raději bychom jednali, než se soudili,“ uvedl představitel amerického ministerstva obchodu. Na taktické hrátky je stále času dost.

Pomocné ruce AIRBUS A380
3,7 miliardy dolarů v půjčkách od evropských států, plně splatných pouze v případě, že letadlo bude komerčně úspěšné. 1,7 miliardy dolarů na rozvoj infrastruktury formou úlev a daňových pobídek od evropských vlád. Nepřímá pomoc od leteckých výzkumných programů Evropské unie.

BOEING 7E7
3,2 miliardy dolarů v daňových úlevách od státu Washington. Kansas odpustil dvě stě milionů dolarů ze splátek obligací. Až 2,1 miliardy dolarů z japonských vládních půjček místním dodavatelům; pomoc italské vlády státnímu dodavatelskému podniku Alenia Aeronautica.

Pramen: Ministerstvo obchodu USA; BusinessWeek

KL24

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jana Fantová, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?