Menu Zavřít

Audi aneb více koní pro "TéTéčko"

13. 1. 2003
Autor: Euro.cz

Unikátní převodovka byla odzkoušena při automobilových soutěžích Svým originálním sportovním designem si Audi TTCoupe získalo mnoho příznivců. Nutno však říci, že se nejednalo o plnokrevný sportovní automobil, ale o jakýsi slabší "odvar" toho, čemu se říká sportovní auto. To by se však mělo změnit.

Unikátní převodovka byla odzkoušena při automobilových soutěžích

bitcoin_skoleni

Svým originálním sportovním designem si Audi TTCoupe získalo mnoho příznivců. Nutno však říci, že se nejednalo o plnokrevný sportovní automobil, ale o jakýsi slabší „odvar“ toho, čemu se říká sportovní auto. To by se však mělo změnit.

Německá automobilka představila zcela novou verzi modelové řady Audi TTCoupe. Zásadní změnou, která by měla řidiči pustit více adrenalinu do žil, je použití nového benzinového vidlicového šestiválce o objemu 3,2 litru. Výkon 184 kW/250 bude navíc přenášen na všechna čtyři kola pomocí sportovní šestistupňové automatické převodovky s možností sekvenčního řazení DSG (Direct Shift Gearbox). V idlicový, napříč uložený šestiválec 3.2 V6 má díky pouze patnáctistupňovému rozevření řad válců velmi kompaktní rozměry. Další technickou specialitou šestiválcového agregátu je variabilní časování sacích i výfukových ventilů a sací potrubí s proměnlivou délkou. Především díky této technologii disponuje motor nejenom špičkovým výkonem, ale především mohutným maximálním točivým momentem 320 Nm, který je k dispozici v rozmezí otáček od 2800 min -1 až 3200 min -1 . Vynikající průběh točivého momentu a vysoký výkon propůjčují novému modelu řady TTšpičkové dynamické parametry. Z klidu na 100 km/h tento vůz zrychlí během pouhých 6,4 s, jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Průměrná spotřeba přitom činí pouhých 9,8 l/100 km. Revoluční šestistupňová převodovka DSG dokonale kombinuje výhody konvenčních šestistupňových manuálních převodovek a moderních automatických převodovek. Sofistikovaná konstrukce převodovky DSG s dvojicí vícelamelových spojek dovoluje, aby v převodovce byly navoleny dva rychlostní stupně najednou. Například při zrychlování vůz akceleruje na nižší převodový stupeň a v okamžiku těsně před přeřazením, kdy otáčky motoru dosáhnou odpovídající výše, se v převodovce zařadí vyšší rychlostní stupeň, jehož lamelová spojka však zůstává rozepnutá. Teprve v okamžiku vlastního přeřazení se ve stejném okamžiku rozepne spojka nižšího rychlostního stupně a sepne spojka vyššího. Díky tomuto systému řazení tzv. „pod zatížením“ nedochází k přerušení přenášeného výkonu. Není tajemstvím, že kořeny unikátní převodovky DSG lze hledat již v roce 1985, kdy vynikající soutěžní jezdec Walter Röhrl testoval převodovku se dvěma spojkami na svém sportovním speciálu Audi Sport quattro S1. Převodovku DSG může řidič manuálně ovládat buď pákou voliče na středovém tunelu, nebo pomocí tlačítek přímo na volantu. Může také zvolit samočinný režim práce převodovky, a to buď běžný režim „D“, nebo sportovní režim „S“, při kterém převodovka odřazuje na vyšší rychlostní stupně později ve vyšších otáčkách, a naopak směrem dolů podřazuje rychleji. I v automatickém modu však může řidič kdykoli zasáhnout tlačítky na volantu do práce převodovky. Výkonný motor si vynutil také změny na podvozku. „TéTéčko“ dostalo nové dvoupístkové třmeny brzd odvozené z modelu Audi RS 4 a vpředu i vzadu ventilované kotouče o průměru 334 mm, resp. 265 mm. Do brzdového okruhu je standardně zařazen elektronický stabilizační systém ESP a brzdový asistent. Na pohled se nejdynamičtější verze řady TTodlišuje od svých sourozenců pozměněným zadním spojlerem a předním nárazníkem s většími otvory pro vstup vzduchu k motoru a brzdám. I přes tyto zásahy se koeficient aerodynamického odporu vzduchu nezměnil a zůstává na dobré hodnotě Cx=0,32. Oproti slabším modelům má nové „TéTéčko“ ve standardní výbavě například xenonové světlomety, uvnitř zaujme kulisa řadicí páky z leštěného hliníku nebo rychloměr cejchovaný do 280 km/h. Nové Audi TTCoupé 3.2 quattro by se na našem trhu mělo objevit na začátku druhé poloviny roku 2003. Cena nebyla zatím stanovena.

  • Našli jste v článku chybu?