Menu Zavřít

Auditoři dostanou kontrolu shora

20. 3. 2008
Autor: Euro.cz

Ministerstvo financí připravilo nový zákon, který má zabránit podvodům

Kauzy typu krachu energetické společnosti Enron nebo pádu Investiční a poštovní banky by už neměly nastat. Minimálně ne v Česku. Za podobnými případy totiž obvykle vedle samotných problémů společnosti stálo také selhání kontrolních mechanismů v podobě auditu účetnictví. Na práci českých auditorů ale nyní má dohlížet nový nezávislý kontrolní orgán.
Minulý týden předložilo ministerstvo financí do legislativní rady vlády návrh nového zákona o auditorech. Ten má Česko přijmout na základě směrnice Evropské komise z roku 2006. Všechny členské státy sedmadvacítky musejí mít tuto normu zapracovanou do svého právního řádu nejpozději do 29. června letošního roku. Chce-li Česká republika termín nařízený unií splnit, měl by zákon hladce projít oběma komorami Parlamentu.

Šestičlenná kontrolní rada

Nový zákon požadavky na auditory výrazně zpřísňuje a zejména zavádí veřejnou kontrolu nad jejich prací. Hlavní změnou proti minulému stavu bude zřízení speciálního dozorčího orgánu. Ten má být složen ze šesti odborníků, které jmenuje ministr financí po poradě s Českou národní bankou. Pouze jeden ze šesti členů bude z řad auditorů, dalších pět bude na oboru nezávislých. Podle Petra Kříže, viceprezidenta Evropské federace účetních a partnera společnosti PricewaterhouseCoopers, v radě zřejmě zasedne někdo z oblasti státní regulace, tedy například z ministerstva financí nebo z České národní banky. Dále bude pravděpodobně mezi členy i zástupce veřejné organizace, například Burzy cenných papírů Praha nebo Asociace penzijních fondů. Možná je i účast odborníků z akademické sféry.

bitcoin_skoleni

Právo nahlížet kamkoli

Úkolem rady má být především dohled nad dodržováním zákona, auditorských standardů a etického kodexu profese. Aby mohla tyto funkce vykonávat, rada dostane přístup ke všem auditorským zprávám a všem informacím, které z nich vyplývají. Bude tak moci kontrolovat i konkrétní případy. V praxi se ale předpokládá, že jednotlivými audity se bude zabývat spíše dozorčí orgán Komory auditorů. Rada tak dohlédne především na práci auditorské komory jako na celek. V popisu její práce lze nalézt sledování organizace profesní činnosti a práce kontrolních orgánů Komory auditorů, dohlížení na řádné uplatňování sankcí a také kontrolu, zda komora nebrání vstupu novým členům, a sledování průběžného vzdělávání auditorů. „Posuzování kvality auditu se tak dostane poprvé mimo profesní orgány komory, což by mělo přispět ke zvýšení prestiže auditorské profese a důvěryhodnosti závěrů, které auditoři při své činnosti učiní,“ sdělil týdeníku EURO Kříž.
Podle informací týdeníku EURO měla legislativní rada vlády původně k pojetí a kompetencím dozorového orgánu výhrady. Jednalo se především o otázce, jakou právní formu má nová rada mít. V názoru na tento problém nebyli jednotní ani vládní právníci. Ministerstvo ovšem nakonec návrh upravilo podle výhrad legislativní rady a materiál doplnilo o podrobnější zdůvodnění účelu nového orgánu a také o argument, že zřízení kontrolního orgánu vyžaduje směrnice Evropské komise.

Velké firmy budou veřejným zájmem

Druhou zásadní změnou proti dosavadnímu stavu, kterou zákon přinese, bude zavedení nové kategorie právnických osob, takzvaných osob veřejného zájmu. Mezi ně mají podle návrhu patřit firmy kótované na burze, banky, pojišťovny a jiné společnosti regulované Českou národní bankou, zdravotní pojišťovny a také velké podniky s více než 4000 zaměstnanci. Potíže takovýchto subjektů by mohly mít negativní dopad na celou ekonomiku, a zákon proto pro ně počítá s přísnějšími pravidly. Mimo jiné se má jednat o povinnost vyměnit osobu zodpovědnou za audit nejpozději po sedmi letech a povinnost jejich auditorských společností zpracovat zprávu o průhlednosti. Častější by také měly být kontroly zajišťování kvality práce těchto auditorů.
Dalšími změnami zákona budou přísnější požadavky na nezávislost auditora a jeho jednání podle etických pravidel profese a zvýšení sankcí v případě nekvalitního auditu - zejména při auditu osob veřejného zájmu. Má být také posílena přímá odpovědnost auditora za vzniklé škody a přímá odpovědnost auditora konsolidované účetní závěrky za účetní celek.

  • Našli jste v článku chybu?