Vzrušující pocit kupců ze shánění slábne...
Celý podtitul:
Vzrušující pocit kupců ze shánění slábne a dlouholetí dražitelé nejsou spokojeni s vyššími poplatky
Dave Dribin, čtyřiatřicetiletý softwarový inženýr z Chicaga, míval rád aukce na eBayi. Pátral po starém a použitém zboží, které mohl získat lacino. Jenže už to nedělá. Už nechce marnit hodiny sledováním nějaké aukce, zvláště když nakonec nezíská to, co chce. Místo toho, když je na nákupu online, prostě nakupuje věci v maloobchodě. „Když něco opravdu chci, nepotloukám se (po aukcích), abych trochu ušetřil,“ přiznává. Aukce bývaly pilířem internetového obchodování. Lidé na eBayi jednoduše nenakupovali. Usilovně hledali, bojovali, pachtili se a vítězili. Ovšem jak se byznys onlinového nakupování a prodávání rozvíjel, vzrušující pocit, který takoví kupci jako Dribin měli ze shánění, zeslábl. Pořád víc lidí prostě touží po pohodlí nakupování věcí online rychle za pevnou cenu. Když zájem spotřebitelů o aukce ochladl, odnesla to zdaleka největší onlinová aukční síň eBay. Růst tržeb a zisků se zpomalil. Cena jejích akcií prudce poklesla z loňského vrcholu přes 40 dolarů na 29 dolarů za kus. Mohlo to být ještě horší, ale dobře se daří její platební divizi PayPal. V posledních měsících nový generální ředitel John Donahoe posunul společnost směrem k tradičnějšímu onlinovému maloobchodnímu podnikání. Donahoe se odmítl k tomuto článku vyjádřit, ale v jednom dubnovém rozhovoru uvedl, že eBay se prostě snaží přizpůsobit měnícím se zálibám spotřebitelů. „Necháme naše kupující, ať si vyberou,“ prohlásil. Kupující projevují své preference naprosto jasně. Zatímco aukční byznys na eBayi léta vzrůstal dvouciferným tempem, v první čtvrtině letošního roku růst poklesl na šest procent. Naproti tomu podnikání síně eBay za pevné ceny vzrostlo v prvním čtvrtletí o 22 procent. Tento posun znamená pro eBay hluboké změny. Budou-li současné růstové trendy pokračovat, letošní rok by mohl být prvním, kdy společnost získá větší výnos z prodejů za pevné ceny než z aukcí. (V prvním čtvrtletí tvořily aukční prodeje 58 procent, kdežto 42 procent patřilo prodejům za pevné ceny.) Tím by eBay něco ztratila ze své povahy specifické onlinové nákupní stránky a stala se tak trochu přímým konkurentem internetového obchodu Amazon.com. Proč spotřebitelé ztrácejí o aukce zájem? Lidé mají samozřejmě spoustu práce. V dnešní době je také mnohem obtížnější najít na aukcích mimořádně výhodné nabídky, protože kdokoli si může najít tržní cenu téměř čehokoli rychlým vyhledáním na Googlu. Jednou z věcí, která nedávno způsobila, že se aukce staly otravnými pro lidi jako Dribin, je praxe známá jako sniping neboli dražení na poslední chvíli. K tomu dochází, když se někdo vrhne do aukce těsně před jejím skončením a přebije nejvyšší nabídku. Vzhledem k tomu, že méně zkušení účastníci aukce nemají šanci podat protinabídku, jsou poraženi snipery, a sice často po mnoha dnech sledování nějaké aukce. Tato praxe se poslední dobou stala častější z důvodu takzvaných bidding bots, automatizovaným softwarovým programům s takovými názvy jako Bidnapper a Powersnipe, které podávají nabídky několik sekund předtím, než nějaká aukce skončí. „Sniping je tou nejotravnější věcí,“ prohlašuje Dribin. Donahoe patrně nebude moci dražení na poslední chvíli zastavit. Avšak od března, kdy se chopil kormidla, podnikl kroky, aby zdůraznil položky za pevnou cenu. Například v květnu společnost eBay uzavřela partnerství s velkým onlinovým maloobchodem Buy.com na prodej široké škály jeho elektroniky, zavazadel, knih a dalších věcí za pevné ceny. Možná nejvýznamnější je to, že společnost eBay změnila poplatky, jež účtuje maloobchodníkům, kteří prodávají na její webové stránce, přičemž snížila sazby společnostem, jež prodávají zboží za pevné ceny, a zvýšila poplatky mnohým, které používají aukce.
VYPRODÁNO
Donahoeovy změny vyvolaly nový problém: rozzuřily některé z nejletitějších obchodníků eBaye. Vezměte si Bruce Hershensona, pětapadesátníka z West Plains v Missouri, který na stránce eBay prodával staré filmové plakáty bezmála deset let. Když na jednání s vedením eBaye ve Washingtonu poprvé uslyšel o zvýšení poplatků, vstal a vyslovil stížnost. „Řekl jsem: 'Jsem přesně ten typ prodejce, který eBay vybudoval a denně přivádí na eBay lidi. A připadá mi, že vaše změny mě postihují nejkrutěji.'“
Podle staré struktury poplatků eBaye zaplatil Hershenson aukční síni na poplatcích asi dva dolary, když v aukci prodal plakát za 40 dolarů.
S novými poplatky by zaplatil 2,87 dolaru. Ty drobné se sčítají. Hershenson odhaduje, že podle nové struktury by mu poplatky vzrostly ze 120 000 na 180 000 dolarů ročně.
Avšak eBay nebude od Hershensona tyhle peníze dostávat. Počátkem tohoto měsíce na eBayi nadobro odložil své dražební kladívko a místo toho prodává plakáty na své webové stránce eMoviePoster.com. Říká, že už ho následovala většina jeho pravidelných zákazníků. Má v plánu přilákat další pomocí reklamy kupované z úspor z toho, že neplatí poplatky eBayi.
Avšak většina prodejců na eBayi si nemůže založit vlastní webovou stránku nebo odejít na konkurenční stránku. S téměř 90 miliony aktivními uživateli – což je mnohonásobně vyšší počet než na alternativních stránkách – eBay tomuto podnikání vévodí. Prodejci, kteří zůstávají, nejsou tichými trpiteli. Zaplnili návštěvní knihy výzvami, aby Donahoe dostal padáka, a uspořádali prodejní bojkoty včetně jednoho květnového, který trval týden. Maggie Dresslerová, prodejkyně na eBay, která na této stránce pořádala aukce starožitných vláčků a hraček od roku 2001, prohlašuje, že jednání společnosti s dražiteli je „odsouzeníhodné“.
Společnost eBay uvádí, že aukce budou mít na její stránce vždycky místo. „Aukce jsou neuvěřitelně zábavné a pořád ještě tím nejlepším způsobem, jak u mnoha výrobků dosáhnout správné ceny,“ domnívá se Lorrie Norringtonová, prezidentka společnosti eBay pro globální tržní operace. „(Avšak,) formát, který si kupující vybírají, není tak důležitý jako zkušenosti, které mají.“ Očekává se, že společnost provede nějaké úpravy stránky, aby dražitele uklidnila. Patrně předělá některé části, aby se aukce dostaly víc do popředí, zvláště v kategoriích s jedinečným zbožím, jako jsou poštovní známky a mince pro sběratele.
Hershenson předpovídá, že v nadcházejících letech prodělají aukce na eBayi zásadnější změny. Domnívá se, že jak se bude na stránce objevovat víc zboží za pevné ceny, prodávající budou velmi obtížně přitahovat pozornost dostatečného množství dražitelů, aby bylo možné aukce realizovat. Dražitelé nakonec zavřou krám. Prohlašuje, že „jejich změny budou mít za následek konec aukcí, jak je na eBayi známe“.
SOUVISLOSTI
Teorie dražby
Ve své knize Snipers, Shills, and Sharks: eBay & Human Behavior (Snipeři, volavky a chamtivci: eBay a lidské chování), profesor počítačové vědy na Princetonu Ken Steiglitz analyzuje strategie, které používají ti nejchytřejší kupci na eBayi k získání draženého zboží. Zkoumá také, jak některé z těchto strategií – například dražba na poslední chvíli – vedou na aukčním trhu k neefektivním výsledkům.
/popisek pod foto na s. 52/
Ředitel Donahoe: „Ať si naši kupující vyberou”
/popisek v pravém dolním rohu foto na s. 53/
Veterán aukční síně eBay Hershenson teď prodává poštovní plakáty na vlastní webové stránce
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl