Na dálniční obchvat Plzně vjela v pondělí první auta po více než deseti letech sporů. Jak uvedla Česká televize, není stavba sice zcela hotová, přesto je teď cesta kolem Plzně mnohem rychlejší. Navíc se město zbaví projíždějících kamionů. Patnáct světelných křižovatek a železniční závory už tedy nebudou zdržovat řidiče při cestě z Prahy do Německa.
Podle Mladé fronty Dnes zkrátí obchvat jízdu téměř o půl hodiny. Provizorní obchvat spojil dva slepé konce dálnice D5 na okrajích Plzně. Řidiči, kteří dodrží předpisy, projedou trasu z Prahy na německou hranici asi za devadesát minut. Hned první den však nová silnice prošla tvrdým testem kvůli sněhové kalamitě, která způsobila dopravní zácpu. Většina šestadvacetikilometrové trasy zatím vede pouze dvěma proudy, navíc zčásti po státní silnici. Kompletní dálniční obchvat Plzně má být hotov na konci roku 2006. Hospodářské noviny připomněly, že dálnice z Prahy do Plzně byla dokončena již v roce 1995, o dva roky později také úsek mezi Rozvadovem a Plzní. Samotný obchvat Plzně znamenal pro investora - Ředitelství silnic a dálnic Praha - kvůli složitým a vleklým soudním sporům s odpůrci zvolené trasy jedno z nejsložitějších územních řízení v republice. Automobily však budou ještě tři roky muset objíždět rozestavěný střední úsek. Celkové náklady na stavbu dosáhnou dvanácti miliard korun, polovinu hradí úvěr od Evropské investiční banky. Dvacetikilometrový obchvat Plzně se skládá celkem ze tří úseků. Podle Plzeňského deníku je každý z nich v současné době v jiném stupni rozestavěnosti. Zatímco úsek Útušice-Sulkov bude v provozu kompletně včetně dvou odpočívadel s čerpacími stanicemi, na dvě stěžejní stavby střední části Černice-Útušice byla v minulých dnech teprve potvrzena platnost stavebních povolení. Na úseku mezi Ejpovicemi a Černicemi bude v provozu jen polovina profilu dálnice.