Menu Zavřít

Políčeno na filtry pevných částic: měření emisí v Česku zpřísní, za hranicemi hrozí vysoké pokuty

24. 9. 2018
Autor: Profimedia.cz

Od října se v České republice zpřísňuje měření emisí, auta s vysokou kouřivostí neprojdou kontrolou. Týká se to vozů s naftovým motorem, která nemají v pořádku filtr pevných částic. Závada se bude muset do 30 dnů odstranit a auto bude muset znovu projít prohlídkou. Policie od 1. října bude moci při silniční kontrole auto poslat na okamžitou technickou prohlídku do vzdálenosti 8 kilometrů. V Rakousku vymontovaný filtr pevných částic znamená pokutu až 5 tisíc eur (128 tisíc korun).

Zanesený, nefunkční nebo vymontovaný filtr pevných částic u automobilů se vznětovým motorem způsobuje hustý dým vycházející z výfuku. Česko od prvního října přistupuje k přísnějším opatřením proti majitelům takových aut.

„V současné době lze postihnout pouze vozidla, která překračují povolenou hodnotu takzvané opacity (ta vyjadřuje, kolik světla spaliny pohltí). Bohužel pomocí měření opacity nelze poznat vozidlo, které se sice do limitu povolené hodnoty emisí vejde, ovšem prokazatelně nemá v pořádku filtr pevných částic. Právě postih vozů na základě toho, zda mají funkční – či vůbec přítomný – filtr, bude součástí nové metodiky měření emisí,“ upozorňuje spotřebitelská organizace dTest.

Nově se bude měřit limitní hodnota kouřivosti motoru. Její horní hranice je stanovena na 0,25 m-1 stejně jako v sousedním Německu. „I když auto obecně splní emise, nedosažená hodnota kouřivosti poukáže na nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic. Bude se přitom jednat o závadu typu B. Tato závada bude muset být do 30 dnů odstraněna a vozidlo musí podstoupit opakovanou prohlídku, jinak ztratí technickou způsobilost,“ upozornil Zdeněk Neusar z Ministerstva dopravy ČR.


Filtry pevných částic v ojetinách: Kde se vzaly a jaké jsou jejich typy

 Filtr pevných částic DPF


Od prvního října bude také posílena pravomoc policie. Může po silniční kontrole poslat auto na okamžitou technickou kontrolu do vzdálenosti 8 kilometrů. Součástí prohlídky na stanici měření emisí je zároveň i vizuální kontrola úplnosti výfukového systému. Už od června 2017 hrozí řidičům s vymontovaným filtrem pevných částic pokuta až 50 tisíc korun.

Finanční náročnost výměny filtru způsobuje, že někteří řidiči filtr odstraní bez náhrady. Vzhledem ke klesajícím nákladům na pořízení filtru a zároveň rostoucím pokutám se ale řidičům nyní již vyplatí pořídit si funkční filtr. Například nový filtr na Škodu Octavia nebo VW Golf stojí 12 900 korun.

Jízda bez filtru vyjde českého řidiče draho zejména v Rakousku. Tamní policie v případě podezření setře koncovku výfuku bílou rukavicí. Pokud objeví nadměrné množství sazí, přikáže řidiči odjet na nejbližší stanici technické kontroly. Pokud kontrola potvrdí, že filtr nefunguje správně, je vozidlo odstaveno. Český řidič si musí zajistit odtah vozidla na území ČR. Pokud se prokáže záměrné vyjmutí filtru, pokuta může dosáhnout až výše 5 tisíc eur (128 tisíc korun).

Studie ČVUT pro pražský magistrát uvedla, že dieselové motory ze zaneseným nebo vymontovaným filtrem pevných částic vyprodukují tolik emisí jako desítky až stovky správně fungujících aut. Ministerstvo životního prostřední ČR odhaduje, že takových aut v Česku jezdí stovky tisíc.

Zpřísňující pravidla pro emise automobilů vedla k tomu, že filtr pevných částic se montuje i do nových automobilů se zážehovým motorem. U benzínových aut má mít filtr podle výrobců životnost stejně dlouhou jako životnost celého vozu.

WT100

Dále čtěte:

Analýza studie pražského provozu: emisní zóny ničemu nepomohou

Nový klimatický alarm: spalovací motory musí do sedmi let zmizet z nabídky

Vědci píší Bruselu: Chtějme udržitelnost a kvalitu života místo růstu a nesmyslné práce

Dřevo jako uhlíkově neutrální zdroj? Brusel může způsobit masivní kácení lesů

Těžba dřeva, ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?