Co všechno vás čeká při individuálním dovozu vozidla ze zahraničí Kromě nákupu v autosalonech a autobazarech existuje ještě jedna možnost jak získat ojeté nebo nové auto. Tou možností je tak zvaný "individuální dovoz vozidla". Mnozí z nás se individuálního dovozu trochu bojí, není však čeho.
Co všechno vás čeká při individuálním dovozu vozidla ze zahraničí
Kromě nákupu v autosalonech a autobazarech existuje ještě jedna možnost jak získat ojeté nebo nové auto. Tou možností je tak zvaný „individuální dovoz vozidla“.
Mnozí z nás se individuálního dovozu trochu bojí, není však čeho. Nákup vozu za hranicemi naší vlasti může být velice výhodný. Navíc, riziko, že koupíte špatně, je stejné jako v našich autobazarech. Je sice pravdou, že tuzemské podniky nabízejí určité právní záruky, ale s trochou šikovnosti získáte ty samé podmínky třeba i v Německu.
Za nákupy do Evropy
Před cestou do zahraničí je určitě dobré vyzbrojit se určitými znalostmi. Nejdůležitější je vědět kam jet nakoupit. Můžete vyrazit sami nebo využít služeb některé s firem, které takové cesty za nákupy aut organizují. Takový „zájezd“ obvykle probíhá podle stejného scénáře. Autobus osazený cestujícími se stejným cílem dorazí na určené místo někde v Evropě a společně s technikem firmy vyberete svého miláčka. Zaplatíte a firma pak dopraví nového člena rodiny domů do Čech. Obvyklou službou těchto firem bývá i kompletní vyřízení všech formalit na celnici, následná STK, emise a přihlášení vozu na vaše jméno. Dokonce můžete dovézt i havarované auto. V takovém případě většinou firma zajistí opravu nebo doporučí vhodný servis. Druhá možnost je poněkud náročnější na čas a vaše schopnosti. Pokud tedy vyrazíte sami, mějte na paměti, že budete potřebovat auto s tažným zařízením a pořádný přívěs. Převoz takto koupených automobilů po vlastní ose není ve většině evropských zemí povolen. Druhý řidič není také k zahození.
Pět let a dost!
První omezení, na které v naší legislativě narazíte, je omezení stáří dovážených vozů na pět let. Všichni máme ještě v blahé paměti blokádu Prahy dovozci automobilů, kterou zapříčinil právě tento nesmyslný předpis. Je pravda, že by se na našich silnicích neměly objevovat nějaké staré vraky, ale pro každé motorové vozidlo platí povinnost absolvovat technickou kontrolu STK. Ta by měla dostatečně zaručit kvalitu a způsobilost vozu pro provoz. Omezení stáří dovážených automobilů tím ztrácí absolutně smysl a na světě je další obrovská díra v legislativě. Nic naplat, zákon je zákon a nezbývá než ho respektovat a čekat až úředníci pochopí, že pro některé z nás jsou i auta do pěti let stáří finančně nedostupná.
Výjimka však existuje
Pro naši legislativu je typické, že na všechny zákony existuje nějaká ta výjimka. Zákon by měl sice jasně stanovovat jakási pravidla a mantinely, ale u nás se tak pořád neděje. Výjimku můžete sice využít, ale samozřejmě to něco stojí a navíc není vůbec jisté, zda vám ji byrokraticky smýšlející úředník udělí. Na druhou stranu nám hraje trochu do kapsy skutečnost, že stáří vozu se nestanovuje podle data výroby vozu, jak by každý asi čekal, ale podle data první registrace vozu. Teoreticky byste mohli dovézt deset let staré auto, ale s první registrací pět let před vaší koupí. To je však sen. Realita je úplně jiná. Pokud se vám takový husarský kousek povede, bude rozdíl mezi daty výroby a registrace maximálně několik měsíců.
Vozy s evropskou homologací
Aby systém přidělování výjimek nebyl tak jednoduchý, vymysleli úředníci další podmínku. Je totiž velký rozdíl mezi dovozem vozu ze zemí EU a ostatních „nečlenských“ států. Výjimku z pětiletého věkového limitu tvoří vozidla, kterým bylo uděleno osvědčení o technické homologaci ve státech EU. Je zajímavé vědět dopředu, jak se tato vozidla s evropskou homologací poznají. Evropskou homologaci najdete na zvláštním štítku. Ten obsahuje malé písmeno e, následuje jedno nebo dvoumístné číslo, pak je hvězdička, číslo homologace a nakonec výrobní číslo.
Celní poplatky
Stejně tak jako jiné státy chrání i naše republika místní výrobce. K tomu slouží tak zvané „dovozní přirážky“, které lidově označujeme jako cla.Výška takového poplatku se určuje podle tabulky. Při výpočtu se bere ohled především na stáří vozu, jeho technický stav anebo na tržní hodnotu v České republice. Opět jste z velké části odkázáni na milost a nemilost úředníků.
Pozor na české předpisy
Důležité je také to, že při schvalování vozidla dovezeného individuálně ze zahraničí musí toto vozidlo odpovídat požadavkům českých předpisů v době jeho výroby. To znamená, že automobil vyrobený a registrovaný v zahraničí například v roce 1998 bude posuzován podle tehdy u nás platných předpisů. Samozřejmě nesmíme zapomínat na potřebné doklady, abychom automobil u nás přihlásili. První takový doklad je potvrzení o vyřazení z cizího registru, když šlo o vozidlo v cizině již registrované, a poté protokol o evidenční kontrole u vozidla v cizině již registrovaného. Pokud jde o speciální doklady, rozlišují se vozidla do pěti let stáří a nad pět let pro auta přivezená ze zemí EU. U vozidel ze zemí EU nad pět let starých bude potřeba mít technický protokol vydaný pověřenou zkušebnou. To je kvalifikované pracoviště, které vydá rozhodnutí nebo nález o technickém stavu vozidla, který bude závazný pro okresní úřad. U dovezených vozidel, kde stáří nepřesahuje pět let, to bude technický protokol vydaný zkušební stanicí.
Až projedete celnicí
Shrňme si to. Když se vám v sobě podaří najít odvahu k nákupu auta v cizině, máte dobrý tip na autobazar od kamaráda, zaplatíte a naložíte vozidlo na vypůjčený přívěs, následuje projetí celnicí a zaplacení celních poplatků. Tím to ovšem nekončí. Čeká vás ještě STK, měření emisí a přihlášení vozidla na úřadě. Nehledě na to, že vás určitě potkají další překvapení v podobě formulářů, potvrzení a eventuelních oprav.