Mercedes třídy S je pojmem už 40 let. Poslední, šestá generace se dotkla dokonalosti
Každý, kdo máte děti, víte, že dokážou být velmi upřímnými kritiky a s korektností si hlavu nelámou. V nízkém věku nemusejí dělat mnoho kompromisů a dobu, kdy budou muset tu a tam zapřít samy sebe, ať už v práci nebo v životě, mají ještě daleko před sebou. Mají rády hypermoderní hračky, ale zároveň si vystačí s klackem. Důležitý je pro ně zážitek, nikoli forma.
Stejně přistupují i k autům. Nezajímají je značky, které sázejí na design, který neurazí, na motor, který nenadchne, a na kvalitu, která každému takzvaně „stačí“. Stejně je tomu i u mého čtyřletého syna. Šéfové některých význačných automobilek by se asi divili, kdyby slyšeli jeho hodnocení. Samozřejmě neumí řídit, ale auta tu nejsou jen pro řidiče, požitek by měli mít všichni, kdo se jimi přepravují. Existuje hodně aut, která se mu zapsala do paměti, aniž by jejich cena hrála nějakou roli. A pak je tu jeden vůz, jehož vrácení ho lítostí dohnalo k slzám. Mercedes S Klasse.
Robot zasahuje
Konkrétně jeho prodloužená verze s přeplňovaným osmiválcovým benzinovým motorem o objemu 4,7 litru a pohonem čtyř kol. Je to šestá generace vrcholné řady stuttgartské automobilky. Tato modelová řada je na trhu takřka 40 let a představuje odjakživa to nejlepší, co má Mercedes k dispozici. V „esku“ modelové řady 2015 naleznete vše, co většina automobilek zatím jen testuje. Jízdní asistenti jsou na takové úrovni, že nemají daleko k autonomnímu řízení. Musíte si zkrátka zvyknout, že když se pokusíte přejet do vedlejšího pruhu, kde zrovna jede jiný vůz, počítač vás nemilosrdně vrátí zpátky. Je to zvláštní pocit, ale zvyknete si. Je to koneckonců věc, jež dělá z Mercedesu S jeden z nejbezpečnějších vozů současnosti.
Když jedete po setmění, na palubní desce se objeví noční vidění, takřka tak jak jej znáte z moderních vojenských vozidel. Mercedes za vás „skenuje“ okolí a označuje chodce. O palubním displeji by se dala napsat samostatná recenze. Má rozměry plazmové televize a fantastické rozlišení. Chválím, že není dotykový, což je správná cesta, pokud jde o bezpečnost silničního provozu. Můžete jej, jako v ostatních vozech značky, ovládat dvěma způsoby - speciálním kolečkem či velmi intuitivním touchpadem.
Díky osmiválcovému benzinovému motoru budete mít k dispozici neustále přebytek výkonu. Z nuly na 100 kilometrů za hodinu se dostanete za 4,8 vteřiny. Zaplatíte za to poměrně vysokou spotřebou. Za dobu celého testu se průměrná spotřeba zastavila přesně na 15 litrech. Pokud jezdíte hodně ve městě, o moc lepších hodnot nedosáhnete. Vznětový šestiválec se tak jednoznačně jeví jako lepší volba. Dost ušetříte nejen na spotřebě, ale zejména na kupní ceně. Pořídíte jej v základní výbavě o takřka 600 tisíc levněji. A to už je znatelný rozdíl. Dieselový motor je přitom dostatečně silný a kultivovaný. Typického klapání se bát nemusíte, „esko“ je výjimečně tichý automobil.
Zapomeňte na řidiče
V S Klasse ale nejde tolik o řidiče. Když v něm budete jezdit sami, budete vypadat, jako když jedete vyzvednout svého šéfa. Pokud jde o pohodlí, o šoféra je postaráno skvěle. Boční vedení sedadel se automaticky přifukuje podle toho, na jakou stranu zrovna zatáčíte, nesmí chybět masáž zad, odvětrávání sedaček a podsedák je dostatečně dlouhý i pro řidiče s rozměry basketbalisty. Ve srovnání s tím, co nabízejí sedadla vzadu, je to ale nic.
Ještě nikdy v životě jsem se tak dobře nevyspal v autě, jako když jsem čekal na ženu před obchodním centrem. Zadní sedadla jdou nastavit prakticky do polohy „ležmo“, hlavu si opřete o nadýchaný kožený polštářek, zatáhnete všechna stínítka, špičková audiosouprava
Burmester se postará o správnou zvukovou kulisu a můžete se vydat do krajiny snů. Nemusíte se ani hnout.
Prakticky všechny systémy vozu se dají ovládat ze zadních sedadel. Vzduch v autě si můžete ozvláštnit některou z nabízených vůní, vzduch můžete také ionizovat, i když vlastně nevím, co to znamená. Spát můžete samozřejmě i při jízdě, pokud zrovna nesledujete film na obrazovkách před vámi. Řidič a spolujezdec na vedlejším sedadle od vás budou tak daleko, že o nich nebudete ani vědět. Podvozek je naladěný tak, že české silnice budete považovat za nejlepší na světě.
Tankodrom na D1 před Brnem se rázem změní v sametový koberec.
Během jízdy jsem uvažoval, zda by nebylo lepší přestat opravovat a stavět nové silnice, když by každý dostal státem dotovanou S-Klasse. Nebylo. Mercedes v námi testované specifikaci stojí necelé čtyři miliony korun, a když to vynásobíte počtem domácností, vyjde vám suma 16 bilionů korun. Je to zkrátka výjimečné auto za výjimečnou cenu. Je však zpracované s takovou důsledností, že vám jeho cenovka přijde odůvodnitelná. Konkurence, která zahrnuje například BMW sedmičkové řady či audi řady osmičkové, cenově není daleko. Jejich testy vám přineseme v některém z dalších čísel, ale prozatím můžeme směle prohlásit, že Mercedes vyrobil nejlepší limuzínu, jaká je momentálně k mání. Srovnávat jej s ostatními „manažerskými“ vozy nemá příliš smysl. Je to jako srovnávat business class a first class.
hodnocení
kvalitní dílenské zpracování jízdní vlastnosti pokročilí jízdní asistenti
komfort na zadních sedadlech vyšší spotřeba Mercedes S 500 4 MATIC L
Motor: dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec 4,7 litru Výkon: 455 koní Průměrná spotřeba (oficiální): 9,1-9,6 litru Převodovka: automatická 7stupňová Zrychlení 0 na 100 km/h: 4,8 vteřiny Cena základní verze: 3 027 420 Kč
O autorovi| Michal Půr * pur@mf.cz