Zatímco některým podnikatelům vstup ČR do Evropské unie pomohl, majitel zájezdového autobusu Bohumil Slowik z V ratimova na Frýdecko-Místecku bojuje o holé přežití firmy.
Vodle jeho slov ho ničí nejen neustálé zvyšování cen pohonných hmot i dalších poplatků v autodopravě, ale také kroky české vlády. „Připadá mi, že stát nás chce záměrně zlikvidovat,“ tvrdí dokonce. Vládě přitom vyčítá nejen například zvýšení DPH až těsně před vstupem do EU, ale také přetrvávající benevolenci, pokud jde o kontrolu technického stavu autobusů, které provozují osobní přepravu. „Když jsem loni uzavíral smlouvy s cestovními kancelářemi, tak jsem stejně jako ostatní autodopravci vůbec netušil, jak porostou vstupní náklady,“ říká Slowik. Cena, kterou mu letos cestovní kanceláře platí, je nižší než jeho skutečné výdaje, neboť iv řadě evropských zemí se zvyšovaly například dálniční a další poplatky. „Dodatečně navyšovat dohodnutou cenu prostě nelze,“ upozornil autodopravce. On sám se také těšil, že po vstupu do EU odpadne konkurence starých autobusů. „Před několika lety nás ministerstvo dopravy upozornilo, že po vstupu do Evropské unie se do zahraničí dostanou jen autobusy, které budou splňovat přísná kritéria na emise. Mnozí z nás si proto vzali velké půjčky a koupili nové zahraniční vozy. Jenže pak to nějak vyšumělo a dnes může jezdit do zahraničí doslova každý autobus, který tam dojede,“ rozčiluje se Slowik. Jeho firma by prý asi dávno zkrachovala, kdyby nemohl ztráty z provozu autobusu nahradit zvýšenou aktivitou svého kamionu.