Nejvíce elektromobilů v Evropě minulý měsíc prodala německá automobilka BMW. Podle údajů společnosti Jato Dynamics, na které upozornila agentura Bloomberg, se prodeje plně elektrických vozů (EV) v červenci zvýšily o více než třetinu na 14 869 kusů. Německý výrobce tak poprvé v historii předběhl konkurenční Teslu, jejíž prodeje klesly o 16 procent a nakonec dosáhly „jen“ 14 561 kusů.
Ačkoli v meziročním měřítku stále vede, podíl na evropském trhu Tesla postupně ztrácí. A to nejen ve prospěch BMW, ale například i vozidel značky Volvo. Celkový počet prodaných elektromobilů navíc klesá. Konkrétně v minulém měsíci zaregistrovali evropští kupci 139 300 nových EV, což je oproti loňskému roku o šest procent méně.
Poptávka v Evropě ochladla v návaznosti na to, že země jako Německo či Švédsko omezily dotace, což některé výrobce donutilo ustoupit od svých vysokých ambicí na produkci. Například Volkswagen tento měsíc uvedl, že kvůli vysokým nákladům snižuje kapacitu v německých továrnách, přičemž firma zároveň naznačila, že pravděpodobně odloží nové elektrické modely. Své plány na elektrifikaci a iniciativy v oblasti baterií pak omezuje i automobilka Mercedes-Benz.
„Pro spotřebitele představují překážku třeba nejasnosti ohledně pobídek pro EV a jejich budoucnosti. Což spolu s nízkou zůstatkovou hodnotou těchto vozů přispělo k červencovému poklesu,“ uvádí analytik společnosti Jato Felipe Munoz.
Ojeté ano, ale co ta baterie?
Podle mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna váhá celá řada potenciálních zákazníků před koupí elektromobilu zejména kvůli vysoké pořizovací ceně nových kusů a strachu z nedostatečné výdrže baterie. Druhé z možností se v případě ojetin obává dokonce nadpoloviční většina Evropanů. I tak ale zmíněná autocentra letos prodala již 472 elektromobilů, což je dvakrát více než loni.
„Rekordní prodeje čistě elektrických aut potvrzují stále se zvyšující zájem na sekundárním trhu. Z evropských statistik víme, že 43 procent lidí o koupi alespoň uvažuje,“ komentuje Petr Vaněček, co-CEO skupiny AURES Holdings, která uvedenou síť autocenter provozuje.
Zvažujete koupi plně elektrického vozu?
Průměrný kupující v EU dle dat společnosti počítá s tím, že za elektromobil utratí 725 tisíc korun. Ve skutečnosti se ale do této hranice vejde jen minimum nových elektroaut. Většina populace na tak vysokou hranici nedosáhne, a proto musí volit ojeté. „V Česku je tato hladina ještě mnohem nižší, zhruba 400 tisíc korun,“ doplňuje Vaněček.
V případě BMW byla vysoká poptávka dle Bloombergu zejména po modelech i4 a iX1, které převyšovaly prodej podobně velkých značek Mercedes a Audi. Status nejprodávanějšího EV v Evropě si během prvního pololetí držel Model Y od automobilky Tesla, a to i přesto, že poptávka po čtyři roky starém modelu postupně klesá. V červenci dokonce o 16 procent. Tempo expanze EV zpomaluje také u čínských automobilek v čele s BYD a SAIC Motor. Na ty pro změnu doléhá hlavně hrozba unijních cel, jež by měla začít platit koncem tohoto roku.
Napodruhé a lépe
Sázka na elektromobily společnosti BMW napoprvé rozhodně nevyšla. Do prvního elektrického vozu se inženýři německé automobilky pustili již v roce 2008 a o pět let později představili čtyřmístný vůz i3, který se nepodobal ničemu, co měla společnost do té doby v portfoliu. A co víc, vzhledem k omezenému dojezdu a vysoké ceně byly prodeje jen slabé. Zklamané BMW tak bylo nuceno plány na vývoj elektromobilů zpomalit.
Napodruhé zvolila automobilka jinou taktiku. Navrhla vozy, které jsou od těch se spalovacími motory téměř k nerozeznání. Ty navíc vyrábí na stejné lince, čímž omezuje náklady.
Že se tento přístup vyplácí, informoval Bloomberg již v dubnu, kdy napsal, že BMW ve srovnání s Audi a Mercedes-Benz dodalo v prvním čtvrtletí více než dvojnásobek EV. „BMW dokázalo své více než desetileté poznatky o bateriových elektromobilech téměř bez problémů adaptovat do své současné modelové řady,“ nechal se tehdy slyšet nezávislý automobilový analytik z Hamburku Matthias Schmidt s tím, že mantru ultimátního stroje na řízení automobilka přenesla i na své elektromobily.