Jak výrazně se může propadnout automobilový trh v Evropě, který je v Německu, ale i v Česku, klíčovým sektorem ekonomiky, ukazuje propad prodejů automobilů v Číně během února.
Podle údajů Čínské asociace prodejců osobních automobilů se v únoru meziročně prodeje propadly o 80 procent. Pro automobilku Volkswagen, kam patří i Škoda Auto, čínský trh znamená 40 procent všech prodejů.
I když v Číně začíná koncern obnovovat výrobu, naopak v Evropě ji od pátku zastaví na dva až tři týdny. Opatření se týká i mladoboleslavské Škody.
Pokud
koronavirus odezní do tří
měsíců
Respektovaný německý odborník na automobilový trh Ferdinand Dudenhöfer předpovídá, že se pro tento rok prodeje automobilů v Evropě (země EU, Británie, Švýcarsko, Norsko a Island) propadnou o 11 procent.
Jedná se ale o optimistický odhad, který počítá s tím, že následky pandemie koronaviru odezní do tří měsíců a výroba i poptávka se obnoví na úroveň před rozšířením nemoci v Evropě.
Myslíte si, že pandemie odezní do tří měsíců?
Volkswagen už v únoru zaznamenal meziroční propad tržeb v Evropě o 3,5 procenta. V Číně se únorové prodeje koncernu propadly o 75 procent. Globálně to bylo 25 procent.
Které obchody smí být otevřené? Odpovědi na dotazy podnikatelů ohledně opatření proti koronaviru
„Bez epidemie
koronaviru by se trh v Evropě snížil na 13,7 milionu prodaných
vozů. Virus k tomu ale přidá propad o další milion,“ míní
Dudenhöffer, který od března pracuje pro Institute for Consumer
Insight na švýcarské univerzitě v Sankt Gallenu.
Volkswagen přitom na evropském trhu prodává 28 procent své hlavní značky VW, značka Audi a také BMW prodává v Evropě 41 procent své produkce. V případě značky Mercedes-Benz to je 43 procent.
Zatím nejvíce byla pandemií korornaviru v Evropě zasažena Itálie. Tam by se prodeje automobilů mohly propadnout o 16 procent. V případě Německa se očekává propad o 14 procent, ve Francii o 13 procent.
Hranice musí zůstat
otevřené
Šéfka německé asociace automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová už vyzvala německou vládu, aby prováděla důsledné kroky na podporu ekonomiky. Přitom ale zdůraznila, že hranice musí být v rámci zemí EU otevřené, aby ekonomika úplně nezkolabovala.
„Každý, kdo bez koordinace s okolními státy hranice uzavře, ohrožuje mezinárodní pohyb zboží a tím i zásobování lidí. Koronavirus se na hranicích nezastaví,“ kritizovala paušální zákaz vstupu občanů z EU do Spojených států.
Zhruba polovina německých firem je už šířením koronaviru negativně ovlivněna, napsala Müllerová v komentáři pro německý Handelsblatt. Aby byla opatření proti šíření korornaviru účinná, musí být koordinována v rámci celé EU, jinak budou ekonomické škody větší, varovala.
Dudenhöffer
předpokládá, že evropský automobilový trh bude potřebovat celé
desetiletí, než se z šíření viru úplně vzpamatuje. Teprve
okolo roku 2030 se prodeje nových osobních vozů v EU dostanou na
14,3 milionu kusů. Následujících několik let bude těžkých
hlavně pro subdodovatele velkých automobilek, prognózuje
Dudenhöffer.
Zdroje: welt.de,
handelsblatt.com