Menu Zavřít

Autům pod kůži

13. 5. 2019
Autor: Euro.cz

Planeta se ohřívá, největší mozky světa se zapalují. Co teď? Vegani mají jednoduchou radu: přestat jíst maso a chovat zvířata s respektem.

Milovníci bůčku kroutí hlavou, velkému civilizačnímu trendu 21. století se ovšem už přizpůsobují i firmy, které s ním nemají zdánlivě nic společného.

Třeba automobilky.

Narovnala si mikrofon a usmála se.

Trochu nervózně, přesto odhodlaně. Má tři minuty, aby zaujala Elona Muska. Co říct?

„Tesla může i nadále dávat do aut kůži vnímajících bytostí, které trpí nevyslovitelnou hrůzou, a vypouštět tak do ovzduší spoustu skleníkových plynů, nebo se může inspirovat jedním z mnoha interiérů z umělé kůže, které používají automobilky Mercedes-Benz, Lexus, BMW, Infiniti a další,“ prohlásila před valnou hromadou Tesly v roce 2015 Elisabeth Petersová a vzbudila malý mediální poprask.

Krátce před ní mluvil k akcionářům Tesly její manžel Mark. Spolu vymysleli plán, jak přesvědčit vedení společnosti, aby se Tesla zbavila kožených interiérů a stala se ještě víc šetrnou k přírodě, když už ignoruje naftu a benzin. Vždyť kalifornská automobilka je ekologickým poslem 21. století, proč nenabízí veganská auta?

„Překvapilo mě to, myslela jsem si, že Tesla na ekologii myslí,“ řekla Elisabeth akcionářům s tím, že vyrostla na dobytčí farmě a krutosti na zvířatech dobře zná. Návrh neprošel, ale ve světě se o skutečně zelených autech začalo poprvé navážno mluvit. O dva roky později se pak Tesla začala zbavovat kožených sedaček. Symbolu automobilového luxusu.

KOŽELUHOVÉ S KYANIDEM

Kašmír, satén a další podobné hebké látky z aut vymizely. Každý bohatý chce mít auto v kůži – používá se na čalounění sedaček, volantu nebo na koberečcích na podlaze.

Chrysler si už v 70. letech vymyslel korintskou useň jako standard největšího cestovního pohodlí. Byl to šikovný marketing, nadýchané kožené polštářky makléři z Wall Streetu zbožňovali. Rolls-Royce si zase pověst vybudoval na vytříbené kůži bavorských býčků – nemají strie jako krávy a žijí dostatečně vysoko v horách, aby nebyli poďobaní od komárů.

Tenhle přepych něco stojí – majitele i životní prostředí. Podle americké neziskovky PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) je na zpracování tuny kůže potřeba 130 různých chemikálií včetně kyanidu a 57 tisíc litrů vody. Nehledě na to, že koželuhové se podílejí na znečišťování ovzduší. OSN odhaduje, že chov zvířat a živočišný průmysl způsobuje asi 15 procent emisí skleníkových plynů. Zhruba stejně jako všechna doprava dohromady.

Lidé zjišťují, že ohřívání planety je skutečně problém, takže mění své návyky.

A to se týká i využití kůže v autoprůmyslu.

Výrobcům se zalíbily recyklované materiály a syntetika, na vegany myslí především u svých konceptů aut budoucnosti. Jednou z cest, jak nahradit kůži, je umělý semiš, který se vyrábí z polyesteru a polyuretanu. Automobilky pro syntetická mikrovlákna mají své vlastní názvy, třeba Škodovka jim říká suedia a najdete je v nové Scale nebo Kamiqu. Na omak připomínají alcantaru, příjemnou umělou kůži z laminované textilie.

Tu už používá spousta výrobců.

OD BAMBUSU K RYBÁŘSKÝM SÍTÍM

Kromě umělých textilií jsou tu ještě rostlinné zdroje – Škodovka experimentuje s koberečky ze zelených listů ananasu, Ford zkouší, jak v interiéru funguje bambus nebo bombajské konopí. Ibišek konopný zaujal i BMW, které jinak dělá vybraná auta z recyklovaných PET lahví s obložením z blahovičníku. Tuto kombinaci si oblíbila i automobilka Land Rover, která z recyklovaných plastových lahví a eukalyptu utkala rostlinné potahy sedaček.

Některé automobilky ovšem stále vnímají kůži jako prémiový materiál a nechtějí se ho vzdávat. Lidé kůži pořád chtějí, tvrdí třeba ingolstadtské Audi. Syntetickým a recyklovaným materiálům se ale nebrání, třeba koberečky v konceptu e-tron GT, který automobilka ukázala loni na podzim v Los Angeles, vyrobili Němci z použitých rybářských sítí.

Žádné auto ovšem nemůže být striktně veganské. Stejně jako bicykl, zelený symbol moderní doby. Jak upozorňuje Eric Marcus v knize The Ultimate Vegan Guide, jeho kovový rám může být v ocelárně mazaný lojem, který se používá také při vulkanizaci pneumatik. Třeba to ale motoristy-vegany za čas vybičuje k podobnému vystoupení jako před pár lety Elisabeth Petersovou na valné hromadě americké Tesly. A zase bude všechno jinak.

Čísla grafu představují vývoj relativního zájmu ve vyhledávání výrazu „veganství“ vzhledem k nejvyššímu bodu grafu pro danou oblast a dobu. Hodnota 100 představuje nejvyšší popularitu výrazu. Hodnota 50 znamená, že měl výraz poloviční popularitu. Skóre 0 znamená, že pro výraz nebyl shromážděn dostatek dat.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Matěj Skalický @mskalick

  • Našli jste v článku chybu?