Málokdo z klientů Toyoty možná tuší, že avensisy nepřicházejí do České republiky z Japonska, ale z anglického Burnastonu. Největší automobilka ze země vycházejícího slunce tam má továrnu, z jejíchž výrobních pásů sjíždějí produkty šité na míru evropskému trhu. Týdeník EURO měl příležitost prohlédnout si tento závod ve dvoudenní exkurzi. Kromě avensisů (konkrétně kombíky se zde vyrábějí už od roku 1997) tam vnikají také modely s názvem Corolla. Závod výrazně přispívá k úspěchům Toyoty na starém kontinentu právě z jeho linky sjel minulý rok celkově desetimiliontý vůz této značky prodaný v Evropě a byl doručen zákazníkovi do německých Drážďan. Proč vlastně závod v Burnastonu vznikl, když by bylo možné auta dovážet z Japonska? Jako řada dalších východních značek razí Toyota filozofii, že výroba má být co nejblíže zákazníkovi. Nejen kvůli dopravním nákladům, ale především kvůli dovozním clům a dalším překážkám, které záplavě japonských výrobků postavily do cesty importérské země. Japonci proto nejdříve začali pronikat do USA, které pro ně představují největší odbytiště. Za dvě desetiletí se zde etablovali natolik, že prakticky ovládli celou výrobu malých osobních automobilů. Velká americká trojka (General Motors, Ford a Chrysler) totiž malá auta plánovitě přehlížela a orientovala se na to, co podle jejího názoru dělá Ameriku Amerikou – velké a drahé silniční koráby. Jenže ropné krize a s nimi související nutnost šetřit palivem a také stále rostoucí tlak na snižování nákladů dal pracovitým Japoncům za pravdu. Trendy směřují spíše ke středním a menším vozům, které dokážou za nižší cenu nabídnout stejný komfort a výbavu jako větší auta. Ke stejnému vývoji jako Spojené státy v sedmdesátých a osmdesátých letech směřuje Evropa – pochopitelně s tím, že zde místní výrobci představují poněkud tvrdší oříšek. Na rozdíl od Ameriky totiž malá auta nikdy nezanedbávali. Přesto si zde Toyota dlouho a pečlivě vybírala místo pro svoji výrobu a tu také před devíti lety právě v Burnastonu spustila. Rozhodnutí kam investovat vycházelo přitom z velmi podrobné studie, která sledovala celou sérii kritérií. V první řadě to byla kapacita příslušného trhu. Dalším kritériem byla místní tradice ve výrobě automobilů, příslušenství a náhradních dílů. Je to důležité proto, že od samotného počátku výroby v Británii se počítalo se šedesáti procenty dílů domácího a evropského původu. V současnosti je tento podíl již podstatně větší, když se řada pohonných jednotek začala vyrábět v Deeside v severním Walesu. Jako velmi důležitý se také ukázal kladný přístup britské vlády stejně jako provinčních a místních úřadů. Ty se postaraly mimo jiné o vytvoření dobrých podmínek pro život japonských manažerů a jejich rodin, například výstavbou japonské školy a tak dále. Nezanedbatelná pro rozhodování byla rovněž platová úroveň. Britští pracovníci automobilky Toyota si ročně vydělají kolem patnácti tisíc britských liber, což je asi o polovinu méně, než například činí výplaty dělníků v německých automobilkách.